خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/22 - 13:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عنابستانی با تاکید بر لزوم ضابطه‌مند شدن فعالیت در فضای مجازی:

برای حمایت از فعالان فضای مجازی باید ضابطه دقیقی بر آن حاکم شود

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت در فضای مجازی ضابطه‌مند نیست، گفت: فعالیت شغلی در کشور باید پیرو ضوابطی باشد، متاسفانه این فضا امروز از چارچوب خاصی فرمانبرداری نمی‌کند بر همین اساس از حمایت‌های بیمه‌ای هم محروم خواهد بود.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به صحبت‌های مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی، گفت: فعالیت شغلی در کشور باید پیرو ضوابطی باشد، متاسفانه این فضا امروز از چارچوب خاصی فرمانبرداری نمی‌کند بر همین اساس از حمایت‌های بیمه‌ای هم محروم خواهد بود.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس ادامه داد: زمانی که شغلی در فضای مجازی ایجاد می‌شود سکوی مربوطه هر زمان بخواهد می‌تواند فرصت آن شغل را از کارفرما بگیرد و حتی صفحه‌اش را ببند و برای او مشکلاتی ایجاد کند، آیا امروز ما قوانینی داریم که در سکوهای داخلی و خارجی تا شاهد ایجاد شرایطی برای ادامه فعالیت‌ کارفرمایان باشد و برندی را در فضای مجازی ایجاد کند با تمام تلاش‌های صورت گرفته از طرف صاحب شغل، پلتفرم داخلی و یا خارجی اقدام به بستن صفحه کند آیا ضوابطی در این راستا وجود دارد؟



 فعالیت در فضای مجازی ضابطه‌مند نیست



رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت در فضای مجازی ضابطه‌مند نیست، اظهار داشت: در دنیای حقیقی اگر صاحب شغل مغازه‌ای را اجاره کند به گونه‌ای که بر حسب تلاش صاحب شغل آن ملک تجاری مبدل به برند خاصی می‌شود و در این بین مالک تصمیم به تخلیه بگیرد و به دارنده شغل باید حق کسب و پیشه اعطا نماید چرا که صاحب شغل آنجا را تبدیل به برند کرده است اما فضای مجازی اینگونه نیست.



حمایتی از کسب و کارها در فضای مجازی صورت نمی‌گیرد



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایتی از کسب و کارها در فضای مجازی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: با خلاءهای موجود در کسب و کارهای فضای مجازی بی تردید حمایت بیمه‌ای هم صورت نمی‌پذیرد؛ حداقل حمایت اشتغالی بیمه است که فضای مجازی نمی‌تواند چنین اقدامی داشته باشد.



عنابستانی با تاکید بر اینکه فضای مجازی ضابطه مند نیست، یادآور شد: در مقطعی از زمان قرار بود ضوابطی برای فضای مجازی تعیین کنند که مشاغل فعال در زیر مجموعه آن ضابطه قرار بگیرند که متاسفانه با جنجال‌های بی دلیلی در جامعه روبرو شد، امروز بسیاری از گروه‌ها هستند که قانونمندی در فضای مجازی به نفع آنها نیست.



قانونمند شدن فضای مجازی با بازخوردهای گروهی خاص روبرو شد



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: قانونمند شدن فضای مجازی با بازخوردهای گروهی خاص روبرو شد که از بی ضابطه بودن دنیای فضای مجازی سود می‌بردند، مجلس در تلاش بود فعالیت در فضای مجازی را تحت قوانین خاص دربیاورد تا بتواند ماحصل رابطه‌ها در فضای مجازی را به شکل خدمات حمایت قانونی به کاربران ارائه دهد تا در سایه حمایت‌ها هر کسی نتواند به هر نحو ممکن از آنها سوء استفاده کند.



قبل از بیمه تعریفی برای فضای مجازی داشته باشید



عنابستانی با تاکید بر اینکه تضمینی برای ادامه فعالیت در سکوی داخلی و خارجی نیست، گفت: قبل از بیمه فعالان فضای مجازی باید در اندیشه ضابطه‌مند کردن این فضا باشیم، زمانی که این فضا قانونمند شود بی تردید بیمه هم جزئی از موارد آنها خواهد بود. در دنیای حقیقی کارگاه‌هایی که بیش از ده کارگر دارند موظف به بیمه کارگران هستند، اگر ما فضای مجازی همچون کارگاهی در نظر بگیریم که مشغول ارائه خدمات در حوزه‌ای هست بر کارفرما واجب است که کارکنان آن فضا را بیمه کند.



بیشتر بخوانید:





نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کارفرمایان خود را ملزم به بیمه کارکنان در فضای مجازی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در فضای مجازی ضابطه و قانون درستی نیست، در خصوص این ضابطه هم مجلس نباید عقب نشینی کند، بر همین اساس نیازمند قانون کارآمد برای فضای مجازی هستیم، از طرفی شورای فضای مجازی تا زمانی که مجلس قانونی تصویب نکرده وظیفه دارد ضابطه دقیقی بر این فضا داشته تا کسانی که در این محیط مشغول به فعالیت هستند از امنیت شغلی و بیمه‌ای برخوردار باشند./



پایان پیام 

  • کد خبر : 368071
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار