خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/18 - 11:57
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی

اعضای شورای علمی گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشخص شدند

در اولین جلسه گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای علمی این گروه متشکل از 15 نفر از اساتید، اقتصاد دانان حوزوی و دانشگاهی با تخصص های مختلف مشخص و تشکیل 15 کارگروه تخصصی نیز به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بر اساس اعلام مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجج الاسلام آقایان سید حسین میرمعزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان رییس گروه اقتصاد و رییس شورای علمی و جواد عبادی عضو علمی موسسه فقه اقتصادی طیبات به عنوان قائم مقام و دبیر شورا علمی گروه علمی اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هستند.



عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران و محمدجواد محقق نیا رئیس انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر اعضای شورای علمی گروه اقتصاد مرکز و سعید فراهانی فر مشاور وزیر اقتصاد در حوزه اقتصاد اسلامی از دیگر اعضای شورای علمی گروه اقتصاد مرکز هستند.



حجج اسلام آقایان: سید هادی عربی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، احمدعلی یوسفی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، مجید رضایی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید، سیدرضا حسینی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مجید حبیبیان عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مهدی رجایی نیا عضو هیئت علمی گروه اقتصاد جامعه المصطفی، سید کاظم رجائی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی (ره)، محمد رجایی باغ‌سیاهی عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبائی، علی معصومی نیا عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی و آقایان محمد جواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی (ره) سایر اعضای شورای علمی گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را تشکیل می دهند.



حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی دبیر شورای علمی گروه اقتصاد اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه گفت: در این نشست، ساختار گروه اقتصاد، ماموریت ها و ظرفیت های آن توسط حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی رییس شورای گروه اقتصاد تشریح شد.



وی ادامه داد: در این نشست همچنین تشکیل 15 کارگروه تخصصی شامل" کارگروه بازار پول و بانک"، "کارگروه بازار سرمایه و بورس و بیمه"، "کارگروه تامین اجتماعی و بخش خیریه"، "کارگروه مالیات و یارانه"، "کارگروه برنامه و بودجه"، " کارگروه تجارت داخلی و خارجی"، "کارگروه محیط کسب و کار و بهره وری"، "کارگروه اقتصاد محیط زیست و انرژی"، "کارگروه فرهنگ اقتصادی (با اولویت فرهنگ جهادی)"، "کارگروه بخش تعاونی"، "اصلاح الگوی مصرف"، "کارگروه اقتصاد دانش بنیان"، "کارگروه صنعت و معدن"، "کارگروه مسکن و شهرسازی" و "کارگروه کشاورزی" به تصویب شورای علمی رسید.



وی ادامه داد: فعالیت های علمی گروه اقتصاد از طریق کارگروه های تخصصی انجام می شود و هر کارگروه یک مدیر و یک دبیر دارد که مدیر گروه ترجیحا یکی از اعضای شورای علمی گروه و دبیر آن از میان اساتید یا دانشجویان جوان اقتصاد که وقت آزادتری دارند، هستند توسط مدیر کارگروه انتخاب می شود. علاوه بر این هر کارگروه می تواند به تشخیص مدیر گروه از تعدادی محقق و پژوهشگر اقتصاد اسلامی برای فعالیتهای علمی کارگروه استفاده نماید.



حجت الاسلام عبادی با تقسیم فعالیتهای گروه به دو دسته گزارشی و پژوهشی افزود: دسته اول شامل اظهار نظرها و تهیه گزارشهای کارشناسی در مورد طرح ها یا لوایحی که از طرف مجلس شورای اسلامی به این مرکز ارجاع داده می شود، همچنین تهیه گزارش های نظارتی در مورد قوانین موجود و چالش های اجرایی آنها که در راستای وظیفه نظارتی مجلس می باشد جزء این دسته از فعالیت های کارگروهها محسوب می شود.



وی اظهار داشت: دسته دوم شامل ایده ها، طرحها و پژوهشهای بنیادین است که اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی در کارگروههای تخصصی با استفاده از اصول و مبانی اقتصادی اسلام و الهام از سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور حل مسائل اقتصادی کشور ارائه می دهند و طبیعتا به طرح یا لایحه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی منتهی می شود.



گزارشی از نشست تبیین ابعاد رمز پول ملی با عنوان "رمز ریال"



نشست علمی با موضوع تبیین ابعاد رمز پول ملی با عنوان "رمز ریال" بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی مهران محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی و مسئول پروژه رمز ریال بانک مرکزی به صورت مجازی توسط گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.



محرمیان در این نشست علمی ابعاد فنی و اقتصادی «رمز ریال» و مزیت ها و ریسک های آن را بیان و تصریح کرد: رمز ریال در واقع گونه ای



از «پول ملی» است که با استفاده از «فناوری بلاکچین» (زنجیره بلوکی) از سوی بانک مرکزی ارائه می شود و با یکسری مزیت های اضافه تر کارکردهای اسکناس را دارد.



وی با اشاره به برخی تفاوت های «رمز ریال» با رمزارزهای جهان روا گفت: رمز ریال دارای پشتوانه، غیر قابل استخراج، غیر قابل خرید و فروش و قابل نظارت و کنترل است و قابلیت شناسایی کامل مشتریان را دارد.



معاون فناوری نوین بانک مرکزی و مسئول پروژه رمز ریال بانک مرکزی همچنین در ادامه به فلسفه رمزپول ها و رمز ریال پرداخت و خلاصه ای از فعالیت بانک های مرکزی جهان در این حوزه و نحوه استفاده از رمز ارزها و کارکردهای آن در کشور، هدف گذاری رمز ارزها و خلاصه ای از اقدامات انجام گرفته را ارائه داد و اظهار امیدواری کرد که در شش ماهه اول سال 1401 بتوانند از آن رونمایی کنند.



مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد رمز ریال، مزایای استفاده از فناوری بلاکچین در پول ملی، شباهت ها و تفاوت های رمز ریال با سایر رمزارزها و تجربه سایر کشورها در راه اندازی رمز ارز پول ملی از عناوینی است که در این نشست بررسی شد.



محرمیان همچنین به مدت یک ساعت به سوالات شرکت کنندگان در خصوص چالش های پیش روی «رمز ریال» پاسخ دادند.



لازم به ذکر است؛ حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی جانشین گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی دبیری علمی این نشست را برعهده داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 336921
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار