خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/30 - 08:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
منتظری با اشاره به نشست حمایت از هنرمندان مطرح کرد؛

استفاده از تجارب هنرمندان شاخص برای وضع قانون در حوزه فرهنگ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به موضوعات فرهنگی با محوریت اقتصاد توجه کنیم در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی نقش بسیاری خواهد داشت که این مزیت را هر کشوری ندارد و اگر هم داشته باشد به اندازه ایران اسلامی نیست.

غلامرضا منتظری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تشریح نشست حمایت از هنرمندان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه فرهنگ، اقتصاد فرهنگ است، اگر خواهان رشد و شکوفایی استعدادی‌های فرهنگی، هنری و ادبی در  کشور هستیم، باید به اقدامات و نیازهای هنرمندان توجه ویژه‌ای داشته و چتر حمایتی بیش از گذشته بر سر این قشر فرهیخته باز شود.



فرهنگ در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی نقش بسیاری دارد



نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مزیت‌های نسبی کشور ما فرهنگ است. اگر به موضوعات فرهنگی با محوریت اقتصاد توجه کنیم در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی نقش بسیاری خواهد داشت که این مزیت را هر کشوری ندارد و اگر هم داشته باشد به اندازه ایران اسلامی نیست.



هر ساله در مناسبت‌های خاص مثل روز خبرنگار و یا جشنواره‌های ویژه مشکلات به روز  و گاهی هم رسانه‌ای می‌شوند بر همین اساس کمیسیون فرهنگی باید بحث اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی را در دستور کار قرار دهد



وی در ادامه تاکید کرد:  هر ساله در مناسبت‌های خاص مثل روز خبرنگار و یا جشنواره‌های ویژه مشکلات به روز  و گاهی هم رسانه‌ای می‌شود بر همین اساس کمیسیون فرهنگی باید بحث اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی را در دستور کار قرار دهد، برای اینکه به یک انسجام، پیوستگی و پختگی دست پیدا کنیم نشست‌های مستمری را با سازمان‌ها، نهادها و انجمن‌ها آغاز کردیم که نتایج مناسبی را به همراه داشته است، آخرین جلسه‌اى که در این راستا داشتیم با صندوق حمایت از هنرمندان بود.



صندوق هنرمندان تصمیمات مهمی را در اقتصاد  فرهنگ دارند



منتظری با اشاره به نقش صندوق هنرمندان بر روی اقتدار فرهنگ، گفت: صندوق هنرمندان تصمیمات مهمی را در اقتصاد  فرهنگ دارد که باید عملیاتی شود، مقرر شد در این راستا چند اقدام در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد، نخست اینکه صندوق هنرمندان با ارائه فراخون کلی در سطح کشور به عنوان ایده‌های خلاق در اقتصاد فرهنگ را در مجموعه طرح‌های ملی به یک  مدل بخشی و فراگیر در اقتصاد فرهنگ برسانیم و در کل کشور از آن استفاده کنیم.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: باید نشست صمیمانه با محوریت صندوق هنرمندان و چهره‌های شاخص رشته‌های فرهنگی و ادبی با همکاری کمیسیون فرهنگی ویژه نمایندگان برگزار شود، این جلسه با چند هدف شکل می‌گیرد نخست اینکه نمایندگان نمایشگاه دستاوردها را می‌بینند البته برخی از نمایندگان در حوزه فرهنگی فعالیت دارند و علاقمند به موضوعات فرهنگی هستند و همچنین کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی نقش موثری دارند، در نظر بگیریم این نشست‌ها با چند هدف مشخص شکل می‌گیرد. در این نشست‌ها دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی حوزه فرهنگ از زبان هنرمندان بی واسطه مطرح می‌شود تا به دنبال راهکارهایی برای پاسخ نیازهای آنها باشیم.



نقش نشست‌ها در تقویت اعتبارات حوزه فرهنگ



منتظری با اشاره به نقش این نشست‌ها در تقویت اعتبارات حوزه فرهنگ، تاکید کرد: این نشست‌ها در تقویت اعتبارات فرهنگی و هنری می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد، با توجه به اینکه به بودجه ریزى سال آینده نزدیک می‌شویم برگزاری این جلسات می‌تواند مسائل فرهنگی و هنری را فراتر از کمیسیون فرهنگی در نظر گرفت و از ظرفیت سایر نمایندگان برای تقویت مسائل فرهنگی استفاده  کرد.



عضو کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از تجارب موفق هنرمندان به پیشرفت فرهنگ و هنر ختم می‌شود که در نشست این هفته کمیسیون به صورت تکمیلی بررسی خواهد شد تا زمانی که به قانون تبدیل شود با اشکالات بسیاری روبرو نشویم./



پایان پیام



 ایده‌های خلاق مسیری برای رسیدن به اقتصاد فرهنگی است

  • کد خبر : 347714
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار