خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/22 - 16:06
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عضو هیات رئیسه مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب؛

اعتبارات مصوب در بودجه‌های سنواتی در مجلس یازدهم قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست

مجتبی یوسفی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و کتاب هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است، گفت: در مجلس یازدهم در حوزه فرهنگ تلاش‌های خوبی انجام شد. اعتباراتی که در دو سه سال گذشته در مجموع بررسی بودجه توسط مجلس با همکاری دولت اختصاص پیدا کرد، قابل مقایسه با سنوات قبل نیست.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به نقشی که این نمایشگاه می‌تواند بر ارتقاء سطح فرهنگی جامعه امروز داشته باشد، عنوان کرد: امروز با توجه به سبک جدید زندگی مردم و تاثیر قابل توجه فضای مجازی و بعضاً فضای حقیقی، قطعاً نگاه به کسب اطلاعات، داده و دانش نسبت به قبل تفاوت کرده است؛ اما یکی از اشکالات فضای مجازی این است که انبوهی از اطلاعات را به صورت سطحی و پراکنده در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و در این مسیر صحت و سقم و شیرازه‌ای آن برای آموزش و اثرگذاری کم می‌شود در این میان بسیاری اوقات اخبار و اطلاعات و آموزه‌های متناقض و اشتباه هم به مخاطب داده می‌شود

وی با برشمردن برخی آثار منفی فضای مجازی و کسب اطلاعات و دانش از طریق آن، تصریح کرد: با این اوصاف خواندن و مطالعه‌کردن، به‌ویژه مطالعه کتاب به عنوان یک راه برای کسب اطلاعات دقیق و مدون، می‌تواند به دانش فرد عمق دهد.

اگر خوب بدانیم، قطعاً خوب عمل می‌کنیم

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن استقبال از شعار «بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار نمایشگاه کتاب 1403، آن را شعار تاثیرگذاری دانست و گفت: این  شعار کمک می‌کند ارزش خواندن را در ساختن -اعم از ساختن زندگی شخصی، خانوادگی یا زندگی اجتماعی- بدانیم؛ چراکه اگر خوب بدانیم، قطعاً خوب می‌توانیم عمل کنیم.

یوسفی همچنین با اشاره به برنامه‌های جنبی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: برگزاری برنامه‌های رونمایی کتاب با سلایق مختلف با حضور صاحب‌نظران، نویسندگان، مترجمان، تخصصی‌تر شدن غرفه‌های ناشران و تداوم فروش هم‌زمان مجازی کتاب برای چندمین دوره از وجوه جالب نمایشگاه کتاب امسال بود.

روند ارائه کتاب به مردم تخصصی‌تر و کاربردی‌تر شود!

وی تاکید کرد: البته باید یک مقدار تاثیرگذاری روند ارائه کتاب توسط ناشران به مردم، تخصصی‌تر و کاربردی‌تر شود. بنده سال‌ها قبل در پیشنهادی که به نهاد کتابخانه‌ها داشتم، عنوان کردم ما کتابخانه و ناشران قوی داریم اما یک مقدار فرهنگ مطالعه در جامعه ما کم است؛ یعنی به نظر می‌رسد مخاطب احساس نیاز به مراجعه و استفاده از آن کتاب نکرده است و این احساس نیاز شاید با یک کارگاه حل شود؛ یعنی زمانی که یک کتاب شعر، داستان و...تالیف می‌شود در طول سال حول محور آن کتاب نشست‌هایی با حضور مردم برگزار کنیم و ناشر و نویسنده به صورت رودررو این نیاز را به نوعی به وجود بیاورند.  

این نماینده مجلس با اشاره به کتاب‌های صوتی و الکترونیک به عنوان روش‌های جدید و جذاب نشر کتاب که در سال‌های اخیر توانسته نقش و جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به مقتضیات زمان و ذائقه مخاطب باید یک مقدار به سمت تنوع برویم و همه این‌ها در نهایت منجر شود که همه ما وقتی برای دانش بگذاریم و در نتیجه آن، اطلاعات، موضع‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما دقیق‌تر شود.  

عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره حمایت مجلس از حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی گفت: در مجلس یازدهم در حوزه فرهنگ تلاش‌های خوبی انجام شد. اعتباراتی که در دو سه سال گذشته در مجموع بررسی بودجه توسط مجلس با همکاری دولت اختصاص پیدا کرد، قابل مقایسه با سنوات قبل نیست.

مجلس یازدهم تلاش کرد از مهجوریت کتاب بکاهد

یوسفی با تأکید بر اینکه در مجلس یازدهم تلاش کردیم فرهنگ تا حدی از مهجوریت خارج شود، تصریح کرد: البته تا نقطه مطلوب هنوز خیلی راه داریم؛ اما گام‌های خوبی هم برداشته شده، از جمله در برنامه هفتم توسعه موادی برای توسعه و بسط فرهنگ کتاب‌خوانی پیش‌بینی شد. در بودجه 1403 هم برای نخستین‌بار در قانون بودجه سالانه، یک‌ درصد از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های دولتی که رقمی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است را به حوزه فرهنگ، مطالعه و کتابخوانی و  موضوعات خانواده و مسائل مبتلابه فرهنگ است، اختصاص دادیم که البته نیازمند تایید شورای نگهبان است.

هزینه در حوزه فرهنگ و کتاب، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است

عضو هیات رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و کتاب هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است، تصریح کرد: جامعه‌ای موفق است که با دانش از ابتدای کودکی برای نسل آینده‌، فرهنگ مطالعه دقیق و به نوعی کسب علم را از مجاری صحیح ایجاد کند./

پایان پیام

  • کد خبر : 378243
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار