خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 12:00
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی با اشاره به عدم استقبال فرهنگیان بازنشسته از طرح به کارگیری مجدد:

استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری بازنشستگان به علت پرداختی‌های پایین و دیرهنگام است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به استقبال فقط 34 هزار معلم بازنشسته از طرح بکارگیری معلمان بازنشسته با وجود صدور 70 هزار مجوز، گفت: مبلغ حق التدریس ها به قدری پایین بود که فقط هزینه رفت و آمد معلم بازنشسته را می‌دهد، همچنین پرداخت دیرهنگام حق التدریس انگیزه همکاری از بازنشستگان را گرفته است.

محمد وحیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مجوز صادره از سوی سران قوا برای بکارگیری 70 هزار معلم بازنشسته، عنوان کرد: برابر آمار اعلام شده تنها 34 هزار معلم بازنشسته از این موضوع استقبال کردند که دلایلی مختلفی دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی تصریح کرد: البته بازنشستگانی که امسال بازنشسته می‌شوند می‌توانند تا 2 سال برابر مصوبه برنامه هفتم توسعه تداوم کار دهند و مزایای بازنشستگی خود را نیز دریافت کنند، لذا این مجوز سران قوا برای کسانی است که سال های گذشته بازنشسته شده و مجدداً دعوت به کار می‌شوند.

مبلغ حق التدریس ها به قدری پایین بود که فقط هزینه رفت و آمد معلم بازنشسته را می‌دهد

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با وجود اینکه شرایط را برای دعوت به کار بازنشستگان فراهم کرد اما این ظرفیت خالی هنوز به چند دلیل تکمیل نشده است؛ نخست اینکه مبلغ پرداخت و قرارداد منعقد شده با معلمان بازنشسته به هیچ عنوان در شرایط تورمی فعلی کافی نیست و اگر بازنشسته ای پس از دوران بازنشستگی خود شغل دیگری را انتخاب کرده باشد به لحاظ اقتصادی بازگشت به کلاس درس به صرفه و بعضا برخی مبالغ پرداختی فقط کفاف هزینه رفت و آمد معلم بازنشسته از مدرسه به خانه را می‌دهد.

پرداخت دیرهنگام حق التدریس انگیزه همکاری از بازنشستگان را گرفته است

وحیدی یادآور شد: دومین نکته اینکه، با وجود تعهد دولت برای پرداخت ماهیانه حق التدریس ها اما ارقام پرداختی به معلمان حق التدریس به تأخیر افتاده و عملا این مدل پرداخت بدهی انگیزه را معلمان بازنشسته می‌گیرد.

تأثیر بالای امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم نیز کار تدریس را برای بازنشستگان سخت کرده است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: از سوی دیگر تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری و افزایش سهم آزمون های نهایی دبیرستان ها که سهم پایه یازدهم و دهم نیز به امتحانات پایه دوازهم اضافه شده، کار آموزشی را در فضای مدرسه سخت تر می‌کند و این مسئله نیز فضا را برای حضور بازنشستگان کمتر می‌کند.

وی تصریح کرد: راهکار در این شرایط برای خالی نماندن کلاس های درس در سال تحصیلی آینده، افزایش نرخ حق التدریس بازنشستگان و سایر گروه های غیر رسمی آموزش و پرورش و پرداخت ماه به ماه مطالبات است. از سوی دیگر باید ظرفیت جذب نیرو در آزمون ماده 28 برای دانشگاه فرهنگیان را نیز ارتقا داد. در حال حاضر 72 هزار ردیف استخدامی برای مهم در نظر گرفته شده که می‌‎توان با تسریع و افزودن این ظرفیت به کلاس های درس، مشکل کمبود معلم را برطرف کرد. /

پایان پیام

  • کد خبر : 378096
کلمات کلیدی
احسان کاظم زاده نظری
خبرنگار

احسان کاظم زاده نظری

آخرین اخبار