خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 15:29
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در پنل « به دنبال نوآوری در قانون بودجه 1402 » در غرفه مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه:

اعتبارات حوزه پژوهش در بودجه پراکنده است/ بودجه پژوهش باید در اختیار متولی واحدی قرار گیرد

در پنل به دنبال نوآوری در قانون بودجه 1402 در غرفه مرکز نوآوری قوه مقننه در نمایشگاه اینوتکس مطرح شد که بودجه به معنای واقعی مبتنی بر برنامه نیست و در مورد اختصاص بودجه پژوهش سختگیری‌های زیادی می شود و در حال حاضر نیاز به اصلاح بودجه ریزی بیش از همه زمان ها احساس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ پنل « به دنبال نوآوری در قانون بودجه 1402 » با حضور روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، پریسا علیزاده عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی و احمدرضا احسانیان کارشناس مرکز پژوهش های  مجلس در غرفه مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.



بودجه یکی از گلوگاه های برنامه ریزی در کشور است



روح الله ایزدخواه در این نشست با بیان اینکه بودجه یکی از گلوگاه های برنامه ریزی در کشور است، گفت: اصلاح ساختار بودجه و نظارت پذیری و هوشمندسازی، مطالبه جدی رهبر انقلاب است و در حال حاضر نیاز به اصلاح بودجه ریزی بیش از همه زمان ها احساس می شود و باید براساس معماری مشخص فرآیند، ساختار و نظارت بر بودجه را اصلاح کنیم.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم درباره ایجاد نوآوری در بودجه ریزی گفت: مشکل این است که بودجه به معنای واقعی مبتنی بر برنامه نیست و همچنان بودجه ریزی عملیاتی نبوده و دستگاهی و هزینه محور است، بنابراین باید تغییراتی در احکام و جداول انجام دهیم.



به حسابداری ملی نیاز داریم



وی با تاکید بر اینکه به حسابداری ملی نیاز داریم، تصریح کرد: در اغلب موارد به این حجم از نقدینگی پرداختی به دستگاه ها نیازی نیست و می توان با زنجیره سازی بین دستگاه های مختلف حسابداری ملی را میان آنها ایجاد کرد و در این زمینه شاید فرآیند تخصیص بودجه عوض شود البته به این موضوع در احکام بالادستی توجه شده اما هنوز عملیاتی نشده و یکپارچه سازی خدمات دولت هم مهم است؛ بیشترین حجم بودجه به بدنه دولت داده می شود در حالی که ماموریت های آن را بخش غیردولتی به دوش می کشد چرا باید این بودجه را منحصراً به دولت دهیم در حالی که بودجه بخش غیردولتی نحیف و ناچیز است و این موضوع باید اصلاح شود؛ باید بسیاری از ماموریت های دولتی توسط سمن ها و شرکت های دانش بنیان غیردولتی انجام شود و مکانیزم های درون و برون دستگاهی اصلاح شود.



بودجه باید در راستای واقعی برنامه قرار گیرد



نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه بودجه باید در راستای واقعی برنامه قرار گیرد، گفت: متاسفانه بودجه چارچوب و ستون فقرات ندارد و باید به این موضوع توجه کرد؛ مرکز نوآوری می تواند با تضارب آرا و نواندیشی، ریل گذاری ها و چارچوب ها را مدنظر قرار دهد، اصلاح ساختار تعارف پذیر نیست و نباید در رابطه با آن کوتاه آمد در این رابطه امیدواریم مرکز نوآوری بتواند بارهای بر زمین مانده را با تلاش و پشتکار بردارد.



ایزدخواه با بیان اینکه در حوزه پژوهش و تحقیقات، مسئله بودجه مدنظر نیست، گفت: اقدام اشتباه این است که به سراغ بودجه پژوهش می رویم در حالی که پژوهش ذاتاً غیرمتمرکز بوده و می تواند متکثر باشد و در وزارتخانه های مختلفی، پژوهش هایی انجام می شود که دخل و تصرفی در کار پژوهشگاه های دانشگاه های دولتی ندارند، در حالی که می توان پژوهش ها را به بخش خصوصی محول و دولت را چابک کرد.



پریسا علیزاده عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی در ادامه این نشست با یادآوری اینکه مباحث مطروحه در برنامه سوم توسعه در برنامه هفتم توسعه نیز تکرار شده است، گفت: در اکوسیستم نوآوری تغییری ایجاد نشده و در همان نقطه ای قرار داریم که در برنامه سوم توسعه مدنظرمان بود، در حالی که اکنون با تعداد زیادی شرکت فناورانه روبرو هستیم که نیازهای تامین مالی آنها با برنامه سوم تفاوت دارد.



وی با طرح این سوال که چه میزان در قانون بودجه به شرکت های نوآور و استارت آپ ها توجه می شود، افزود: بررسی هایی را در مورد برنامه سوم توسعه و قوانین بودجه سنواتی شروع کردیم و مشخص شده که به جهت گیری و مسیر بودجه ریزی در این رابطه توجه نشده و ایراد به بودجه ریزی حوزه فناوری و نوآوری وارد است و باید پیشنهادات و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت آن ارائه کرد.



علیزاده پس از اظهارات ایزدخواه در در مورد شرکت های فناورانه گفت: جای خوشحالی است که مسائل مطرح شده مورد تایید مجلس است و اینکه بودجه یک بخش بین دستگاه های مختلف توزیع می شود در حالی که متولی مشخص است، اقدام درستی نیست و متاسفانه این آسیب و مشکل در رابطه با بودجه پژوهش و فناوری وجود دارد به گونه ای که بین دستگاه های مختلف توزیع شده در حالی که می توان بخش های مختلف زنجیره را با توجه به حوزه کارکردی مدنظر قرار داد.



اعتبارات حوزه پژوهش در بودجه پراکنده است



عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی یادآور شد: اعتبارات پژوهش در بودجه پراکنده است و این محل اختلاف است و مشخص نیست چقدر برای پژوهش هزینه می شود از سویی متاسفانه بودجه فناوری صرف پژوهش می شود؛ آیا در حال حاضر که 6 تا 7 هزار شرکت دانش بنیان داریم باید باز هم بر روی بودجه پژوهش تاکید کنیم یا سایر حوزه ها؛ سال ها بر روی پژوهش کار کردیم و با توجه به ظرفیت های قانونی آیا پیشنهاد مناسبی است که بودجه پژوهش تجمیع شود و ذیل متولی واحد که منطبق با برنامه های توسعه باشد، بتواند آن را اثربخش تر هزینه کند.



احمدرضا احسانیان کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه این نشست گفت: 80 درصد بودجه ما اجباری و 20 درصد اختیاری است و در این 20 درصد اختیاری باید در مورد بودجه های پژوهشی با تسامح برخورد کرد.



وی با یان اینکه در مورد اختصاص بودجه پژوهش سختگیری‌های بیشتری می شود، افزود: در کمیسیون بودجه پیشنهاد دادیم که هیات امنای دانشگاه ها ساماندهی شود و براساس احکام دائمی توسعه، بودجه آموزشی هر نهاد غیرپژوهشی به ویژه علوم پزشکی که ربطی به پژوهش ندارد، باید از هیات امنایی خارج شود و از سویی بودجه پژوهشی دانشگاه ها به طور کامل هیات امنایی شود که البته این موضوع یکسری بحث های فنی و حسابداری دارد که باید مدنظر قرار گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 361626
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم