خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/30 - 17:14
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
حسین زهی:

برنامه‌های نمادین جشن کپرزدایی خبر از عدالت آموزشی نمی‌دهد/ کسری معلم در مناطق محروم جدی است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم با انتقاد از برگزاری برنامه‌های نمادین در خصوص پایان بیسوادی در قالب جشن کپرزدایی در استان‌های محروم، گفت: آموزش و پرورش حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که با هدف جشن کپرزدایی و نوسازی کلاس‌های خشتی و گلی تصمیم به ایجاد فضاهای آموزشی مناسب برای دانش آموزان دارد اما متاسفانه نه تنها شاهد رفع چنین معضلاتی نیستیم بلکه این مناطق از داشتن مهره اصلی و مهمی همچون "معلم" هم محروم هستند.

اسماعیل حسین زهی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در مورد نبود معلم در مدارس مناطق محروم، گفت: سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴.۳  در حالی به اتمام می‌رسد که بسیاری از مدارس در مناطق محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و خراسان از داشتن معلم محروم هستند، متاسفانه یکی از مشکلاتی که در کشور خود را نشان می‌دهد نبود آمار  واقعی دانش آموزان بازمانده از تحصیل است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین در مجلس یازدهم ضمن اشاره به سرانه آموزشی در کشور، افزود: در حقیقت سرانه آموزشی در سطح کشور برای هر دانش آموز حدود ۶ متر مربع لحاظ می‌کنیم، این میزان فضا برای استان‌های محروم همچون سیستان و بلوچستان حدود ۳ متر مربع در نظر گرفته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان و سیستان و بلوچستان با انتقاد از برگزاری برنامه‌های نمادین در خصوص پایان بیسوادی در قالب جشن کپرزدایی در استان‌های محروم، اظهار داشت: آموزش و پرورش حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که با هدف جشن کپرزدایی و نوسازی کلاس‌های خشتی و گلی تصمیم به ایجاد فضاهای آموزشی مناسب برای دانش آموزان دارد اما متاسفانه نه تنها شاهد رفع چنین معضلاتی نیستیم بلکه این مناطق از داشتن مهره اصلی و مهمی همچون "معلم" هم محروم هستند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به ویژه سازمان تجهیزات و نوسازی در بحث عدالت آموزشی باید گام‌های بلندتری بردارند، اظهار داشت: کسری معلم از مسائل اصلی وزارت آموزش و پرورش است، در حال حاضر بالای ۱۰۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم که برای جبران بخشی از این آمار و ارقام  با ۱۰ هزار کسری معلم  مواجه هستیم که بیشتر معلمان مناطق محروم شامل خرید خدمات، حق التدریسی و یا سرباز معلم هستند و نمی‌توانند تدریس با کیفیت به دانش آموزان ارائه دهند.

حسین زهی با تاکید بر اینکه آنچه در آمار کمبود معلم و جاماندگان از تحصیل ارائه می‌شود عینا در مناطق محروم  رویت می‌کنیم، گفت: در برخی از مدارس مناطق ۵ واحد با یک معلم اداره می‌شود که نشان از کمبود و کسری معلم در استان‌های محروم است، چرا که باید یک معلم شرایط مطلوبی داشته باشد تا بتواند آموزش صحیح به دانش آموزان ارائه دهد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی را تنها محدود به تجهیزات آموزشی نمی‌کنیم، تصریح کرد: در کنار تجهیزات و امکانات آموزشی باید کمبود معلم در استان‌های محروم مد نظر قرار بگیرد تا به عدالت آموزشی نزدیک شویم، باید آموزش و پرورش با جدیت به این مسئله ورود کند به ویژه در استان سیستان و بلوچستان این مسئله توجه مسئولان امر را می‌طلبد در شهرستان‌هایی همچون خاش دانش آموزان هنوز کتاب و معلم برای آموزش ندارند و سازمان‌ها و نهادهای مختلف مسئولیت این مهم را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزشی وزارتخانه مربوطه تنها به گزارشات و آمارهای کارشناسان استانی اکتفا نکنند، تاکید کرد: انتشار آمار غیر واقعی در حوزه جاماندگان از تحصیل بی تردید معضلات و بزه های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

حسین زهی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش از آمار سازی نادرست کودکان جامانده از تحصیل در مناطق محروم  مطلع هستند، خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش از شرایط دانش آموزان در استان‌های محروم مطلع است، حتی در دوران وزیر قبلی جناب آقای نوری خارج از بدنه آموزش نظریه کارشناسان ارسال و آماری مناسبی به ایشان ارائه شد که متاسفانه بر کرسی وزارت باقی نماند؛ قطعنا وزاری مربوطه در جریان کمبودهای آموزشی هستند./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 377358
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار