خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/26 - 13:52
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی

باز شدن کتاب دغدغه های حوزه نشر در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه کتاب تهران

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند ، این اعضا متشکل از مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، بیژن نوباوه وطن نایب رییس کمیسیون فرهنگی، غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی، زهره سادات لاجوردی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی، حسین جلالی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی و سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی بودند. 



  اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در محل برگزاری این رویداد فرهنگی با یاسر احمد‌وند، رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران دیدار و گفت‌و‌گو کردند.



 رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی به دو صورت مجازی و حضوری مطرح کرد: نمایشگاه در بخش خرید مجازی کتاب هزینه‌ای برای حمل و نقل کتاب‌های خریداری شده برای مخاطبان در نظر نگرفته است و تمام کتاب‌های خریداری شده به صورت رایگان به متقاضیان ارسال می‌شود، تخفیفات در نظر گرفته برای کتاب‌ها حداقل ۱۰ درصد و بعضا تا ۲۰درصد از طرف ناشران در نظر گرفته شده است.



مصلی بهتر از شهر آفتاب است



معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه امسال از بخش‌های مختلفی از کودکان و نوجوانان گرفته تا بخش‌های دینی و عرفانی تشکیل شده است، برای اولین بار هیچ یک از ناشران در فضای روباز نمایشگاه حضور نداشته‌اند و تمام غرفه‌ها در محیط مسقف احداث شده‌اند، برگزاری نمایشگاه در مصلی به لحاظ گستردگی و رفت و آمد برای مخاطبان مزایای متعددی دارد، اما با نظرسنجی صورت گرفته از ناشران و مخاطبان حدود ۷۰ درصد آنها از برگزاری آن در مصلی رضایت داشتند.



دسترسی عموم به کل نمایشگاه مهیا است



وی همچنین درباره ویژگی‌های نمایشگاه امسال عنوان کرد: از مهمترین ویژگی‌های نمایشگاه امسال، تلاش برای تحقق دسترسی عموم مردم به دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور به طور همزمان است. بیش از 1700 ناشر داخلی و 170 ناشر خارجی در نمایشگاه حضور دارند. همچنین با حضور 2800 ناشر در فضای مجازی، دوستداران کتاب از کل کشور امکان خرید جدیدترین کتاب‌های منتشر شده را دارند .



در این دیدار صمیمی، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: بعد از دو سال تعطیلی، امسال دوباره نمایشگاه به صورت حضوری برگزار و موجب شد تا فرصتی برای دیدار با اهل قلم و جامعه دانشگاهیان مهیا شود، مسلما آنچه که در مقوله فرهنگ می‌توان پیگیری کرد جایگاه بی بدیل اخلاق است که در سایه مطالعه مهیا خواهد شد، داشتن جامعه‌ای اخلاق محور زمانی ممکن می‌شود که افراد آن جامعه به سمت مطالعه پیش بروند، این اخلاق است که سرچشمه همه پیشرفت‌های معنوی و مادی بشر است و دین ما قبل از هر چیز و بیش از همه امور افراد را به داشتن اخلاق در زمینه‌های گوناگون هدایت نموده است و اساسا این اخلاق را باید در سایه مطالعه تقویت کنیم .



 













 



در ادامه بازدید نمایندگان در آئین رونمایی از کتاب «آیین کشور‌داری در تمدن اسلامی» نوشته غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش بین‌الملل نمایشگاه حاضر شدند.



غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب "آیین کشورداری در تمدن اسلامی" در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در تحریر  این کتاب تلاش شد به چند نکته اساسی در حوزه مدیریت، کشورداری و اخلاق در حکمرانی پرداخته شود، مسئله اول این بود که آیا در تمدن اسلامی برای مسئولیت‌ها شاخص‌های تعریف شده است یا خیر و افراد برای حکمرانی چگونه انتخاب می‌شدند؟ تلاش شده برای مناصب و مدیریت‌ها شاخص‌هایی را تعریف کنیم به فرض مثال منصب وزارت، قضاوت، دبیری و… که برای یک از آنها ویژگی و مشخصاتی احراز می‌شوند، در این کتاب با طرح سوالی دیگر مبنی بر اینکه این ویژگی‌ها چگونه دست یافتنی هستند و برای مخاطب امروز چگونگى انتخاب مدیران تشریح می‌شود.



وی با اشاره به فصول دیگر کتاب خاطر نشان کرد: در سازمان اداری مسلمانان در تمدن اسلامی از روش‌های مختلفی برای احراز شایستگی صاحبان مناصب استفاده می‌شد، یکی از آنها نظرسنجی بود که در تمدن اسلامی از قرن سوم رواج داشت و از اقشار مختلف درباره مقام وزارت می پرسیدند. تحقیق و پژوهش میدانی، مصاحبه و گفتگو، آزمون عملی و مشاوره از نخبگان از دیگر شاخص‌ها بود که با هریک از این ویژگی ها مشخص می شد که فرد لیاقت پذیرش مناصب حکمرانی را خواهد داشت یا خیر، در بخش دیگر کتاب به پایبندی در مقام عمل پرداخته و جزییات آن را برای مخاطبان تشریح شده است.



نایب رییس کمیسیون فرهنگی در ادامه به تربیت مدیران در بخش دیگری از کتابی که در نمایشگاه ارائه شد، پرداخت و گفت: در کتاب "آیین کشورداری در تمدن اسلامی"  طرح مشخص و مدونی برای کادر ساز مدیران تعیین می‌شد که از روش مستقیم و غیر مستقیم برای آموزش آنها استفاده می‌شد؛ این کتاب فرصتی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که از تجارب گذشته بهره‌مند شده و برای امروز تجربه کسب کند، تاریخ یک مسیر و آینه است اگر امروز را به درستی سپری کنیم آینده را می‌سازیم، در نهایت می‌توان گفت این کتاب  یک ظرفیت و پاسخی برای نیاز دانشگاهیان به ویژه در رشته تمدن اسلامی است.



منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد گرانی کاغذ تاکید کرد: مقرر شد،  پس از برگزاری نمایشگاه با حضور معاون وزیر و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب نشستی در کمیسیون فرهنگی مجلس در مدرد گرانی محصولات فرهنگی و هنری به ویژه کاغذ برگزار و گزارشی کاملی از برگزاری نمایشگاه به اعضای کمیسیون ارائه شود.



وی در ادامه تاکید کرد: بعد از دوسال اپیدمی کرونا و تعطیلی نمایشگاه، برگزاری آن به صورت حقیقی و مجازی  یک فرصت استثنایی برای کتاب دوستان محسوب می‌شود، شعار امسال نمایشگاه کتاب تحت عنوان «با کتاب سلامتیم» به معنای این است که دانش، شاخه اصلی سلامت جامعه است و با گسترش دانش و آگاهی، سلامت عمومی و فرهنگی جامعه ارتقا پیدا خواهد کرد، همانگونه که سلامتی جسم مهم است سلامتی روح هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.



مشکلات نشر کشور بسیار پیچیده است



بیژن نوباوه وطن در بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به مشکلات صنعت نشر و چاپ در کشور گفت: مشکلات نشر در کشور ما بسیار پیچیده است و ابعاد متفاوتی از موضوعات  اقتصادی گرفته تا واردات کاغذ را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تلاش گسترده‌ای برای رفع کمبود کاغذ صورت گرفته است. کمیسیون فرهنگی سعی می‌کند به حوزه‌های زیر بنایی مسائل فرهنگی ورود پیدا کند، به فرض مثال تخصیص اعتبارات به بخش تولید کاغذ و واردات مواد اولیه که بتواند کمکی برای بهبود وضعیت صنعت نشر باشد. 



اعتبارت فرهنگی اندک است



وی ادامه داد: اعتبارات بودجه‌ای اختصاص داده شده به فرهنگ و هنر به نسبت بودجه عمومی کشور بسیار ناچیز است، در بیشتر کشورها اعتبارات فرهنگی و هنری به میزان ۵ درصد است، در صورتی که در کشور ما این رقم به ۲ الی ۳ درصد می‌رسد، بودجه فرهنگی باید در جهت توسعه موضوعات فرهنگی و هنری صرف شود و مجلس از تمام ظرفیت نظارتی خود استفاده می‌کند تا این بودجه در جای خود هزینه شود.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 342087
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار