خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/23 - 13:33
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست فراکسیون دانشگاهیان بررسی شد:

بی توجهی به ظرفیت بالای نخبگان در حل مشکلات کشور/ پیشنهاد تشکیل شورای مشاوران علمی توسط دانشجویان

نشست مشترک فراکسیون دانشگاهیان با حضور رییس فراکسیون دانشگاهیان و جمعی از نمایندگان با تشکل‌های دانشجویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست صمیمی متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان و جمعی از نمایندگان با تشکل‌های دانشجویی برای استماع گزارشات و مشکلات نخبگان علمی کشور در کمیسیون تلفیق برگزار شد. 



روح اله متفکرآزاد، رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با تبریک اعیاد امامت و ولایت، دانشجویان را نمونه بارز از فرصت‌های پیشرفت کشور دانست و گفت: در حال حاضر مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم قرار دارد، طرح‌ها و قوانین متعددی تاکنون به تصویب رسیده است که هر کدام با توجه به اولویت‌های جامعه درصدد رفع مشکلات و حل مسائل زندگی مردم بوده است به فرض مثال در حوزه مسکن دو قانون جهش تولید مسکن و مالیات برخانه های خالی، تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و….از نمونه قوانین مصوب است که تاکنون در این دوره به تصویب رسیده است.



انقلابی بودن و انقلابی ماندن در خدمت به مردم است



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با شروع کار مجلس یازدهم رهبر انقلاب مولفه "انقلابی" بودن را به نمایندگان این دوره اهدا کردند و آنها را سفارش به کار برای مردم، همراه با نیت خالص،اهتمام به مسائل کلیدی و اولویت دار، لزوم تداوم نهضت تعاون و احسان، پرهیز از منازعات و لزوم اتحاد و انسجام داخلی در مقابل دشمنان و تعامل و هم‌افزایی با قوای مجریه و قضائیه کردند، از ایشان سپاسگزاریم  که اجازه ندادند عده‌ای دانسته و ندانسته خدشه ای به صفت انقلابی بودن وارد کنند .



متفکر آزاد با اشاره به حضور تعدادی از دانشگاهیان در این دوره مجلس تاکید کرد: در دوره یازدهم میزان نمایندگان که با سمت اساتید دانشگاه به مجلس راه یافتند کم نیستند، بر همین اساس تاکنون جلسات متعددی با آنها برگزار شده است در عین حال این ماجرا بیانگر اینست که ساختار این دوره مجلس متشکل از دانشگاهیانی است که می‌توانند با نخبگان به راحتی ارتباط برقرار کنند و همچنین فراکسیون دانشگاهیان به تبع این ساختار فراکسیون بسیار شلوغی است.



نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: قانون تصویب شده در مجلس یازدهم بدون جانبداری از حزب و گروه خاصی است به گونه‌ای که در تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نمایندگان هم  با شرایط یکسان با سایر مردم دیده شده است.



کمیل یزدانی دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی رئیس سابق سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق و عضو شورای سیاستگذاری انجمن های وزارت علوم در این نشست، گفت: اتحادیه‌های دانشجویی از اواخر دهه ۶۰ شروع به فعالیت کردند، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از اواخر سال ۸۲ به نوعی سازماندهی شده و در قالب اتحادیه‌های علمی دانشجویی کشوری در حوزه‌های  تخصصی مختلف در وزارت علوم شروع به کار کردند، در حال حاضر بیش از ۴۳ اتحادیه علمی و دانشجویی در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی ،کشاورزی و…..در حدود ۱۰ هزار انجمن علمی که با وجود شرایط کرونایی و مشکلات دیگر در شرایط فعلی  حدود ۵ یا ۶ هزار انجمن علمی دانشجویی در سراسر کشور داریم.



مشاوران جوان در دستور کار  سازمان استخدامی کشور قرار گرفت



وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و بسترها و چالش‌ها در انجمن علمی  گفت: همه این بسترها می‌تواند مرجع همکاری با مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های مختلف مجلس و همچنین گروه‌ها و سازمان‌های مختلف مجلس شورای اسلامی باشد. در جلسه ای که با رییس جمهور داشتیم موضوع مشاوران جوان مطرح شد که در دستور کار سازمان استخدامی کشور قرار گرفت.هدف اصلی  تنها رفع مشکلات نیست بلکه ایجاد زمینه های موجود در اسناد بالادستی است تا  بتوانیم خروجی ‌‌مفیدی داشته باشیم.



ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی در کشور دیده نشده است



در این نشست صمیمی سعید صالح نیا صومعه سرایی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی فیزیک دانشگاه و عضو سابق اتحادیه دانشجویی شیمی عضو شورای سیاستگذاری برای انجمن های علمی وزارت علوم با اشاره به شکل فعالیت انجمن علمی یاد آورد شد: اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی در قالب پژوهش های مختلف علمی، بین‌المللی نشریات علمی تحقیقاتی ملی، و ثبت‌نام اختراع در داخل و خارج از کشور فعالیت دارند، متاسفانه اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی که بزرگترین تشکل دانشجویی کشور هستند دیده نشده و مظلوم ترین تشکل دانشجوئی هستند، ظرفیت بالایی در این تشکل‌ها دیده می‌شود. اما عدم اعتماد به غیرسیاسی بودن این فضا و فعالیت علمی این مجموعه ها باعث مهاجرت بسیاری از نخبگان کشور شده است با وجود مهارت و تخصص بسیار زیاد این نخبگان، متاسفانه از ظرفیت آنان استفاده نشده است.



کشور با کاهش ۵۰ درصدی علم روبرو است



صیاد شیخی ئیلانلو دکتری محیط زیست دانشگاه تهران و دبیر سابق و مشاور اتحادیه محیط زیست در این نشست با اشاره با چالش‌های  موجود در انجمن‌های علمی گفت: مشکلات انجمن‌های علمی در سال‌های گذشته منجر شده که با کاهش۵۰ درصدی فعالیت‌های علمی در کشور مواجه شویم، بحث چالش‌ها در۳ حوزه بخش ساختاری و نظام مند در قالب آیین نامه ها و نظام نامه های ساختاری برای انجمن‌های علمی تعریف شده  که متاسفانه در خصوص آیین نامه ها نتوانستیم  ظرفیت‌های انجمن علمی را محقق کنیم و یا برخورد با آیین نامه ها در سطح دانشگاه ها اکثرا بر مبنای سلیقه بوده  است.



بی‌مهری حاکم بر تشکل‌های دانشجویی انگیزه فعالیت نخبگان را کاهش داد



شیخی با انتقاد از عدم حمایت از تشکل‌های دانشجویی در این جلسه یادآور شد: در ساختار محوطه فرهنگی کشور جایگاهی  شایسته برای انجمن علمی کشور تعریف نشده و بی مهری حاکم بر آن  انگیزه و فعالیت دانشجویان را کاهش داده است. مسئله دیگر همکاری نخبگان با افراد متخصص برای حل مشکلات جامعه است که هیچ گونه حمایتی از اتحادیه‌ها صورت نپذیرفته و امروز رهاشدگی اتحادیه‌های دانشجوئی از دیگر مشکلات است که در ساختارهای نهادی و مدیریتی جایگاهی برای آنان تعیین نمی شود.



کارآفرینی در داخل دانشگاه ها از  بدنه دانشجویی ایجاد می‌شود



روشنک مرادی غریبوند دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست یادآور شد:  اتحادیه های  دانشجویی در رشته های صنعتی در سراسر استان‌ها و رشته‌ها از جمله مهندسی کشاورزی ،مهندسی نفت و ….. فعالیت دارند که شاید بتوان این خلاء را با حضور انجمن‌های علمی پر کرد. نکته دوم پویا سازی جامعه دانشجویی در مسیر صحیح و مثمرثمر است که باید خروجی داشته باشد دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی موضع سیاسی مذهبی نداشته و به ارتقاء سطح علمی دانشگاه فکر می‌کنند.



وی در ادامه تاکید کرد: ظرفیت توان اجرایی، علمی و مدیریت دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی با ۱ یا ۲ سال تجربه با توان مدیریت علمی است اما پس از فارغ التحصیلی بستری برای فعالیت آنها وجود ندارد، نکته بعدی سوق دادن دانشنامه به سمت نسل چهارم است در نظر داشته باشیم کارآفرین کردن دانشگاه‌ها با تشکیل مراکز کارآفرینی در داخل دانشگاه‌ها بوجود نمی‌آید بلکه از بدنه دانشجویی ایجاد می‌شود.



دلیل شاخص پایین شادکامی ایران چیست؟



 سید آرمان حسینی دبیر اتحادیه علمی رباتیک کشور در این جلسه با اشاره به روابط اجتماعی، امنیت ملی و امنیت داخلی کشور گفت: امنیت اجتماعی با مسائل معیشتی و رفاهی جامعه گره خورده است، کشور ما به لحاظ رشد اقتصادی با پایین‌ترین درصد در تغییر سالانهٔ تولید ناخالص داخلی (GDP) جزو کشورهای کم درآمد است و ناآگاهی از حکمرانی دانش‌بنیان موجب شده که ما در شاخص‌های دیگر از جمله سبک زندگی ، شاخص شادکامی بین رتبه ۱۵۰ تا ۲۰۰ باشیم در صورتی که ظرفیت کشور ما  بیش از این اعداد و ارقام است.



وی ادامه داد: تشکل‌های علمی دانشجویی امروزی در این حوزه از یک مفهومی به نام ارتباط دانشگاه با جامعه در کنار ارتباط دانشگاه با صنعت بهره‌مند می شوند، ارتباط دانشگاه با جامعه در واقع نوید بخش این موضوع است، همه افراد فارغ تحصیل دانشگاه نیستند، اما اگر افرادی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند ارتباط بیشتری با نهادها مردمی داشته باشند، به فرض مثال دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی هر دو به دلیل عدم ارتباط با بدنه اجتماعی به نوعی با شکست مواجه شد که ظرفیت علمی دانشجویی برای این کار بسیار خوب بود و متاسفانه دولت از آن غافل شد.



پیشنهاد تشکیل شورای مشاوران علمی توسط دانشجویان برای حل مشکلات کشور



محمدرضا مهدوی، دانشجوی ارشد رشته روابط عمومی بین الملل دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی و دبیر کمیته نشریات اتحادیه انجمن‌های علمی  سیاسی و روابط بین‌الملل در مورد  آسیب شناسی مجموع فعالیت‌های دانشجویان در انجمن علمی  گفت: نکته مهمی که در مورد کمیسیون‌های مجلس وجود دارد ما در کشور نظام حزبی نداریم و رای‌دهی حزبی منحصر به چند شهر بزرگ است، بسیاری از نمایندگان شهرستان‌های کوچک درگیر با همه مسائل مختلف در حوزه انتخابیه خود از جمله حوزه های آب، سیاست، اجتماعی و ... هستند،این مسائل باعث اتلاف انرژی نماینده در حوزه انتخابیه خود می‌شود و سبب عدم بازدهی مطلوب در جلسات کمیسیون مجلس خواهد شد.



این فعال علمی با ارائه راهکار در این خصوص تاکید کرد: با توجه به تجارب ما در کمیسیون کشاورزی و اجتماعی، می‌توانیم  یک شورای  مشاوران علمی داشته باشیم و با توجه به رشته‌های علمی  نخبگان برای ارائه راهکارها در کمیته‌های کمیسیون مشغول به کار شوند این کار برای سطح علمی دانشگاه انجام می‌شود بی‌شک بازخورد مثبت خواهد داشت. 



نخبگی یک نعمت و موهبت خداوند است، باید قدر آن را دانست و شکر نعمت کرد



سیده خمسا اسبقیان دانشجوی دکتری مهندسی خاک دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای مرکز انجمن علمی و مهندسی خاک دانشگاه تربیت مدرس  ضمن تشکر و قدردانی دانی از فراکسیون دانشگاهیان با اشاره به دیدار رهبری با نخبگان کشور ادامه داد: در جلسه ای که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان کشور داشتند فرمودند؛ نخبگی یک نعمت و موهبت خداوند است، باید قدر آن را دانست و شکر نعمت کرد و همچنین زکات علم نشر آن است امروز تمام نخبگان حاضر به نشر دانش خود برای رهایی کشور از مشکلات هستند.



