اسماعیلی کمبود معلم در مدارس را تشریح کرد؛
بازنشستگان برای جبران کمبود نیروی معلم به میدان آمدند
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم ظرفیت کلاسها را بالا برد، گفت: در چند روز گذشته آموزش و پرورش با به کارگیری بازنشستگان و استمرار ادامه فعالیت گروهی که به مرحله بازنشستگی رسیدهاند کسری نیروی خود را تا حدودی جبران کرد و با تکمیل ظرفیت استخدامی در صدد حل این مشکل هستند.
مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود معلم در برخی از مدارس کشور، گفت: معلمان یکی از ارکانهای مهم آموزش و پرورش هستند و تامین به موقع آن از الزامات تعلیم و تربیت محسوب میشود، مدرسه به عنوان کانون مهم تربیتی در سطوح مختلف آموزشی نیازمند معلمان و مربیان در حوزه مختلف ورزشی، پرورشی، آمار و ریاضی ، مشاور و… است، متاسفانه در سنوات گذشته در سایه بی توجهی به این مهم شاهد صرفه جویی در جذب نیروی انسانی بودهایم و این پستها در مقاطع مختلف حذف شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش نیازمند ۳۰۰ هزار معلم و مربی است، گفت: بی توجهی به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش در سنوات اخیر منجر شده تا امروز با کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه معلم روبرو باشیم.
دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید بهشتی دو مرجع اصلی تامین نیرو در آموزش و پرورش
اسماعیلی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید بهشتی دو مرجع اصلی تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش هستند، یادآور شد: تنها مرجع تربیت نیروی انسانی دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان است، مقام معظم رهبری بارها به این مسئله تاکید و در سند تحول بنیادین مطرح شده است، با تمام این تفاسیر بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان منجر شده تا تعداد نفرات مورد نیاز مدارس تربیت نشده و به بدنه آموزش و پرورش تزریق نشود.
آموزش و پرورش از ۳ مسیر اقدام به جبران کمبود معلم کرد
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: آموزش و پرورش برای جبران کسری نیروی خود طبق ماده ۲۸، از حق التدریسیها و خرید خدمات بهره گرفتهاست؛ این مسئله نه تنها راهکار اساسی نبوده بلکه منطبق با سند تحول بنیادین هم نیست، در این معادله هم حق التدریسی ها و خرید خدمات متضرر اصلی میشوند چرا که فرصت استخدام از این گروه گرفته میشود که به نوعی جفا در حق آنها تلقی شده و از طرفی آموزش و پرورش از نیروی پایداری برخوردار نخواهد بود.
ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید با توجه به نیاز وزارتخانه آموزش و پرورش افزایش پیدا کند که متاسفانه این مهم محقق نشد به گونهای که امسال شاهد کلاسهای بدون معلم بودیم
وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید به استخدام نیرو در راستای توصیههای مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین دارند، اظهار داشت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید با توجه به نیاز وزارتخانه آموزش و پرورش افزایش پیدا کند که متاسفانه این مهم محقق نشد به گونهای که امسال شاهد کلاسهای بدون معلم بودیم، گزارشات ارسالی به کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزارتخانه مربوطه خبر از کمبود معلم در تعدادی از شهرهای کشور میدهد، سازمان اداری و استخدامی کشور باید تدابیر لازم در خصوص نیاز آموزش و پرورش را در نظر میگرفت که متاسفانه شاهد چنین راهبردی نبودیم.
دو سازمان موظف به تامین کمبود معلم شدند
اسماعیلی با اشاره به جزئیات جلسه رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم، گفت: طی جلسهای که دکتر قالیباف، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان استخدامی برگزار شد، چالش مد نظر از جمله کمبود معلم مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تاکید شد دو سازمان مذکور بحث جبران کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را در قالب مجوز استخدام در چارچوب تکمیل ظرفیت صادر کنند.
استمرار به کارگیری معلمان بازنشسته
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند روز گذشته آموزش و پرورش با به کارگیری بازنشستگان و استمرار ادامه فعالیت گروهی که به مرحله بازنشستگی رسیدهاند کسری نیروی خود را تا حدودی جبران کرد و با تکمیل ظرفیت استخدامی در صدد حل این مشکل است.
آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم ظرفیت کلاسها را بالا برد
نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد گزارشات کمبود معلمی که هنوز از گوشه کنار کشور به گوش میرسد، اظهار داشت: با اعلام تکمیل ظرفیت پذیرش در دوره دبیری این کمبود هم به سرعت جبران خواهد شد، البته لازم به ذکر است امروز آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود معلم تراکم کلاسها را بالا برده است و این مسئله قابل قبول متخصصان تعلیم و تربیت نیست و باید مد نظر باشد تا کلاسها در حد تعادل جمعیت قرار بگیرد.
امسال ۵۰ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شدند
اسماعیلی با اشاره به جزئیات استخدامی براساس ماده ۲۸ برای جبران کمبود معلم، تصریح کرد: استخدامی ماده ۲۸ شامل گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف هستند که در آزمون استخدامی شرکت کردهاند امسال هم نزدیک به ۵۰ هزار نفر به این صورت جذب آموزش و پرورش شدهاند، علیرغم استخدام این تعداد باز با کمبود معلم روبرو بودیم.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شروع سال تحصیلی فقط ۳ الی ۴ درصد مدارس با کمبود معلم روبرو بودند، این مسئله به عدم اعطای جذب نیروی انسانی و آموزش و پرورش و بی برنامگیهایی که صورت گرفته باز میگردد، گزارشات اعلامی شاید از سوی درصد کمی از مدارس است که با کمبود معلم روبرو بوده و آموزش و پرورش باید به صورت جزیی این اطلاعات را دریافت کند، تا در چند روز آینده هم تکمیل ظرفیتها اعلام شود، انتظار میرود شاهد کسری معلمان نباشیم.
اسماعیلی به کارگیری معلمان مدارس غیردولتی برای مدارس دولتی را راهکار درستی ندانست و خاطرنشان کرد: ساز و کار عملکرد معلمان در مدارس دولتی و غیردولتی جدا از یکدیگر هستند، معلمان مدارس غیردولتی رسمی نیستند بلکه شامل گروهی از بازنشستگان و پذیرش شدگان آزادند که عملکرد متفاوتی با معلمان مدارس دولتی دارند، در حال حاضر آموزش و پرورش برای جبران کمبود خود باید از ماده ۲۸ استفاده کند./
پایان پیام