خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/18 - 08:57
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ایزدخواه:

بیکاران تحصیلکرده نتیجه وارونگی بازار کار در کشور است

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: موضوع وارونگی بازار کار بسیار مسئله جدی است و وزارتخانه علوم و صمت نقش بسیاری در شکل‌گیری این وارونگى دارند.

روح اله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بیکاران تحصیلکرده گفت: وارونگی بازار کار منجر به افزایش بیکاران با تحصیلات عالی شده است، در کشور ما بیکاری افراد کم سواد یا بی‌سواد حدود ۵ درصد، دیپلم ها ۱۲ درصد، لیسانسه‌ها بالای ۲۰ درصد است. تمام اعداد و ارقام ثبت شده نشان می‌دهد که در عرضه نیروی کار به بازار با مشکلاتی  روبرو هستیم.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار کار با مشکلات متعددی دست به گریبان است، یکی از آنها توزیع نامناسب دانشجویان با رشته‌های متفاوت درسی است که متناسب بازار کار نیست، شاخص‌های متفاوتی براى آموزش‌های مهارتی مثل دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان شده که در قالب إعداد و ارقام ۱۷ درصد عنوان شده است در حالی که این رقم در کشورهای دنیا بین ۳۰ تا ۷۰ درصد را در بر می‌گیرد. طبق برنامه ششم توسعه قرار بود که این نسبت به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما متاسفانه به ۱۷ درصد رسیده‌ایم. رتبه کشور ما در آموزش‌های مهارتی از بین ١٤٠ کشور به ۱۲۰ رسیده است.



آموزش‌ها تقاضا محور نیست



وی در ادامه تاکید کرد: در کشور آموزش مهارتی جایگاه خود را پیدا نکرده و از طرفی آموزش‌ها تقاضا محور نیست؛ فرض کنیم در رشته‌های مدیریت که بازار کار مناسبی دارد اما  میزان تقاضا برای این رشته با بازار کار همخوانی ندارند, به فرض مثال مدیریت در کشور ما به ۴ الی ۵ شاخه مدیریت صنعتی، دولتی، بیمه و بازرگانی خلاصه می‌شود در صورتی که می‌توانست بسیار کلی‌تر ، جزئی‌تر و کارآمدتر باشد.



وارونگی بازار کار مسئله‌ای جدی است



ایزدخواه وارونگی بازار کار را مسئله‌ای جدی دانست و تاکید کرد: موضوع وارونگی بازار کار بسیار مسئله جدی است و وزارتخانه علوم و صمت نقش بسیاری در شکل‌گیری این وارونگى دارند، در حال حاضر در رشته پزشکی موضوعات ریز و جزئی بیان شده است که این جزئی بودن می‌توانست در بسیاری از رشته‌ها اعمال شود اما متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. حتی در آموزش هم این جزئی بودن بی تاثیر نخواهد بود به فرض مثال در جامعه شناسی روستا، شهر، خانواده ، ازدواج، طلاق و هنر را لازم داریم که متاسفانه دیده نشده است و یا در شاخه کشاورزی به لحاظ موقعیت کاشت و برداشت بیکار ترین دانش آموختگان را داریم، در کشاورزی به سمت اقتصاد دانش محور پیش نرفته‌ایم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: امروز صحبت از بیکاری به صورت کلی نیست سخن از بیکاران تحصیلکرده‌ای است که متاسفانه سال به سال به تعداد آنها افزوده می‌شود. امیدواریم در برنامه‌های دولت برای سال آینده به این موضوعات توجه خاصی شود و این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر نیز اشتیاق جوانان به تحصیل بیشتر از هر زمان دیگری است، باید با توجه به افزایش میزان تحصیلکرده در جامعه شغل ایجاد و برنامه‌ریزی کنیم.



چرا امکان حضور نیروهای متخصص و غیر آکادمیک در دانشگاه فراهم نیست



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: براى حل این موضوع ارتباطاتی فراتر از تفاهم‌نامه با شرکت‌های صنایع را در نظر بگیریم؛ باید ساز و کارهای شدنی را برای آنها اعمال کنیم، چرا امکان حضور نیروهای متخصص و غیر آکادمیک در دانشگاه فراهم نیست به فرض مثال جوشکار ماهر با ۲۰ سال سابقه کار چرا نمی‌تواند در دانشگاه‌ها حضور داشته باشد و به صورت علمی به دانشجویان تدریس کند، اگر قصه استاد و شاگردی قدیم را در دانشگاه پررنگ کنیم غیر از آموزش کتابی، آموزش فنی و حرفه‌ای هم برای دانشجویان به همراه خواهد داشت.



در کشور رشته فنی و حرفه‌ای مورد بی مهری است



ایزدخواه با انتقاد از عدم توجه به ظرفیت فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در کشور رشته فنی و حرفه‌ای مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ خروجى سازمان فنی و حرفه‌ای کشور باید مانع از رشد بیکاران تحصیلکرده و متخصصان باشد از طرفی باید توجه کنیم که زمانی که می‌گوییم تحصیلکرده‌ها دارای نرخ بیکاری بیشتری هستند به این معنای نیست که شغلی در کشور نیست، یعنی کمبود کار نداریم بلکه به دلیل عدم درخواست شغل است و متخصصان دانشگاهی تن به هر کاری نمی‌دهند و بیشتر علاقمند به پشت میز نشینی هستند. شرکت‌های صنعتی گلامند هستند که فراخوان جذب نیروی فنی داده می‌شود اما اجابت نمی‌شود.



شرکت‌های دانش بنیان و سازمان فنی و حرفه ای کشور اگر به یکدیگر گره بخورند بی شک، مشکل بیکاری کشور تا حدود بسیاری حل خواهد شد



نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: هر میزان بتوانیم تحصیلات فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم نیروی فعال کشور به سمت شرکت‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده می‌شود. از طرفی شرکت‌های دانش بنیان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اگر به یکدیگر گره بخورند بی شک، مشکل بیکاری کشور تا حدود بسیاری حل خواهد شد، صنایع کشور زیر ظرفیت کار می‌کنند و یا نیاز به تحولات دانش بنیان دارند، باید این تقاضاها به هم رسانی شوند. برای حل مشکل بیکاری نیاز به پول پاشی و تزریق منابع مالی نیست بلکه نیاز اصلاح سیاست‌ها داریم.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌های ساختاری و نهادی بیشتر به سمت انحراف پیش رفته است و همیشه درصدد تزریق پول برای ایجاد شغل بوده‌ایم. باید به سمت درمان بیماری با سیاست‌های درست باشیم نه سیاست پول پاشی، مشکلات اقتصادی همیشه با تامین منابع مالی حل نمی‌شود که متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ هم این نگاه حاکم است که با ایجاد منابع مالی رشد ۸ درصدی اقتصاد را ایجاد کنند که دور از واقعیت حاکم بر جامعه است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 335176
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار