خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/27 - 17:05
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
قاسم‌پور در نشست فراکسیون زنان مجلس با مسئولان حوزه ورزش بانوان:

بیمه و صیانت از بانوان ورزشکار مهمترین دغدغه فراکسیون زنان مجلس است

رئیس فراکسیون زنان مجلس در نشست با مسئولان حوزه ورزش بانوان بر ضرورت توجه به بیمه و صیانت از بانوان ورزشکار تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (دوشنبه،27 بهمن ماه) با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، سارا فلاحی سخنگوی این فراکسیون، جمشید تقی‌زاده معاون وزیر ورزش و امور جوانان، مهین فرهادی زاد معاون توسعه ورزش بانوان، فریبا محمدیان نایب رئیس فدراسیون والیبال، زهرا سروی نایب رئیس فدراسیون تکواندو، زهرا سادات موسوی معاون توسعه ورزش بانوان، فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون بسکتبال، ماندانا رسولی مدیرکل دفتر توسعه سیاست‌گذاری ورزش بانوان، بدرالملوک کهرنکی نایب رئیس فدراسیون تیراندازی و اشرف امینی نایب رئیس فدراسیون کاراته برگزار شد.



بیمه و حقوق و دستمزد بانوان ورزشکار باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد



فاطمه قاسم پور در تشریح دلایل برگزاری این نشست گفت: این نشست در پی برگزاری نشست‌هایی با بانوان ورزشکار و بازدیدی که از تمرین تیم ملی المپیک بانوان داشتیم و در آنها مطالباتی از سوی جامعه بانوان ورزشکار مطرح شد، برگزار شد











نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی


رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست مهمترین مطالباتی که مطرح شد پیرامون بیمه، حقوق و دستمزد و ضرورت صیانت از بانوان ورزشکار و بودجه فدراسیون‌ها در حوزه ورزش بانوان بود کما اینکه موضوع صیانت از بانوان ورزشکار یکی از مهمترین موضوعاتی بود که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.



وی تصریح کرد: آنچه مسلم است بانوان ورزشکار علاوه بر نقش ورزشکاری و جایگاه اجتماعی که دارند، نقش مهمی نیز در خانواده برعهده دارند بنابراین باید تسهیلاتی در این زمینه دریافت کنند و این در زمره مطالباتی بود که در این نشست مطرح شد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: با وجود اینکه مسئولان حوزه ورزش در مورد وضعیت بیمه بانوان ورزشکار به این نکته اشاره می‌کنند که لایحه‌ای در این زمینه در حال تدوین است اما ما به طور جدی روند طراحی آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.



وی افزود: بانوان ورزشکار در حوزه حقوق و دستمزد نگرانی‌هایی دارند مبنی بر اینکه اسپانسرها باید از باشگاه‌ها حمایت کنند که این امر نیز نیازمند این است که ورزش بانوان به طور جدی دیده شود. در این مسیر ملاحظاتی وجود دارد و باید نسبت به این موضوع با رعایت تمام مولفه‌های فرهنگی با مسئولان مربوطه گفت وگو کنیم



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: بانوان ورزشکار در حوزه ساختار ورزش بانوان نکاتی داشتند که باید آنها را از طریق سازمان اداری استخدامی کشوری پیگیری کنیم، همچنین در خصوص بودجه ورزش هم در سال 99 بخش زیادی از بودجه در پی لغو سفرها ناشی از شیوع کرونا باقی ماند که می‌توان آن را برای ورزش بانوان هزینه کرد که تحقق این امر نیز نیازمند تدبیر مسئولان حوزه ورزش است.



وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بانوان ورزشکار مجبور هستند در اردوهای طولانی‌مدت حضور داشته باشند که یا برای آن از امکانات لازم برخوردار نبوده و یا زندگی آنها خدشه‌دار می‌شود بنابراین برای رفع این مشکل می‌طلبد که تسهیلاتی را برای آنها در نظر بگیرند تا هم نقش خانوادگی خود را به درستی ایفا کنند و هم در عرصه ورزش افتخارآفرین باشند.



قاسم‌پور در ادامه از کمرنگ‌ بودن رویکرد حمایت از بانوان ورزشکار انتقاد کرد و از مسئولان حاضر در این نشست خواست تا در جهت رفع این مشکل وارد عمل شوند. همچنین برای رفع مشکل بیمه آنها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه‌ای برگزار کنند، از سوی دیگر محیط‌های مناسب برای ورزش بانوان در نظر بگیرند ضمن این که صیانت از آنها و تسهیلگری برای موازنه نقش های آنها را به طور جدی مد نظر قرار دهند



بی‌توجهی به صیانت از ورزشکاران ابعاد سیاسی و امنیتی به همراه دارد



سارا فلاحی با بیان اینکه بی‌توجهی به صیانت از ورزشکاران ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به همراه دارد، افزود: این درست نیست که ما برای یک ورزشکار هزینه کرده و بعد وی را رها کنیم، کما اینکه بسیاری از قهرمانان ورزشی به خارج رفته‌اند و این جای تأسف دارد که ما توان حفاظت از آنها را نداریم.











نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی


سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از ورزشکاران دارد، بنابراین باید ورزشکاران از نظر اقتصادی به طور جدی مورد حمایت قرار گیرند، از سوی دیگر توجه به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای باید در اولویت دستور کار قرار گیرد. ما در ایلام با این مشکل مواجه هستیم کما اینکه برای تیم پالایش گاز فوتبال بانوان پرونده‌ای در دیوان محاسبات تشکیل شده که در روند بررسی آن حرفه‌ای بودن این تیم محل سوال قرار گرفته است



وی افزود: همه این مشکلات به این برمی‌گردد که هنوز ورزش بانوان را باور نکرده‌اند و این در حالی است که باید دیدگاه نسبت به این ورزش مبتنی بر اصالت و فارغ از نگاه جنسیتی باشد تا بتوان مشکلات آنها را رفع کرد



فلاحی در ادامه از ردیف بودجه بسیار ضعیفی که برای ورزش بانوان در نظر گرفته شده است، انتقاد کرد و تأکید کرد که  اعتبارات این بخش را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم  اظهار کرد: ما باید برای ورزش پیوست فرهنگی داشته باشیم، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که فرهنگ یک مقوله پایه‌ای بسیار گسترده بوده که به سبک زندگی بستگی دارد، بنابراین ما باید به لحاظ فرهنگی از ورزشکاران حمایت کنیم و لازم است همه دستگاه‌ها و مجلس جهت تحقق این مهم دست به دست هم دهند و اگر ساختار غلط ذهنی نیز نسبت به این حوزه وجود دارد با شکستن آن یک فرصت در این زمینه ایجاد کنیم.



تصویب لایحه نظام جامع باشگاه‌داری باعث تحول بنیادین در حوزه ورزش می‌شود



جمشید تقی‌زاده در ابتدا از اقدامات فراکسیون زنان این دوره از مجلس به عنوان طرح‌های نو و بی‌بدیل یاد کرد که در هیچ دوره از مجالس قبل موضوعات حوزه زنان با این میزان حساسیت دنبال نشده است.











نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی


معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: مسائل مربوط به حوزه ورزش بانوان با یک تفکر تیمی و کار جهادی در راستای تحقق سیاست‌های وزیر ورزش و جوانان دنبال می‌شود که بازتاب موثری در عرصه بین‌المللی دارد کما اینکه وضعیت بانوان ورزشکار ایرانی برای بانوان ورزشکار سایر کشورها الگو قرار گرفته است



وی تصریح کرد: این از اهمیت بسزایی برخوردار است که لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش بعد از 50 سال به تصویب رسیده، همچنین تصویب لایحه نظام جامع باشگاه‌داری می‌تواند تحول بنیادین در نظام باشگاه‌ها ایجاد کند ضمن اینکه باید در این زمینه به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز پیش برویم.



معاون وزیر ورزش و جوانان در پایان اظهار امیدواری کرد که با حمایت فراکسیون زنان مجلس یازدهم بتوانند تحولی را در حوزه ورزش بانوان ایجاد کنند.











نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی


گفتنی است ضرورت توجه به ورزش قهرمانی بانوان و ضرورت پرداخت سهم بانوان از بودجه ورزش همگانی، لزوم ایجاد شرایطی برای پخش مسابقات بانوان ورزشکار از رسانه ملی، ضرورت پوشش بیمه‌ای برای مربیان ورزش، لزوم ایجاد پارک‌های ویژه برای ورزش بانوان در سطح شهر، ضرورت توجه به نقش ورزش در رفع آسیب‌های اجتماعی در قوانین و توجه به ایجاد فضایی برای ورزش بانوان در پروژه های احداث مسکن از جمله مطالبات مسئولان حوزه ورزش حاضر در این نشست بود./

پایان پیام

  • کد خبر : 314047
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار