خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/02 - 15:03
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
دیدار صمیمی اهالی شعر و ادب با اعضای کمیسیون فرهنگی:

برای اولین بار شاعران مشکلاتشان را در مجلس سرودند/ خلاءهای قانونی در مسیر علم و ادب پیگیری می‌شود

در نشست امروز اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تقدیر از شاعران و نویسندگان کشور به دغدغه ها و مشکلات آنها شنیده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست امروز (دوشنبه 2 خرداد) اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به ریاست رئیس کمیسیون با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان انقلابی با هدف رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات آنها برگزار شد.



مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست گفت: اینگونه جلسات با اهالی فرهنگ و هنر باید به صورت مستمر ادامه یابد، برخی از نکاتی که ارائه می شود، راهکارهایی هم به دنبال دارد. باید وحدت میان ادبیات و دیگر حوزه ها پررنگ شود. اگر نیاز به تصویب قوانین یا برطرف کردن خلأهای قانونی است، کمیسیون تلاش می کند تا تمام آنها را به بهترین شکل ممکن عملیاتی و برطرف کند و اگر قرار به شکل گیری موسسه ای است خود شاعران و نویسندگان پیشقدم شوند.











نشست کمیسیون فرهنگی با شاعران و نویسندگان


غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به نقش حمایتی مجلس از اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد: شاعران و نویسندگان، فرهنگ و هنر یک کشور را انتقال می‌دهند، از این ظرفیت باید به بهترین شکل ممکن بهره مند شویم. مجلس از دو بعد قانونگذاری و نظارت می‌تواند به بهترین نحو مسائل و مشکلات آنها را رفع کند. نشست‌های چهره به چهره باعث می‌شود مشکلات اهالی فرهنگ و هنر بیش از گذشته دیده شود تا به بهترین شکل ممکن قانونگذاری درخصوص رفع آنها صورت پذیرد.



بیژن نوباوه وطن نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز تصریح کرد: رایزنی فرهنگی و هنری برای توسعه فرهنگ و هنر باید در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد بیش از گذشته دیده شود. در این حوزه خلأهایی در وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد که پیگیر رفع تک تک آنها هستیم.



احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بعد نظارتی مجلس خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی تلاش دارند در راستای حمایت از فرهنگ، هنر و تمدن سازی، گام‌های بلندی بردارند، حمایت مجلس در بخش نظارتی بیش از گذشته خواهد بود. اکثریت مردان سیاسی در مقابل کنش هنر شما عکس العمل دارند، زمانی که شما اثری خلق می‌کنید، بی شک نتایج آن را در بیشتر حوزه ها علی الخصوص سیاست  شاهد هستیم. 



خلاهایی قانونی در حوزه علم و ادب هست



سعید بیابانکی شاعر نام آشنا و منتقد ادبی  در این نشست تاکید کرد: قانونگذاری مهمترین اصل در مجلس محسوب می‌شود، خلأهای قانونی در حوزه علم و ادب، شعر و شاعری وجود دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد به شاعران نشان درجه یک داده، این نشان از طرف دانشگاه‌های داخلی پذیرفته نمی‌شود. این همان مسیر ناهمواری است که شاعران را از دانشگاه دور کرده است. امیدوارم کمیسیون فرهنگی به این موضوع توجه داشته باشد و همچنین بی توجهی به شاعران در حوزه سیاست منجر شده ادبیات فارسی در عرصه بین المللی محجور واقع شود.



موانع ورود شاعران و نویسندگان به دانشگاه به عنوان استاد برداشته شود



 محمد علی مودب شاعر و نویسنده معاصر و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب نیز در این نشست گفت: شاعران از گذشته‌های دور در دانشگاه ها تدریس می‌کردند، اما امروز با برخی از این موانع در این خصوص مواجه شده‌اند، شاعران مهمترین میراث فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شوند که می توانند در سیاستگذاری ها هم تاثیرگذار باشند. در صورتی که امروزه آنها از نهاد قدرت دور شده اند. چند سال متمادی چهره‌های درخشان، نشان کتاب نادیده گرفته شده، اگر خلأ قانونی، داوری و مدیریت نادرست و...  وجود دارد باید مورد توجه قرار بگیرد. اعتبار کشور به هنرمندان است.



نگاه ابزاری را از شاعران رادور کنید



محمود اکرامی فر شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه در این نشست با اشاره به نگاه ابزاری به شاعران گفت: چرا وزارت فرهنگ و ارشاد روی عملکرد موسسات فرهنگی خود نظارتی ندارد؟ در حوزه فرهنگ و هنر، مخاطب شناسی دقیقی در کشور صورت نگرفته است و همچنین جای سوال باقی است چرا در طول تاریخ به شاعران و نویسندگان نگاه ابزاری وجود داشته است.



با دانسته‌های دیروز فرزندان فردا را تربیت نکنید



وی در ادامه یادآور شد: نهادهای فرهنگی با دانسته‌های دیروز اقدام به تربیت فرزندان برای فردا می‌کنند. این سیاست نادرستی است. در شیوه انتقال فرهنگ و هنر، باید توجه کنیم چه میزان به اقناع مخاطب عمل کرده ایم، زمانی که از مهندسی پیام حرف در میان است. فرهنگستان زبان فارسی همیشه دغدغه‌ها و مشکلات خود را معرفی می‌کند، در صورتی که دغدغه‌های ادبیات همیشه مشکلات و مسائل عمومی جامعه است.



برای شعر جایگاهی تعریف کنید



 جواد محدثی خراسانی شاعر و نویسنده در این نشست با اشاره به جایگاه شعر در فرهنگ  و هنر کشور ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعریف شعر جایگاهی نداشته است، در صورتی که سایر هنرها از جمله سینما و تئاتر و... در این وزارتخانه برای خود جایگاهی دارند. امور تربیتی برای شعر احیا شود، امور تربیتی می‌تواند در تربیت نسل آینده شاعران نقش مهمی را ایفا کند .



شاعران نیازمند حمایت رسانه هستند



میلادعرفان پور شاعر و  نویسنده جوان کشور نامزد جایزه قلم زرین در این نشست گفت: شعر و شاعری در طول تاریخ فقط در حد یک جشنواره مورد توجه قرار گرفته، سرمایه گذاری روی ادبیات می‌تواند بیشترین اثرات را به دنبال داشته باشد. مهمترین سرمایه ما شعر است، چه میزان از این سرمایه را  توانسته ایم استفاده کنیم؟  همچنین چهره سازی در شعر انقلابی مورد توجه قرار گیرد. شاعران انقلابی نیازمند حمایت رسانه‌ها در تمام عرصه ها هستند.



قادر طراوت پور شاعر  و نویسنده  در این نشست بیان کرد: حاکمیت اگر یکبار به عقب بازگردد و با نظر کارشناسی نیاز جامعه را شناسایی کند و در تمام حوزه ها تصمیم گیری و تصمیم سازی مناسبی صورت خواهد گرفت، حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد، به ویژه در میزان جذب و ریزش مخاطبان که مسیری برای تقویت حوزه فرهنگی و هنری کشور است.



وی ادامه داد: نگاه ابزاری به شاعران آنها را آزار می‌دهد، تنها جلسه ای که این نگاه از شاعر دور بود، دیدار صمیمانه با رهبر معظم انقلاب بوده است. اردوهای تربیتی در آموزش و پرورش باید تقویت شود تا استعداد دانش آموزان در تمام حوزه ها به ویژه در ادبیات و شاعری بیشتر نمایان شود.











نشست کمیسیون فرهنگی با شاعران و نویسندگان


منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این جلسه تاکید کرد: شاعران و پژوهشگران دلسوزان جامعه هستند که به قلم، افکار مختلف را در جامعه به ظهور می رسانند. این نشست برای اولین بار در  تاریخ مجلس شورای اسلامی برگزار شد و شاعران و نویسندگان از آن استقبال بی نظیری کردند، همچنین مقرر شد این جلسات ادامه داشته باشد.



وی در ادامه تاکید کرد: در این نشست  تمام دغدغه ها و مشکلات شاعران و نویسندگان شنیده شد و قرار شد راهکارهایی ارائه شود، ارتقای جایگاه شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خواسته های مهم شاعران بوده است، پیشنهاد ایجاد معاونت شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد از سوی شاعران و نویسندگان ارائه شد و همچنین توجه به مسائل معیشتی از دیگر خواسته های مهم این عزیزان بود.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،در پایان این نشست از شاعران و نویسندگان حاضر در جمع تقدیر و قدردانی صورت پذیرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 342615
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار