خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/29 - 12:35
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
راستینه:

ایجاد گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در صنعت نشر یکی از اهداف نمایشگاه کتاب تهران است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در صنعت نشر از اهداف نمایشگاه است، گفت: هزینه ارسال کتب فروخته شده به صورت مجازی در سال گذشته حدود 10 میلیارد از سوی وزارت ارشاد تعیین شده با توجه به استقبال گسترده مردم از فروش مجازی نمایشگاه امسال پیش‌بینی می‌شود این مبلغ به حدود 20 میلیارد برسد که وزارت فرهنگ و ارشاد آن را در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

راستینه

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی را یک مزیت دانست و گفت: در گذشته نمایشگاه کتاب تهران فقط حضوری برگزار می‌شد و اهالی تهران می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند بر همین اساس مردم سایر استان‌ها برای بهره برداری از نمایشگاه مجبور به حضور در پایتخت می‌شدند، با تدابیر در نظر گرفته شده بخش مجازی راه‌اندازی شد و همه مردم ایران می‌توانند همزمان به نمایشگاه کتاب دسترسی داشته باشند.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخ‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه ارسال کتاب‌های خریداری شده در بخش مجازی، توسط ارشاد پرداخت می‌شود، افزود: هزینه ارسال کتب فروخته شده به صورت مجازی در سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان از سوی وزارت ارشاد تعیین شده با توجه به استقبال گسترده مردم از فروش مجازی نمایشگاه امسال پیش‌بینی می‌شود این مبلغ به حدود 20 میلیارد تومان برسد که وزارت فرهنگ و ارشاد آن را در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

هزینه اجاره غرفه ناشران به نسبت هزینه‌های نمایشگاه بسیار اندک است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم با بیان اینکه هزینه اجاره غرفه ناشران به نسبت هزینه‌های نمایشگاه بسیار اندک است، اظهار داشت: اجاره یک غرفه پانزده متری برای یازده روز پنج میلیون تومان است یعنی کمتر از روزی پانصد هزار تومان؛ برگزاری نمایشگاه از همه جهت به نفع علاقمندان کتاب و ناشران است.

راستینه با تاکید بر اینکه امکانات اطلاع‌رسانی و تبلیغ کتاب‌ها در سالن‌های نمایشگاه برای ناشران و نویسندگان فراهم شده، بدون پرداخت هزینه از سالن، تبلیغ و ترویج استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: صدا و سیما هر روز حداقل صد ساعت برنامه زنده و تولیدی از نمایشگاه پخش می‌کند؛ تولید این برنامه‌ها هزینه‌بر است که با هدف تبلیغ و ترویج کتابخوانی بین همه مردم صورت می‌گیرد.

ایجاد شور و نشاط جامعه ایرانی از دستاورد بزرگ نمایشگاه است

منتخب مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه نمایشگاه با هزینه‌هایی که دارد اهدافی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: بی تردید برگزاری نمایشگاه فواید و برکاتی را به دنبال دارد، به فرض مثال با ایجاد شور و نشاط اجتماعی و حضور حدود پنج میلیون نفر در نمایشگاه در محیط آرام و با نشاط بهترین جلوه انسجام اجتماعی و امید به آینده است. دشمن در طول سال با هزینه‌های هنگفت در پی القای سیاهی و ناامیدی به جامعه ایرانی و آینده تاریک ایران است؛ اگر تنها فایده نمایشگاه نمایش شور و نشاط جامعه ایرانی باشد دستاورد بزرگی است.

70درصد نمایشگاه از طریق حامیان مالی تامین می‌شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار عنوان کتاب جدید با حضور انبوه پدیدآورندگان و ناشران در نمایشگاه از دیگر دستاورد بزرگ این رویداد فرهنگی است؛ یادآور شد: ایجاد گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در صنعت نشر از سایر اهداف نمایشگاه است، همچنین معرفی و تبلیغ کتاب‌های تازه در بیش از هزار غرفه صورت می‌پذیرد. تلاش بر این است که عمده هزینه برگزاری این رویداد فرهنگی از محل درآمدها و حامیان مالی تامین شود و اکنون حدود هفتاد درصد هزینه نمایشگاه از این طریق تامین می‌شود.

 مجلس پیگیری‌های متعددی برای خودکفائی کاغذ داشته است

راستینه با بیان اینکه مجلس پیگیری‌های متعددی برای خودکفائی کاغذ داشته است، اظهار داشت: در سال نخست دولت سیزدهم حدود 5 هزار تن از کاغذ مورد نیاز کشور در داخل تولید شده اما امروز این میزان تولید به بیش از هفتاد هزار تن رسیده است؛ امیدواریم امسال این رقم به بیش از صد هزار تن برسد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ ایران همه صدو پنجاه میلیون نسخه کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است، گفت: اولویت ما تامین کاغذ کتاب‌های درسی بود و انشاالله در ادامه نیاز نشر کشور نیز تامین خواهد شد.

20درصد هزینه کتاب مربوط به تامین کاغذ است

وی با بیان اینکه 20 درصد هزینه تولید کتاب مربوط به تامین کاغذ است، اظهار داشت: هزینه‌های کتاب از قبیل حق التالیف، هزینه‌های جاری ناشر، دستمزدها ، بهای خدمات، چاپ و لیتوگرافی و صحافی افزایش یافته است، طبعا کنترل قیمت کتاب منوط به ثبات اقتصادی است؛ در نظر داشته باشیم قیمت کتاب در مقایسه با دیگر کالاها منطقی است چنانچه تولید کاغذ ایرانی نبود قیمت‌ها افزایش بیشتری داشت./

پایان پیام

 

 

  • کد خبر : 378569
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار