خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/20 - 12:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
حجت الاسلام رجایی‌نیا مطرح کرد:

برنامه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت فرهنگ‌سازی برای اجرای قوانین در کشور

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از آمادگی این مرکز برای فرهنگ‌سازی برای اجرای قوانین در کشور ، ارتقاء نقش مجلس در سطح بین‌المللی و همراهی با مجلس برای تصویب قوانین مبتنی بر شرع خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی رجایی‌نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت کمک به نهاد قانونگذاری کشور گفت: این مرکز در حوزه‌های مختلف با معاونت‌های مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیون‌های تخصصی مذاکره کرده و با اولویت‌بندی موضوعات، فعالیت‌های خود به لحاظ تحقیقات بنیادین نسبت به برنامه‌های مجلس را توسعه خواهد داد.



برنامه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای ارتقا جایگاه مجلس در حوزه بین‌المللی



وی در مورد فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه بین‌الملل ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های خوبی در مرکز در حوزه بین‌المللی وجود دارد کما اینکه تعداد زیادی از روحانیون فعال در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم سیاسی هستند و در حوزه سیاست خارجی نیز فعالیت داشته‌اند، همچنین ما از نهادهای تحقیقاتی اعم از  مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعةالمصطفی برخوردار هستیم که در حوزه سیاست خارجی فعالیت دارند، بنابراین تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را در خدمت مجلس قرار دهیم تا بتوان در جهت ارتقاء نقش مجلس در سطح بین‌المللی از این پتانسیل بهره‌مند شد.



 











حجت الاسلام مهدی رجایی نیا


 



قوانین برنامه  توسعه و بودجه‌های سنواتی زیرساخت حرکت کشور هستند



حجت‌الاسلام رجایی‌نیا افزود: امروز تمام طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌شود، همچنین قوانینی که در گذشته وضع شده‌اند، چه قوانین حقوقی و چه قوانینی که ناظر بر برنامه‌ و اجرا باشند اعم برنامه‌های  توسعه و بودجه‌های سنواتی، زیرساخت حرکت کشور هستند.



همراهی مرکز تحقیقات اسلامی با مجلس برای تصویب قوانین مبتنی بر شرع



وی یادآور شد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هم به لحاظ حقوقی به این دلیل که از ظرفیت علمی و فکری بالا مبتنی بر فقه اسلامی برخوردار است می‌تواند به تصویب قوانین مبتنی بر شرع به مجلس کمک کرده تا مصوبات برگرفته از فقه اسلامی باشند. همچنین در مورد قوانین مرتبط با برنامه‌های توسعه می‌توانیم با استفاده از الگوها، اندیشه‌ها و مطالعاتی که در جهت توسعه و پیشرفت ایجاد شده‌اند به نظام‌سازی و تسریع روند اجرای برنامه‌های جاری کشور کمک کنیم.



 











حجت الاسلام مهدی رجایی نیا


 



کمک به اصلاح ساختار بودجه توسط محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از محققان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در زمینه اصلاح ساختار بودجه فعالیت می‌کنند تا بتوانیم در این خصوص طرح‌هایی را به مجلس ارائه دهیم کما اینکه در حوزه درآمدها بنا داریم برنامه‌هایی را پیشنهاد دهیم تا در برنامه هفتم توسعه بر بهره‌مندی از درآمدهای حاصل از وقف در حوزه‌های اجتماعی تمرکز شود تا از این طریق هزینه‌های دولت را کاهش داده و دامنه ارائه خدمات اجتماعی اعم از حوزه سلامت، آموزش عالی و تبلیغات دینی توسط حوزه‌های علمیه گسترش داده شود.



حجت‌الاسلام رجایی‌نیا تأکید کرد: ما در حوزه نفت و انفال جهت ایجاد درآمدهای پایدار برای دولت مباحث بسیاری در فقه داریم که می‌توان در اصلاح ساختار بودجه به آنها پرداخت، همچنین اخذ مالیات به لحاظ حوزوی و فقهی جای کار بسیاری دارد که با بهره‌مندی از آنها می‌توان برای توسعه فرهنگ مالیاتی در کشور اقدام کرد چرا که تاکنون این فرهنگ در کشور نهادینه نشده است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، همچنین در حوزه هزینه‌کردها نیز می‌توان طرح‌های بسیاری ارائه داد.



برنامه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای آینده پژوهی در برنامه هفتم توسعه



وی عنوان کرد: لحاظ مباحث آینده پژوهی در برنامه هفتم توسعه از دیگر موضوعاتی است که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال بررسی آن است تا با بهره‌مندی از سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در این خصوص ابلاغ خواهند کرد، پیشنهادات آماده شده را برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کنیم.



رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بیان دیگر نقش این مرکز در حوزه قانونگذاری یادآور شد: فرهنگ‌سازی برای اجرای قوانین از دیگر برنامه‌های این مرکز است چرا که بسیاری از مصوبات مجلس به دلیل نبود این فرهنگ اجرا نمی‌شوند که حوزه‌های علمیه می‌توانند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی که در اختیار دارند نقش بسزایی در اجرای قوانین داشته باشند./



پایان پیام

  • کد خبر : 311691
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار