اسماعیلی با اشاره به ضعف در پایه درسی دانش آموزان:
با شیوه های نادرست تدریس آموزش را در کشور به ناکجا آباد نبریم
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد انگیزه در بین معلمان، گفت: درسنامه مشخصی در کتب دانش آموزان تعریف نشده است و تمام موارد نیازمند برنامه ریزی دقیق است، متاسفانه در مدیریت فعلی آموزش و پرورش چنین تدابیری دیده نمیشود با تمام این تفاسیر وضعیت آموزشی بدتر خواهد شد که این مسئله به ضعف عملکرد وزیر آموزش و پرورش مربوط میشود.
مهدی اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ضعف پایه درسی دانش آموزان، گفت: عوامل متعددی در ضعف تحصیلی دانش آموزان نقش دارند که در سند تحول آموزش این مسئله به صورت جزئی مطرح شده است، برای اینکه به خروجی مناسبی در این راستا برسیم در مرحله نخست باید معلمان ماهر و توانمند را بکار بگیریم از طرفی برای دانش افزایی معلمان برنامهای پیوسته و منظم در دستور کار داشته باشیم.
انگیزه در بین معلمان را تقویت کنیم
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای رسیدن به جایگاه برتر آموزش در بین معلمان باید ایجاد انگیزه کنیم بیتردید معلمان نقش اصلی را در آموزش بازی میکنند، کنش متقابل معلم و دانش آموز در فضای حقیقی شکل میگیرد به بیانی دیگر حضور معلم در کلاس درس اثر گذارتر است که متاسفانه در ایام کرونا ما این مهم را از دست داده و لطمات بسیاری در این راستا خوردیم، با تمام این تفاسیر باید بپذیریم معلم نقش بی بدیلی در حوزه آموزشی و تربیتی را ایفا میکند.
آموزش ابعاد گستردهای دارد
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخشی از آموزش به محتوای آموزشی و شیوههای تدریس معلمان برمیگردد که باید همگی به روز رسانی شوند و همچنین استفاده از وسایل کمک آموزشی که بتواند دانش آموزان را به اهداف عالی آموزش و پرورش برساند که همگی نیازمند حمایتهای لازم آموزش و پرورش است، بنابراین تمام گزینهها از روش تدریس معلم گرفته تا محتوای کتب درسی و ایجاد انگیزه معلمان و دانش آموزان را به شکل ترکیبی مد نظر قرار دهیم.
آموزش و پرورش را نباید به نا کجا آباد ببریم
رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید به جزئیات محتوای کتب آموزشی، تصریح کرد: درسنامه مشخصی در کتب دانش آموزان تعریف نشده است و تمام موارد نیازمند برنامه ریزی دقیق است، متاسفانه در مدیریت فعلی آموزش و پرورش چنین تدابیری دیده نمیشود با تمام این تفاسیر وضعیت آموزشی بدتر خواهد شد که این مسئله به ضعف عملکرد وزیر آموزش و پرورش مربوط میشود، شرایط آموزش به لحاظ کیفی در کشور مناسب نیست و آموزش و پرورش را نباید به نا کجا آباد ببریم.
زمان برای آزمون و خطا در آموزش و پرورش گذشته است
وی در ادامه تصریح کرد: در راس آموزش و پرورش از مدیران خلاق و صاحب فکر استفاده لازم را داشته باشیم و سریعا برای روند افت تحصیلی دانش آموزان چاره اندیشی شود، باید تاکید ویژهای در تغییر روند مدیران این وزراتخانه در دستور کار قرار بگیرد، نباید فرصتها را از دست بدهیم و امروز زمان آزمون و خطا نیست آموزش و پرورش را به ریل اصلی خود بازگردانده و تقویت کنیم.
بیشتر بخوانید:
- دو عامل مهم معدل پایین دانش آموزان که تبعات آن برای ایران گران تمام خواهد شد
- وزارت آموزش و پرورش پروژه های آموزشی میانه را رها کرده است
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود قرار نگرفته است، پر واضح است که توسعه و توانمندی هر کشوری به عملکرد آموزشی و تربیتی آن کشور باز میگردد، بر همین اساس باید آموزش و پرورش را بهقدری قدرتمند کنیم که مسیر توسعه کشور هموار شود./
پایان پیام