خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/25 - 10:35
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
منتظری:

اندیشه شهید آوینی مسیر هنر متعهد را مشخص می‌کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: شهید آوینی هنر واقعی و متعهد را با الهام گیری از معارف اسلامی چنان توصیف می‌کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل باشد.

غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،در مورد نمود افکار و اندیشه‌های شهید آوینی در فرهنگ و هنر دهه چهارم انقلاب گفت: هنر عطیه خداوند است که بر آسمان دل و اندیشه انسان نازل شده تا بتواند زمینه کوشش هنرمندان برای صعود به سمت خوشبختی  را فراهم کند، در واقع هنر زیباترین، جذاب ترین و باشکوه ترین فصل فرهنگ است به هر نسبت به آن توجه کنیم پیام‌های فرهنگی، ارزشی و اخلاقی اثر بخش خواهد بود البته هنر زمانی موثر واقع می‌شود که سرچشمه زلال و پاکی داشته باشد.



هنر نردبان صعود است



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به تعبیر شهید بهشتی هنر نردبان صعود است نه وسیله سقوط و تباهی به تعبیر، مقام معظم رهبری تا زمانی که هیچ تفکری با هنر آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد شد؛ امروز ما بیش از هر دوره‌ای نیازمند به کادرسازی و مشخص کردن چارچوب در آن هستیم .



وى افزود:‌ اگر برنامه ریزی درستی برای فرهنگ و هنر صورت نپذیرد، اتفاق موثری در تراز انقلاب رخ نخواهد داد. در گام دوم انقلاب به حضور جوانان توصیه شده است، بی‌شک جوانان باید در این عرصه پرچمدار باشند.



هنرمندان نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند



منتظری تصریح کرد: هنرمندان به لحاظ مادی و معنوی نیازمند حمایت هستند؛ یک هنرمند تا چه میزان برای دل خود بنویسید، بسراید، بنگارد و به تصویر بکشد، هنرمندان باید تمام تلاش خود را در معرض نمایش بگذارند در کنار ابعاد معنوی باید به زمینه مادی تولیدات خود هم توجه کنند و فرآورده فکری و ذهنی خود را در معرض نمایش، صادرات و فروش قرار دهند، لذا با تمام این تفاسیر در سال جاری که به سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی نامگذاری شده است، باید بحث حمایت از هنرمندان که نقشی در تولید و اشتغال آفرینی دارند، توجه کنیم. در کنار تمام موارد عنوان شده باید نظارت جدی کمیسیون فرهنگی به بهبود اوضاع ادبی و هنری کشور نیز شکل بگیرد، در بودجه امسال اعتبارت مناسبی برای حوزه فرهنگ و هنر اختصاص داده شده است.



چگونه به هنر شهید آوینی دست پیدا کنیم



نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در حوزه هنر نیازمند یک راهبرد در اسناد بالادستی هستیم به تعبیری اگر بخواهیم هنری هم تراز آثار اقدامات هنرمندانی همچون شهید آوینی تولید کنیم و شاهد تحول در عرصه سینما، نمایش و موسیقی در تراز انقلاب باشیم، باید شاخصه‌هایی از هنر انقلاب تعریف و رشد معنا پیدا کند.



در نظر داشته باشیم اندیشه افرادی همچون شهید آوینی که پرچمدار هنر انقلاب هستند مسیر هنر متعهد، موحد،آزادی هنرمندان و.... برای فعالان این عرصه هموار کرده است 



وی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر رویش‌هایی در آثار هنری همچون فیلم، تئاتر، داستان و... شاهد بوده‌ایم ولی در حد تامین نیازهای جامعه امروزی نبوده است؛ در حال حاضر فاصله طولانی با آرمان‌های پیش بینی شده و برای رسیدن  به مدینه فاضله داریم نیاز به  برنامه ریزی مستمر در این حوزه هستیم؛ ابتدا اندیشه‌ها و افکار شهید آوینی که نیازمند تحلیل و ساده نویسی است باید تدوین شوند و همچنین در پایان سال باید ارزیابی از انعکاس هنر در قالب رهنمودها و افکار شهید اهل قلم در تولیدات فرهنگی و هنری داشته باشیم.



نایب رییس کمیسیون فرهنگی در پایان در مورد هنر از نگاه شهید اهل قلم آوینی،خاطر نشان کرد: شهید آوینی هنر واقعی و متعهد را با الهام گیری از معارف اسلامی چنان توصیف می‌کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل باشد، او هنر را شیدایی و عین حقیقت می‌داند. مباحثی نظیر حقیقت و مضمون هنر،وظیفه هنرمند موحد ،هنر غربی، هنر و تعهد، هنر و آزادی هنرمند از جمله نظرات و افکار شهید آوینی بود که متاسفانه حلقه مفقوده بسیاری از هنرمندان امروزی است./



پایان پیام

  • کد خبر : 340154
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار