خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/20 - 10:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی

انتقاد بیجارزهی از سهم ناچیز سیستان و بلوچستان در ماراتن کنکور سراسری

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود نیروی متخصص در حوزه آموزش استان سیستان و بلوچستان، گفت: زمانی نه چندان دور نبود پزشکان و کادر درمانی ماهر در استان‌های کم برخورداری همچون سیستان و بلوچستان عاملی بر تیترهای جنجالی رسانه‌ها بود امروز نه تنها این مشکل حل نشده بلکه در حوزه آموزش هم با کمبودهایی روبرو هستیم.

زهی

محمد انور بیجارزهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در خصوص تاثیر نامناسب شرایط اقتصادی بر میانگین نمرات دانش آموزان سیستان و بلوچستان، گفت: عدم امکانات آموزشی در سیستان و بلوچستان پررنگ‌تر از فقر اقتصادی است؛ از کمبود فضای آموزشی گرفته تا معلمان خبره‌ای که بتوانند به بهترین شکل ممکن در این استان تدریس کنند؛ همگی نمونه‌هایی از نبود امکانات آموزشی است که خود را بیش از سایر کم و کاستی‌ها در این استان پهناور کشور نشان داده است.

 نمایندهٔ مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس با انتقاد از فضای آموزشی اندک به ازای هر دانش آموز سیستان و بلوچستانی، افزود: استاندارد فضای آموزشی ۸.۵ متر مربع برای هر دانش آموز است که این میزان هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان برای هر دانش آموز نیم متر است.

مسئولان تمام خلاءها را در سایه عدم امکانات مادی پنهان می‌کنند

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به معدل پایین دانش آموزان سیستان و بلوچستانی، یادآور شد: کلاس‌هایی با جمعیت ۶۵ نفر در چابهار به عنوان قلب مکران مهمترین نقطه اقتصادی ایران بدون معلم است؛ این مسئله چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟ اینجاست که می‌گوییم فقر آموزشی خود را بیش از مشکلات اقتصادی نشان می‌دهد، یک معلم چگونه می‌تواند ظرفیت کیفی این کلاس را بالا ببرد در شرایطی که ابتدایی‌ترین امکانات برای آموزش دانش آموزان فراهم نیست در چنین شرایطی میانگین‌های پایین نمرات دانش آموزان سیستان و بلوچستانی الگویی می‌شود از بازده علمی دانش آموزان این منطقه،در صورتی که مسئولان تمام خلاءها را در سایه عدم امکانات مادی پنهان می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای به کار گرفته شده در سیستم آموزشی سیستان و بلوچستان غیررسمی هستند، اظهار داشت: بسیاری از معلمان به کار گرفته شده در سیستم آموزشی این استان از خرید خدمات‌ها گرفته تا نهضتی‌ها و سایر طرح‌ها غیررسمی هستند؛ در چنین شرایطی انتظار می‌رود بهترین خروجی را بر این گروه از دانش آموزان شاهد باشیم، در این بین معلمانی که حقوق مناسبی دریافت نمی‌کنند و از امنیت شغلی پایداری برخوردار نیستند؛ اگر با چنین وضعیتی پیش برویم نه تنها فرصت نخبه سوزی را شاهد هستیم بلکه دانش آموزان این منطقه از ابتدایی‌ترین سطوح سواد نیز محروم خواهند شد.

بیجارزهی با انتقاد از نبود نیروی متخصص در حوزه آموزش استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: زمانی نه چندان دور نبود پزشکان و کادر درمانی ماهر در استان‌های کم برخورداری همچون سیستان و بلوچستان عاملی بر تیترهای جنجالی رسانه‌ها بود امروز نه تنها این مشکل حل نشده بلکه در حوزه آموزش هم با کمبودهایی روبرو هستیم.

سهم ناچیز سیستان و بلوچستان از ماراتن سراسری کنکور

وی با انتقاد از سهم ناچیز سیستان و بلوچستان از ماراتن سراسری کنکور، یادآور شد: مگر دانش آموزان سیستان و بلوچستان سهمی از کنکور سراسری ندارند که امروز در رتبه‌های پایین پذیرفته شدگان قرار گرفتند آیا سهم آنها از آموزش با کیفیت و راهیابی به دانشگاه‌های برتر کشور همچون سایر دانش آموزان نیست؟ فقر اقتصادی می‌تواند تاثیر پررنگی در محرومیت این استان داشته باشد اما فقر آموزشی تبعات گرانی دارد که با هیچ دلیل و  برهانی نمی‌توان آن را توجیه کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فقر آموزشی سیستان و بلوچستان پهناور را محاصره کرده است، گفت: با تمام خلا‌ءهای عنوان شده باز شاهد عملیاتی شدن مصوباتی هستیم که مناطق محروم را بیشتر در حاشیه قرار می‌دهد./

پایان پیام 

  • کد خبر : 383082
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار