خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/11 - 15:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
کنعانی با انتقاد از سهم 7 درصدی مدارس دولتی از برترین‌های کنکور سراسری؛

برقراری عدالت آموزشی ضرورت دارد/متاسفانه کلید موفقیت دانش آموزان برتر در کنکور، سکونت در پایتخت و شهرهای بزرگ است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه متاسفانه کلید موفقیت دانش آموزان برتر در کنکور سکونت در پایتخت و شهرهای بزرگ است، گفت: قطعاً مدیران آموزش و پرورش باید تدابیری برای برقراری عدالت آموزشی در همه مناطق کشور فراهم کنند.

وحید کنعانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد سهم 7 درصدی مدارس دولتی از برترین‌های کنکور سراسری، گفت: آموزش در مناطق محروم بسیار متفاوت است و افرادی که در مناطق برخوردار و مرفه زندگی می‌کنند از امکانات بیشتری بهره مند هستند، در واقع تفاوت‌ها در مناطق مختلف منجر به کاهش کیفیت آموزش در مناطق کمتر برخوردار شده که به وضوح قابل مشاهده است، بی تردید ایجاد فرصت‌های برابر در آموزش باید برای همه دانش‌آموزان اتخاذ شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه مدارس غیرانتفاعی، سمپادها، استعدادهای درخشان و تیزهوشان در پایتخت و شهرهای بزرگ هستند که از امکانات بیشتری برخوردارند، افزود: بی‌تردید میزان برترین‌های کنکور نیز در مناطق برخوردار بیشتر خواهد بود، اما در مدارس دولتی مناطق محروم و روستاها که دچار ضعف مالی بوده و از داشتن مدارس غیرانتفاعی محروم هستند، آمار پذیرفته شدگان کنکور سراسری هم کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دانش آموزان مناطق محروم با محدودیت شرکت در مدارس غیرانتفاعی روبرو هستند، یادآور شد: این مسئله نه تنها آسیب زا است بلکه میزان قبولی آنها در کنکور نیز کاهش خواهد یافت، به عنوان مثال در آزمون سراسری امسال برترین‌های کنکور اکثراً از مدارس غیرانتفاعی و کمترین پذیرفته شدگان از مدارس دولتی شاهد بوده‌اند که این آمار و ارقام خبر از شکاف طبقاتی در جامعه را می‌دهد.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه در قانون اساسی تاکید شده آموزش و پرورش نباید طبقاتی باشد، افزود: عدم طبقاتی شدن آموزش به عنوان یک اصل در قانون اساسی کشور مطرح شده است، اما متاسفانه اقدامی برای این فاصله طبقاتی در شهرستان‌های محروم صورت نگرفته که باعث شده بسیاری از دانش آموزان بی‌انگیزه شوند، مسئولان آموزشی کشور باید تدبیری برای تغییر در برگزاری کنکور یا ایجاد شرایطی برای کمک به دانش آموزان کم برخوردار داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه شکاف اقتصادی زیاد در بحث آموزش منجر به آسیب دانش آموزان می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه مسئولان و متولیان ذیربط تاکید بر تشکیل مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان دارند و آموزش را خصوصی می‌کنند و در راستای این اقدامات بخشنامه‌هایی را نیز برای دانش آموزان صادر می‌کنند. در مجموع بی‌عدالتی آموزشی و برخورداری‌های نابرابر از امکانات و کیفیت آموزش در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و فقط در ایران است که یک الی دو نفر از مدارس دولتی در کنکور جزو برترین‌ها شده‌اند.اما از مدارس غیرانتفاعی بیشترین پذیرفته شدگان را داریم که این تفاوت‌ها یک فاجعه است و  بر پیکره سطوح علمی ضربه وارد می کند، در حالیکه هدف اساسی تمام دنیا بر این است که عدالت آموزشی منطبق بر برخورداری‌های برابر محقق شود.

وی با بیان اینکه آموزش خصوصی منجر به آسیب تعلیم و تربیت در کشور می‌شود، اظهار داشتمتاسفانه دانش آموزان مناطق کم برخوردار به دلیل محدودیت‌های مالی از تحصیل در مدارس غیرانتفاعی و سایر امکانات آموزشی محروم هستند، بی‌تردید آموزش خصوصی بیشترین ضربه را به تعلیم و تربیت در کشور وارد می‌کند و دانش آموزانی که دچار محدودیت مالی هستند آرزوی تحصیل در دانشگاه را دارند که به آسانی دست یافتنی نیست.

کنعانی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه کلید موفقیت دانش آموزان برتر در کنکور سکونت در پایتخت است، خاطرنشان کرد: قطعاً مدیران و دستگاه‌های متولی آموزش و پرورش باید تدابیری برای برقراری عدالت آموزشی در همه مناطق کشور داشته باشند، مسئولان باید در مدارس دولتی نیز امکانات و شرایط تحصیل را برای دانش آموزان فراهم کنند تا جزو برترین های کنکور بوده و به دور از هرگونه تبعیض و ناعدالتی بهترین فرصت‌ را برای یادگیری داشته باشند./

پایان پیام

  • کد خبر : 382964
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار