اسماعیلی خبر داد:
بررسی همسانسازی حقوق معلمان بازنشسته در مجلس
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از بررسی جدی همسانسازی حقوق معلمان بازنشسته در مجلس خبر داد.
مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بهبود وضعیت معیشتی معلمان گفت: با توجه به اینکه پایه و اساس پیشرفت کشورها به نظام آموزشی آنها بستگی دارد که در این فرآیند معلمان نقش اصلی را دارند؛ لذا شان و جایگاه حرفه معلمی در دنیا بسیار بالاست و در واقع این معلمان هستند که با پرورش نیروهای متخصص و دانشمند، یک کشور را میسازند؛ متاسفانه این توجه و نگاه به جایگاه مهم تعلیم و تربیت و شان و منزلت معلمان در کشور ما علیرغم تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در حد مطلوب نبوده و به باور قلبی بسیاری از مردم و مسئولان تبدیل نشده است؛ البته این امیدواری به وجود آمده که مجلس یازدهم با همکاری دولت بتواند گام بلند و عملی برای تقویت و ارتقاء نظام آموزشی کشور و به ویژه منزلت معلمان و بهبود وضعیت معیشتی آنان بردارد.
رتبه بندی معلمان کمک بزرگی برای معیشت آنها است
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یازدهم در راستای تقویت صلاحیت حرفهای معلمان و برخورداری از آموزش و پرورش پویا و اثربخش و نیز رفع دغدغههای مالی و معیشتی آنان موضوع لایحه رتبه بندی را به صورت جدی مورد توجه قرار داد و پس از فراز و فرودهای بسیاری گام بزرگی در تصویب یک نظام نامه مستقل برای معلمان برداشت که امید است گامهای بعدی به تکمیل این فرایند بسیار مهم منجر گردد.
حدود ۱۲ سال موضوع و بررسی رتبه بندی معلمان در دولتهای مختلف مطرح و بی نتیجه مانده بود اما امروز شاهد به سرانجام رسیدن آن هستیم
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: حدود ۱۲ سال موضوع و بررسی رتبه بندی معلمان در دولتهای مختلف مطرح و بی نتیجه مانده بود اما امروز شاهد به سرانجام رسیدن آن هستیم و امیدوارم تا پایان خرداد ماه احکام رتبه بندی معلمان را عملیاتی کنیم و جبرانی برای رفع کم توجهیهای گذشته نسبت به دستگاه عظیم آموزش وپرورش معلمان دلسوز و زحمتکش باشد.
رتبه بندی معلمان نتایج مثبتی به دنبال دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراى اسلامى با اشاره به جزئیات رتبه بندی معلمان گفت: در لایحه رتبه بندی ٥ گروه برای معلمان تعریف شده است که معلمان براساس امتیازات مکتسبه در یکی از رتبه های؛ آموزشیار معلم، مربی معلم،استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند و پس از ۵ سال توقف و به شرط افزایش امتیاز رتبههای بالاتر، میتوانند ارتقاء رتبه پیدا کنند. قطعا این رتبه بندى ضمن تقویت انگیزه معلمان، پویایی و افزایش صلاحیت حرفهای آنها را به دنبال خواهد داشت.
اسماعیلى در ادامه با اشاره به تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان تصریح کرد: آیین نامه رتبه بندی معلمان به جهت لحاظ نمودن نقطه نظرات همکاران و صاحب نظران ، حدود ۲۶ بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و نهایی شد؛ در نهایت به هیات دولت ارسال گردید.
تمام معلمان مشمول رتبه بندی میشوند
نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات رتبه بندی ادامه داد: طبق بند ٢ ماده ٢ قانون رتبه بندى، افراد مشمول این رتبه بندی کلیه معلمانى هستند که در مدارس دولتی به عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت،مدیران، معاونان و تمام فرهنگیانی که با عنوان معلم در مدارس و ادارات آموزش و پرورش و واحدهای تابعه مشغول به کار هستند را تحت پوشش قرار میدهند.
وی افزود: متاسفانه علیرغم بسیاری از تلاشهای انجام گرفته ، نیروهای خدماتی مدارس و ادارات مشمول این نظام نامه نشدند با پیگیریها و اقداماتی که به عمل آمده امیدوار هستیم، در آینده نزدیک شاهد ترمیم حقوق این قشر زحمتکش باشیم.
بیشتر بخوانید:
- رویکرد مجلس به لایحه رتبه بندی معلمان مثبت است
- افزایش مدت ارائه خدمات معلمان بازدهی کارشان را کاهش خواهد داد
اسماعیلی در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز تاکید کرد: نظام رتبه بندی نخستین گام برای برداشتن تبعیضهای حاکم بر پرداختیهای فرهنگیان بود اما قانون همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته موضوعی جدا از رتبه بندی معلمان محسوب مىشود که با توجه به خدمات صادقانه و طاقت فرسای بازنشستگان فرهنگی و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در این شرایط سخت اقتصادی بسیار ضروری است که ترمیم حقوق دریافتی متناسب با شان آنها مورد توجه جدی قرار بگیرد و در این خصوص نمایندگان پیگیریهای لازم را به عمل می آورند./
پایان پیام