خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/15 - 12:11
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
پیش از ظهر امروز صورت گرفت؛

افتتاح نمایشگاه عکس سامون به مناسبت روز ملی مازندران در مجلس شورای اسلامی

نمایشگاه عکس سامون به مناسبت روز ملی مازندران در مجلس با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران، معاون پارلمانی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مراسم رونمایی از کتاب عکس و نمایشگاه عکس سامون مربوط به زیست بوم استان مازندران به مناسبت روز ملی مازندران پیش از ظهر امروز (یکشنبه 15 آبان ماه) با حضور نمایندگان استان مازندران، محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در محل نمایشگاه مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.



با توجه به اینکه حکومت علویان برای نخستین بار در این منطقه ( رویان و کجور ) تشکیل شده است، این روز در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز علویان ثبت شده و نشانگر تاریخ پرافتخار مردم ولایتمدار مازندران است. بر همین اساس امروز به مناسبت روز مازندران نمایشگاه عکس سامون و رونمایی از کتاب سامون مازندران که شامل توضیحات و عکس‌هایی از روستاها مختلف این استان است، به همت حوزه هنری استان به نمایش گذاشته شد.



استعداد و توانمندی استان مازندران به زبان هنر به نمایش گذاشته شد



کمال علی پورخنکداری رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران ضمن بازدید از نمایشگاه عکس سامون و تشکر از حوزه هنری استان مازندران، گفت: در این نمایشگاه تلاش شده تا استعداد و توانمندی استان مازندران به زبان هنر به نمایش گذاشته شود. شناسایی هنرهای استان و فعالیت‌های سنتی مازندران به نمایش گذاشته شده که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد چراکه هنر در رشد و ارتقای هر منطقه موثر است.



نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی، افزود: این نمایشگاه به مناسبت هفته مازندران برپا شده است، استانی که 14 آبان 750 سال قبل حکومت شیعه را پذیرفت، مردم این استان به علویان معروف هستند و نمایش و تبلیغات از این دست می‌تواند سبب شود تا دولت و مجلس به سرانه جمعیتی استان در جریان تدوین و تصویب بودجه‌های سنواتی توجه داشته باشند.



وی ادامه داد: خدماتی که مردم استان مازندران ارائه می‌دهند، ملی است، مردم مازندران به واسطه اقلیم این استان و نزدیکی به پایتخت و آب و هوای جنگلی، کوهستانی و دریا پذیرای گردشگران بسیاری در طول سال است به نوعی که سبب شده تا جمعیت شناور بالایی داشته باشیم، مازندران در یک روز تعطیل پذیرایی حدود 12 میلیون نفر گردشگر است اما خدمات با همان امکانات و اعتبارات ضریب جمعیتی 3 میلیون و 300 هزار نفر ارائه می‌شود.



علیپور خنکداری یادآور شد: ارتقاء منابع و اعتبارات می‌تواند بخشی از مشکلات این استان را حل کند.



توسعه فرهنگ استان‌ها به ویژه مازندران به کلیدواژه مسئولان باید اضافه شود



علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود نیز ضمن بازدید از نمایشگاه عکس سامون، گفت: روز مازندران و هفته ملی مازندران ما را یاد فرهنگ اصیل ایران و پیش قدمی مردمان مازندران در پذیرش حکومت شیعه می‌اندازد. اصالت مازندرانی‌ها بر پایه صداقت بوده و فرهنگشان ریشه در هم نوعی و دوستی دارد و یکی از مهم‌ترین شاخص آنها مهمان پذیری است. این استان حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد اما در ایام تعطیلات پذیرای 5 تا 6 میلیون مسافر است که همه این جمعیت هم ارزش اقتصادی برای مازندران ندارند.  با این وجود مازندرانی ها مهمان نواز بودند.



عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه ضمن تاکید بر توجه به فرهنگ مازندران، اظهار کرد: مازندران در دوران جنگ تحمیلی تاریخ ساز بود و در دوران سازندگی و برنامه‌های توسعه کشور نقش کلیدی داشته است لذا مسئولان ملی و استانی اعم از دولت و مجلس کلید واژه هایی را باید به برنامه‌های خود اضافه کنند که مفهوم آن توسعه فرهنگ استان‌های مختلف به ویژه استان مازندران باشد.



بودجه مناسب برای توسعه زیرساخت‌های مازندران باید تخصیص یابد



مهدی سعادتی بیشه سری نماینده مردم بابل نیز خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور، گفت: زیرساخت‌های استان جوابگوی جمعیت 3 میلیون و 3 هزار نفری استان مازندارن هم نیست، تنها 22 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به این استان سفر می‌کنند و هر هفته نیز از روزهای چهارشنبه تا جمعه جمعیت 5 تا 6 میلیون نفری به استان مازندران سفر می‌کنند لذا انتظار داریم بودجه ای ویژه برای توسعه زیرساخت های استان، جاده ها و پسماند اختصاص داده شود.



لزوم افزایش بودجه مازندران با توجه به سرانه بالای جمعیت شناور



محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت ضمن بازدید از این نمایشگاه، گفت: سرانه جمعیتی استان مازندران شناور است. به عنوان مثال هر روستای این استان که 88 شعبه انشعاب خانگی آب برای بومیان خود دارد، 980 اشتراک آب غیر بومی نیز دارد که این موضوع نشانگر جمعیت شناور این استان است.



طراحی سند زیست بوم مازندران برای شناسایی و معرفی ظرفیت‌های استان



بر اساس این گزارش؛ مهدی معصومی رئیس حوزه هنری مازندران نیز در این بازدید نمایندگان را همراهی کرد و گفت: در دوره جدید حوزه هنری سند زیست بومی را طراحی کردیم و با نگاه فرا تهران تلاش کردیم تا نگاه ویژه‌ای به این استان شود، در این سند زیست بوم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان مازندران احصاء شده است و بر اساس این سند نقشه راه طراحی کردیم. هدف شناسایی و معرفی ظرفیت های استان با زبان هنر است.



وی افزود: این نمایشگاه بخشی از فعالیت‌ها در این عرصه است. ما نیاز به کمک و همراهی داریم، حوزه هنری نهاد انقلابی و مردمی است. با زبان هنر می‌توان دنیا را نجات داد لذا لازم است که از هنرمندان و فعالیت های هنری حمایت کرد.



سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در ادامه ضمن بازدید از این نمایشگاه و همراهی و گفت‌وگو با نمایندگان، گفت: نهادهای فرهنگی در تامین منابع مشکلات فراوانی دارند و انتظار داریم مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی به این موضوع توجه داشته باشند.



گفتنی است؛ جمعی از نمایندگان استان مازندران از جمله علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار، رضا حاجی پور نماینده مردم آمل، مهدی سعادتی بیشه سری نماینده مردم بابل، غلام رضا شریعتی اندراتی نماینده مردم بهشهر و نکا و گلوگاه و محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت  از این نمایشگاه بازدید کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 351519
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار