مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد؛
ارائه راهکارهای اثربخش جهت حق پخش رسانهای
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی راهکارهای اثربخش جهت حق پخش رسانه ای را ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی به عنوان «ارائه راهکارهای اثربخش جهت حق پخش رسانهای» تصریح کرده است با توجه به چالشهای پیشروی باشگاههای ورزشی کشور و ممنوعیت پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه عمومی کشور به این باشگاهها به موجب تبصره ماده (13) برنامه پنجم توسعه و حکم تبصره «2» ماده (94) قانون برنامه ششم توسعه، پیشبینی قانونگذار برای جبران این ممنوعیت از طریق کسب عواید حاصل از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی داخلی و ملی همه باشگاههای ورزشی پرهوادار، پرمخاطب و رسانهای در قالب بند «پ» ماده (92) قانون برنامه ششم؛ اقدامی مثبت تلقی میشود که بهرغم اجرایی نشدن این حکم در قوانین بودجه سنواتی سالهای 1396 تاکنون، راهکارهایی برای حل این مسئله و معضل ارائه شده است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در نخستین راهکار ارائه شده عنوان میکند که با توجه به اینکه روشهای درآمدزایی پایدار در ورزش شامل سه بخش کلان فعالیتهای تجاری و اقتصادی مبتنیبر کپیرایت و مالکیت فکری و معنوی و موضوع برندینگ، حق پخش رسانهای مبتنیبر پخش تلویزیونی و درآمدهای روز مسابقه مبتنیبر تملک استادیوم خانگی باشگاه میزبان است؛ برای اجرایی شدن حکم مذکور، ضروری است نظام جامع باشگاهداری ورزشی بهصورت قانون تصویب و ابلاغ شود که در آن صورت همه جوانب این موضوع در قانون ارائه خواهد شد.
همچنین در راستای اجرایی شدن بند «پ» ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه درخصوص موضوع تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی کشور 2 بند پیشنهاد شده است نخست آنکه وزارت ورزش و جوانان موظف است به نمایندگی از فدراسیونها و باشگاههای ورزشی؛ همه درآمدی که از محل تبلیغات محیطی مسابقات ورزشی کسب میشود را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانهداری کل کشور واریز کند. سازمان صدا و سیما نیز باید همه درآمدهای قبل، حین و بعد از مسابقات ورزشی تیمهای ایرانی اعم از باشگاهی و ملی را به همین حساب واریز نماید و کل این مبلغ به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم میشود و دوم آنکه 10 درصد منابع درآمدی حاصل از پخش محتوای ورزشی در سامانه نمایش آنلاین (ویاودی)، تلویزیون تعاملی (آیپیتیوی) و وبسایتها به ردیف درآمدی تعیین شده نزد خزانهداری کل کشور واریز شود. وجوه واریزی به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم میشود.
راهکار دیگر مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص میافزاید که سهم پرداخت شده به وزارت ورزش و جوانان از منابع مندرج در بند «الف» و «ب» به باشگاهها و فدراسیونهای ورزشی تعلق دارد و در اختیار آنها قرار میگیرد.
راهکار دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است عنوان میکند که وزارت امور اقتصاد و دارایی در موضوع تراکنشهای مالی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع زیرساختها و امکانات ویاودیها، آیپیتیویها و وبسایتها موظف به همکاری با وزارت ورزش و جوانان (به نمایندگی از فدراسیونها و باشگاههای ورزشی) و سازمان صدا و سیماست.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./
پایان پیام