غفلت از نخبگان منجر به غارت آنها خواهد شد



وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری، گفت: نخبگان باید قدر شناس موهبت خدادادی خود باشند، این قدرشناسی باید از دو جهت مورد توجه قرار بگیرد، یکی از سمت نخبگان و دیگری از سمت مسئولان و مدیران؛ از طرفی بی توجهی مسئولان کشوری موجب غارت این موهیبت و توانمندی ها آنها توسط  سایر کشورهای خواهد شد. گاهی شاهد هستیم نخبگان ایرانی مرزهای علم را جابجا کرده اما در سایه غفلت مسئولان به سایر کشورها خدمت می‌کند. اگر امروز از توانمندی نخبگان صحبت می‌کنیم و اعتقاد داریم فاصله بین جوامع را با خطوط علم کاهش دهیم و دانشگاه‌های ما باید دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باشند انتظار داریم به دغدغه ما هم رسیدگی شود. فراموش نکنیم با جوانان کارهای سخت دشوار نیست.



نخبگان آمادگی همکاری با قوه مقننه را دارند



سید امین توکلانی دانشجوی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به نمایشگاه نئوتکس در غرفه خانه خلاق گفت: بسیاری از دانشجویان انجمن علمی با هم هماهنگ شدند و فعالیت‌های بزرگی را آغاز نموده‌اند به عنوان مثال نمایشگاه نئوتکس شاهد غرفه فعالیت علمی دانشجویی در محل خانه خلاق قوه مقننه وهمکاری‌هایی  با دیوان محاسبات آغاز شد، با توجه به ضعف در زمینه سرمایه اجتماعی و بر اساس توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند با جوانان ارتباط بگیرید و همچنین تشکیلات انجمن های دانشجویی در دانشگاههای کشور به لحاظ تخصصی و دغدغه‌مندی پتانسیل همکاری با کمیسیون‌های مجلس را دارند.  



وی در مورد تحقق شعار سال گفت: با اقتصاد بی‌ثبات و تورم، شرکت های  دانش‌بنیان دچار مشکل خواهند شد و لازمه آن ایجاد حکمرانی دانش بنیان است. برای داشتن برنامه‌ریزی خوب در آینده باید به مسائل سطح کلان و توسعه‌ای هم توجه کنیم چرا که نگاه کوتاه مدت به مسائل کشور نمی‌تواند مشکلات را ریشه ای را برطرف کند. همچنین بحث برنامه  توسعه هفتم که در دستور کار مجلس قرار دارد می‌تواند بستر همکاری با فعالان علمی دانشجویی باشد.. پیشنهاد ما برای همکاری با مجلس این است که علاوه بر ظرفیت‌های عنوان شده ؛ تشکیل شورای مشاوران یا دستیاران جوان با اهداف اعلام شده تشکیل شود .در نهایت ما با هر شعاری که در راستای آبادی، آزادی و استقلال بیشتر کشور مان باشد همراهی می کنیم و مانند شعار خودمان، تلاش می‌کنیم که آن را محقق کنیم.



مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست صمیمی با دانشجویان گفت: دو نکته اساسی در مورد جامعه نخبگان باید در نظر بگیریم، نخست ارتباطی که این گروه با جامعه دارند و در ثانی استفاده از ظرفیت آنها در حل مشکلات کشور است، حلقه ارتباطی جامعه نخبگانی باید بیش از گذشته با جامعه پررنگ باشد. با توجه به پیشنهادات ارائه شده جهت همکاری با جامعه نخبگانی در خصوص حل مشکلات کشور، این حلقه ارتباطی می‌تواند با مرکز پژوهشهای مجلس باشد.











نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دغدغه‌هایی که امروز توسط نخبگان مطرح شد بیشتر آنها در دستور کار نمایندگان قرار دارد به فرض مثال  از تولید تا مصرف انرژی(آب،گاز و…..) گرفته تا آموزش و پرورش و موضوعات تحریم‌ها، آنچه وعده داده ایم، پیگیری می‌کنیم.



عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه و عضو مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه یادآور شد: هر مسئله و موضوعی باید بر حسب اولویت، مورد رسیدگی قرار بگیرد، در حال حاضر امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی مهمترین اولویت در کشور است، باید در تولید محصولات کشاورزی در کشور به خودکفایی برسیم.











نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی


رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در کشور چند مسئله اساسی داریم که تبدیل به معضل شده و اگر رسیدگی نشود تبدیل به بحران خواهد شد. در بخش صنعت، خودرو مسئله اصلی امروز کشور است که در صورت عدم رسیدگی، بی تردید بهبودی در وضعیت آن را شاهد نخواهیم بود، کشاورزی از دیگر مباحثی است که نیازمند ورود کارشناسان و نخبگان کشوری است که به دنبال بهبود وضعیت آن هستیم چرا که امنیت غذایی کشور تهدید می‌شود. 











نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی


نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدیریت منابع آب موضوعی اساسی است، در حال حاضر تمام استان‌های کشور از مشکل بی آبی رنج می برند، برای حل مسئله افکار نخبگان کشوری را به سمت حل مشکل آب سوق دهیم و همچنین در موضوع دیپلماسی باید ۳ دیدگاه را در نظر بگیریم، دیدگاه خوب، بد و متوسط را که نگاه مقام معظم رهبری همیشه به دیپلماسی نگاه متوسط و اعتدالی بوده است.



در ادامه جلسه علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و عضو کمیسیون کشاورزی،آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نسل چهارم دانشگاه امروز مسئولیت پذیر است بی شک دانش آموختگان آن تربیت شده اساتید مسئول هستند؛ امروز اتفاقی در جامعه رخ می‌دهد که  می تواند با حضور دانشگاهیان به سمت اصلاح امور پیش رود اما حضور دانشگاهیان بسیار کمرنگ است.



وی ادامه می‌دهد: ارکان های مختلفی در مجلس وجود دارد که می تواند مسیر ارتباط دانشجویان و نخبگان با مجلس باشد مسیرهای همچون مرکز پژوهشها، کمیسیون‌ها و….. اما جای سوال است چرا ارتباط نخبگان دانشگاهی با نمایندگان در حوزه انتخاباتی کم است. نمایندگان در حوزه های انتخاباتی مشتاق ارتباط با نخبگان برای حل مسائل استانی و ملی هستند.



 در این نشست صمیمی ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان و عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نخبگان گفت:عده‌ای  با انبوهی از تبلیغات از طریق کانال‌های تلویزیونی و رادیویی و شبکه مجازی اقدام به انتشار اخبار ناامید کننده از کشور دارند، در حال حاضر دشمن سعی می‌کند وارد زندگی و ذهن مردم به ویژه جوانان شود، نخبگان می‌توانند این حرکت دشمن را با ارائه راهکارهای درست در جهت حل مشکلات مردم خنثی کنند. 











نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی


روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در این جلسه تاکید کرد: نمایندگان همیشه از اقدامات علمی و پژوهشی استقبال کردند چه بسا این اقدامات در جهت حل مشکلات کشور باشد، حضور دانشجویان و نخبگان علمی کمتر در دوره های قبل اتفاق افتاده است، شنیدن صدای نخبگان و به کارگیری عقاید و نظرات آنها در وضع قوانین می‌تواند کارآمد باشد.



در ادامه جلسه فراکسیون دانشگاهیان احمدحسین فلاحی رئیس فراکسیون محور مقاومت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدوارم نشست با نخبگان علمی در جهت حل مشکلات کشور ادامه داشته باشد، در شرایط تحریم‌ها استفاده از ظرفیت نخبگان می‌تواند حرکت روبه جلو باشد. در کشور مشکلات متعددی وجود دارد باید برای تمام آنها برنامه ریزی و اولویت بندی کنیم بر همین اساس نخبگان می‌توانند نقش پررنگی در حل مشکلات داشته باشند./



پایان پیام

  • کد خبر : 345668
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار