خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/13 - 19:34
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محسنی بندپی:

تبعات سنگین حاشیه سازی برای حقوق های اساتید و هیات علمی دانشگاه‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: دولت و مجلس باید تمیزی بین نجومی بگیران یک شب تا افرادی که عمر خود را صرف آموزش کرده‌اند، قائل می‌شد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: در سال گذشته برای افزایش حقوق سقفی مشخص شد، موضوعی که در بودجه ۱۴۰۰ با سرعت بدون توجه به جزئیات آن تصویب شد؛ براساس آن تمیزی بین نجومی بگیران و افرادی که به واسطه سنوات خدمت حقوق بالایی دریافت می‌کردند؛ وجود نداشت!



تناقضات دریافتی در قالب حقوق و دستمزد



نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه تناقضات دریافتی در جامعه خود را در حقوق و دستمزد نشان داده است، افرادی که به واسطه سی سال سابقه خدمت، حقوق قابل توجهی دریافت و در مقابل افرادی که در بخش خصوصی با کمترین سابقه فعالیت چندین برابر حقوق پایه دریافتی دارند، پرداختی به این صورت عین ناعدالتی است؛ به فرض مثال شاهد هستیم یک استاد تمام، با سابقه خدمت طولانی در حدود ۳۵ سال با حقوق و دستمزد ۱۰ الی ۱۲ هزار تومانی شروع به کار کرده و هر ساله بر اساس لوایح و قوانین افزایش حقوق داشته است و به واسطه خوش خدمتی حقوق او طی سال‌ها به بالای ۳۵ میلیون تومان ارتقا یافته، این افزایش حقوق به دنبال سفید شدن مو و سپری شدن عمر او کسب شده، از کارآموزی تا استاد تمامی امروز خود را در قالب حقوق و دستمزد نشان دهد آیا با کسر حقوق انگیزه‌ای برای این اساتید باقی می‌ماند؟ طبیعتا دولت این افزایش حقوق را در ازای خوش خدمتی این گروه از افراد در نظر گرفته است، امروز دولت و مجلس باید تمیزی بین نجومی بگیران یک شبه تا افرادی که عمر خود را صرف آموزش کرده‌اند، قائل می‌شد. 



زمانی که سخن از تمام وقت جغرافیایی می‌شود منظور آن دسته از اعضای هیات علمی است که باید ۵۴ ساعت از هفته حضور مستمر در دانشگاه داشته و مجاز به فعالیت در بخش خصوصی و غیر انتفاعی نیستند



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تبعیض‌های ناعادلانه در پرداختی‌ها منجر به نارضایتی‌های بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها شده است، از بین ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حدود ۱۲ هزار نفر تمام وقت جغرافیایی هستند، زمانی که سخن از تمام وقت جغرافیایی می‌شود منظور آن دسته از اعضای هیات علمی است که باید ۵۴ ساعت از هفته حضور مستمر در دانشگاه داشته و مجاز به فعالیت در بخش خصوصی و غیر انتفاعی نیستند، حدود ۹هزار نفر از این افراد به واسطه عمر صرف شده خود برای خدمت به کشور امروز باید با کسری افزایش حقوق مواجه شوند.



تبعات نادیده گرفتن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دست گذاشتن روی افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و اساتیدی که عمر خود را صرف آموزش کرده‌اند تبعات گرانی برای کشور به دنبال خواهد داشت، خروج ثروت نیروی انسانی تحصیلکرده از گردونه آموزشی و مهاجرت آنها به کشورهای دیگر یعنی ضرر و زیان غیر قابل جبران که هر میزان دولت هزینه کند باز نمی‌تواند جزء به بهای سنگین آن را بدست بیاورد.



سلامت نقطه شروع توسعه در هر کشور است



محسنی بندپی مسیر توسعه هر کشوری را نیروی انسانی دانست و تاکید کرد: سلامت، همان نقطه شروع توسعه هر کشور محسوب می‌شود که اگر افراد بیسواد متولی آن شوند تبعات جبران ناپذیری برای آن کشور به دنبال خواهد داشت، متاسفانه در برخی از مصوبات لایحه عنوان شده هیچ فردی مجاز به دریافت بیش از ۳۹ و ۲ دهم میلیون درآمد نیست، حدود ۲ هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها براساس سنوات خود ۴۰ میلیون تومان دریافتی دارند، چگونه می‌توانیم حاصل چند سال تلاش آنها را به عنوان اضافه دریافتی مصوبه لایحه بودجه ۱۴۰۱ کسر کنیم؟!



کسر از حقوق با عنوان مالیات پلکانی



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسر مالیات، تصریح کرد: کسر از حقوق با عنوان مالیات پلکانی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بالینی حذف شده اما برای اعضای هیات علمی علوم پایه مالیات ماندگار است، در همه جای دنیا مالیات پلکانی به درآمدهای هنگفت و نجومی و افرادی که از تجارت روز دنیا بهره‌مند هستند، اختصاص داده می‌شود و درآمدها و دارایی آنها رشد روز افزون دارد. 



مالیات پلکانی مشمول چه کسانی می‌شود؟



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: مالیات پلکانی مشمول افرادی می‌شود که درآمدهای اقتصادی دارند و نه افرادی که عمر خود را صرف آموزش و تقویت علمی کشور می‌کنند که به سلامت جامعه ختم می‌شود، اگر تورم به همین وضعیت پیش رود در آینده شاهد معلمان نجومی بگیر خواهیم بود‌؛ آیا درست است که با این گروه به عنوان نجومی بگیر برخورد شود؟! در صورتی که اوضاع اقتصادی جامعه چنین شرایطی را ایجاد کرده است.



محسنی بندپی ادامه داد: نزدیک به ۷۰ درصد توسعه کشور به آموزش باز می‌گردد؛  به اعتقاد بنده مسیر توسعه هر کشوری به واسطه نیروی انسانی است و حدود ۳۰ درصد توسعه در ارتباط با ثروت، سرمایه گذاری، فضای فیزیکی، تجهیزات و …. است.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیمات نادرست امروز، ضربه به بدنه اصلی نیروی انسانی و توسعه کشور است، در اینجا مهره اصلی توسعه همان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مدرسان و معلمان هستند، کسر از حقوق این افراد به هر عنوان و بهانه‌ای موجب بی انگیزگی آنها می‌شود و قطعا آموزش را دچار افول خواهد کرد و اگر آموزش افت داشته باشد بی‌‌شک نیروی انسانی که وارد بدنه کشور می‌شود با کیفیت نخواهد بود./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 338120
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار