خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/05 - 15:54
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محمدبیگی:

با اجرای قانون حمایت از خانواده، ترمز سقوط جمعیتی کشور کشیده شد/ اقتصاد عامل زیر پوستی در کاهش ازدواج است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اقتصاد را عامل زیر پوستی برای فرزندآوری دانست؛ گفت: با ورود مجلس و تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ترمز سقوط قطار جمعیتی کشیده شده است.

فاطمه محمدبیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان‌های مختلف کشور، گفت: در حال حاضر استان قزوین در رتبه ۲۵ موالید و جایگاه ۱۶ وفات قرار گرفته است که تحلیل تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ما در حوزه ولادت و فرزندآوری با ضعف‌هایی در استان روبرو هستیم



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با بیان اینکه  قزوین در رتبه ۲۲ ازدواج در سطح کشور قرار دارد، افزود: طبق آمار واصله از ثبت احوال، استان قزوین در رتبه ۱۴ طلاق قرار گرفته که تمامی این آمار اعلامی، بیانگر این مسئله است که قزوین نسبت به میزان ازدواج در شرایط نامناسبی قرار ندارد و باید این مسئله مورد بررسی و توجه جدی مسئولان قرار بگیرد.



محمدبیگی در ادامه تاکید کرد: استان قزوین جزء استان‌های برخوردار به لحاظ اقتصادی در کشور محسوب می‌شود اما در میزان زاد و ولد از آخر جزو ۸ استان کشور است، با تمام آمارها و پویش‌های متقن به این نتیجه می‌رسیم که مسائل اقتصادی نمی‌تواند تنها دلیل کاهش نرخ باروری در کشور باشد.



اقتصاد عامل زیر پوستی فرزندآوری



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اقتصاد را عامل زیر پوستی فرزندآوری عنوان کرد و گفت: دلایلی همچون نگرش‌ها، انگارها و باورهای ذهنی، آداب و رسوم، پیروی از فرهنگ غرب و…. از دلایل عدم فرزندآوری است و ازدواج در سنین بالا شرایط را برای کاهش فرزندآوری مهیا کرده است. بر همین اساس نمی‌توان اقتصاد را عامل اصلی‌ کاهش ازدواج و فرزندآوری دانست.



افزایش سن، باروری در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: میانگین سنی ازدواج در کشور برای بانوان ۲۴ سال و برای مردان ۲۹ است که متاسفانه استان قزوین از این مسئله هم عقب مانده است، به گونه‌ای که میانگین ازدواج دختران و پسران ۲۵ و ۳۱ سال در استان است که این مسئله باروری کشور را به چالش کشیده و فرصت طلایی مادر و پدر شدن را با خطر مواجه می‌کند.



در علوم پزشکی بهترین زمان مادر شدن برای بانوان در فاصله زمانی ۲۰ الی ۲۵ سال است که با گذشت زمان این دوران طلایی برای پدر و مادر شدن کمتر می‌شود



وی ادامه داد: در علوم پزشکی بهترین زمان مادر شدن برای بانوان در فاصله زمانی ۲۰ الی ۲۵ سال است که با گذشت زمان این دوران طلایی برای پدر و مادر شدن کمتر می‌شود، نرخ باروری در کشور بالاست، که به دلایل متفاوتی همچون ازدواج دیر، سو‌ء تغذیه نامناسب و…. این کاهش جمعیت سیر نزولی تر به خود می‌گیرد.



امنیت غذایی بر روی باروری و ناباروری تاثیر دارد



محمدبیگی با اشاره به اینکه استان قزوین پایلوت برترین‌های سلامت و امنیت غذایی در کشور معرفی شده، گفت: طبق رصد و پایش صورت گرفته استان قزوین پایلوت سلامت و امنیت غذایی در میان سایر استان‌ها است، امنیت غذایی بر روی باروری و ناباروری بسیار تاثیر دارد.



وی در ادامه تاکید کرد: سازمان ثبت احوال به عنوان یک سازمان مادر در برابر احوالات حیاتی کشور مسئولیت دارد؛ در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت براساس ظرفیت دولت الکترونیک باید هوشمندسازی، توانمندسازی، شفاف سازی و کارآمدسازی تمامی آمار را در رصد عموم قرار دهیم؛ سامانه الکترونیک تمامی تغییرات را به صورت برخط و آمار تحلیلی دقیق در مدت زمان ۳ الی ۶ ماه در اختیار سازمان ملی آمار، دبیرخانه ستاد ملی جمعیت و مجلس قرار دهد تا در مسیر سیاه چاله جمعیتی قرار نگیریم.



ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود



عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران در بین کشورهای دنیا به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود، قطار افزایش جمعیت با شیب بسیار شدیدی در حال سقوط است، با ورود مجلس به حوزه افزایش جمعیت و تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ترمز سقوط قطار جمعیتی کشیده شده است، امیدواریم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف بتوانیم این شیب کاهش جمعیت را نزولی کنیم.



برای جبران اشتباهات جمعیتی  ۱۲۰ سال زمان نیاز است



رییس کمیته سلامت الکترونیک مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: برای جبران اشتباهات جمعیتی باید حداقل ۱۲۰ سال زمان صرف کنیم، امیدواریم سازمان ثبت احوال با ثبت دقیق تغییرات تحولات جامعه شناسی، پزشکی، اقتصادی، فرهنگی، اکولوژیک، زیست محیطی و تاریخی سیر نزولی جمعیت را ثبت کند و تحولات و تغییرات آن را هر روز به صورت برخط اعلام نماید. بسیار مهم است که سازمان‌ها زیر ساخت‌های هوشمندانه داشته باشند.



طبق قانون جوانی جمعیت ۱۲۰ هزار مادر موفق به دریافت خودرو شده‌اند



رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای با اشاره به جزئی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، یادآور شد: در واگذاری خودرو به مادران مشکلات ثبت احوالی از قبیل احراز هویت مادر و فرزند وجود داشت و استعلام گیری در راستای این مسئله در مدت زمان طولانی در دستور کار قرار می‌گرفت، به همین دلیل از ۲۴۰ هزار مادری که متقاضی دریافت خودرو هستند تنها ۱۲۰ هزار نفر آنها موفق به دریافت خودرو شده‌اند این مشکلات ثبت احوال و استعلام تولد فرزند دوم باید به صورت منطقی حل شود، همچنین در واگذاری زمین با تولد فرزند سوم با مشکلاتی روبرو هستیم که بی تردید نیازمند ورود اداره ثبت احوال است.



ایران به سمت سیاه چاله جمعیتی پیش می‌رود



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر نتوانیم مشوقی برای تولد فرزند سوم و چهارم مادران در نظر بگیریم بی تردید به سمت سیاه چاله جمعیتی پیش خواهیم رفت، کشوری که در لبه پرتگاه جمعیتی قرار دارد با مشکلاتی روبرو خواهد بود؛ به تازگی صدراعظم آلمان اعلام کرده است باید با مهاجرپذیری جمعیت کشور را به ۹۰ میلیون نفر برساند تا بتوانند اقتصاد کشور آلمان را شکل دهند، مقوله جمعیت برای بسیاری از کشورها تعریف شده است.



بیشتر بخوانید:





محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: امروز با تحلیل شرایط اقتصادی، تفسیر عواقب تک فرزندی،عوارض اضطراب، استرس، تنهایی سالمندان و… به این نتیجه رسیدیم که هر خانواده‌ای که به سمت کاهش فرزندآوری پیش می‌رود بی تردید با مشکلاتی روبرو خواهد بود، جمعیت یکی از مقوله‌های مهم کشور است و به راحتی نمی توانیم برای جبران آن درهای کشور را به روی هر قومیت و ملیت بگشاییم./



پایان پیام



 



 



 



 

  • کد خبر : 354280
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم