خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/15 - 09:54
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی به مناسبت روز دانشجو مطرح کرد؛

آینده شغلی مهمترین دغدغه دانشجویان/ دو راه مطمئنی که فارغ تحصیلان را به بازار کار رهنمون می کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش دولتی محدودیت‌ ظرفیت وجود دارد، گفت: بر همین اساس باید دو مسیر را برای جبران این خلاء در نظر بگیریم، نخست از بکارگیری افراد بازنشسته در مسئولیت‌های جدید جلوگیری شود تا فارغ التحصیلان جدید جذب بازار کار شوند در ثانی بازار بخش خصوصی به سمتی پیش برود که خواهان جذب نیروی تحصیلکرده باشد.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک سالگرد حماسه 16 آذر به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، گفت: دانشجویان در تمام دوران‌ فراتر از اتفاقات جوامع حرکت می‌کنند؛ آنها با توجه به انرژی و انگیزه بالای دوران جوانی، روحیه مطالبه‌گری و برخورداری از علم و دانش تخصصی می‌توانند با همراهی حاکمیت‌ها و مسئولان ریل گذار رشد و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف باشند.











محمد وحیدی


نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم با اشاره به مقاله محوری حاکم در دانشگاه‌ها تاکید کرد: مقاله نویسی به واسطه دانشجویان یکی از رویکردهای تولید و اشاعه علوم است به بیانی تدوین، طراحی و انتشارات مقالات یکی از مهمترین رویکردهای توسعه‌ای تولید علم محسوب می‌شود؛ مقالات علمی باید به حل مسائل و مشکلات کشور ختم شود با تمام این تفاسیر ما نیازمند تولید مقالات کاربردی در کشور است تا به واسطه آنها شاهد حل مسائل و مشکلات دستگاه‌های مختلف و حتی شرکت‌های تولیدی باشیم؛ برای تحقق این مهم نیازمند ارتباط مستقیم دستگاه‌‌ها و دانشگاه‌‌های کل کشور هستیم.



ارتباطات حلقه مفقوده دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: ارتباط دانشگاه با سایر دستگاه‌ها باید به‌ گونه‌ای تقویت شود تا در مسائل و موضوعات مختلف بتوانیم از نخبگان علمی برای حل مشکلات کشور بهره بگیریم، ارتباطات حلقه مفقوده بین دانشگاه و سایر دستگاه‌‌های اجرایی است که متاسفانه به دلیل عدم وجود چنین ارتباطی شاهد رشد مقالات نظری نسبت به مقاله‌های کاربردی هستیم.



مقالات با هدف حل مشکلات کشور نگاشته شود



وی با اشاره به جزئیات مقالات بین المللی یادآور شد: مقالات بین المللی همچون آی اس آی به شرط حل مشکلات بین المللی نگاشته می‌شوند و کمتر به مسائل و موضوعات ملی می‌پردازند، اگر ارتباطات بین دانشگاه و حوزه پژوهشی به سمت ارتقاء هیات علمی و یا نظام ارتقاء دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی با امتیازدهی به پایان نامه‌ها پیش برود، بی تردید شاهد حل مشکلات و مسائل کشور به واسطه راه‌حل‌های علمی خواهیم بود، اگر مقالات isi بتوانند مسائل داخلی و ملی را حل کنند مطمئنا بیشتر درصدد حل مشکلات کشور نگاشته خواهد شد. 



ایران جزو کشورهای برتر دنیا در تولید علم محسوب می‌شود، سرمایه‌های متخصصی که در رشته‌های مختلف نام و پرچم ایران را در حوزه‌های مختلف در سطوح بین المللی به اهتزاز درمی‌آورند



وحیدی با اشاره به رتبه نخستین ایران در تولید علم، تاکید کرد: ایران جزو کشورهای برتر دنیا در تولید علم محسوب می‌شود، سرمایه‌های متخصصی که در رشته‌های مختلف نام و پرچم ایران را در حوزه‌های مختلف در سطوح بین المللی به اهتزاز درمی‌آورند؛ ایران امروز به واسطه جوانان تحصیلکرده در قله‌های پیشرفت قرار خواهد گرفت به شرطی که بتوانیم از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.



بی انگیزگی دانشجویان در آینده شغلی



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان بی انگیزگی دانشجویان در رابطه با آینده شغلی‌شان؛ یادآور شد: در هیچ کجای دنیا رابطه معناداری بین ادامه تحصیل و اشتغال وجود ندارد اما در کشور ما پرورش نیروی انسانی تحصیلکرده به ‌گونه‌ای انجام می‌شود که کمتر بازار کار دارد همین مسئله موجب شده تا با فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار روبرو شویم؛ عدم آمایش عملی و دانشگاهی به این مسئله شدت داده است.



دو مسیر برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی



وی در ادامه افزود: در استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش دولتی محدودیت‌ ظرفیت وجود دارد بر همین اساس باید دو مسیر را برای جبران این خلاء در نظر بگیریم، نخست از بکارگیری افراد بازنشسته در مسئولیت‌های جدید جلوگیری شود تا فارغ التحصیلان جدید جذب بازار کار شوند در ثانی بازار بخش خصوصی به سمتی پیش برود که خواهان جذب نیروی تحصیلکرده باشد، در چنین شرایطی امکان حمایت و ارائه تسهیلات از طرف دولت هم مهیا می‌شود.



ارتباط صنعت و دانشگاه در حد تعارف است



وحیدی با انتقاد از عدم ارتباط صنعت و دانشگاه خاطر نشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه تاکنون در حد تعارف بوده است، واقعیت اینجاست که ما مکانیزم‌های قانونی برای صنعت در بکارگیری یا ایجاد فرصت در مجموعه دانشگاهیان را فراهم نکردیم؛ پررنگ کردن دروس عملی لازمه اجرایی شدن این مهم است به فرض مثال چند واحد کارورزی دروس عملی دانشجویان را در محیط‌های صنعتی برنامه ریزی کنیم.



دولت تمام قد برای تقویت رابطه صنعت و دانشگاه به میدان بیاید



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: برای تقویت رابطه صنعت و دانشگاه دولت باید تمام قد به میدان بیاید و با در نظر گرفتن حمایت‌های بیمه‌ای در آموزش دانشجویان و ارائه تسهیلات مادی برای صنایع این حوزه را تقویت کند، این ارتباط می‌تواند فرصت طلایی برای تقویت فی مابین صنعت و دانشگاه باشد؛ اگر چنین برنامه‌ای از طرف دولت برنامه ریزی شود شاهد رونق صنایع در سایه پای کار آمدن دانشگاه‌ها خواهیم بود، یعنی مهارت پروری در نیروهای انسانی تحصیلکرده تقویت خواهد شد.



وحیدی با انتقاد از عدم مهارت پروری در دانشجویان، یادآور شد: دانشگاه‌ها در کشور به چند دلیل توانایی مهارت پروری را در دانشجویان ندارند، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاهی توانایی به روز کردن تجهیزات خود را ندارند اما واحدهای صنعتی به جهت عقب نماندن از چرخه تولید مجبور به بروزرسانی واحدهای تولیدی هستند به فرض مثال در صنعت کشاورزی مزارع بزرگ برای بروز رسانی تجهیزات خود تلاش می‌کنند تا از بازار تولید صنایع کشاورزی عقب نمانند.



فارغ التحصیلان دانشگاهی از چرخه بازار کار عقب مانده‌اند



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت مهارت آموزی در بین دانشجویان و حتی دانش آموزان در دوران تحصیل باید به قدری پررنگ شود که شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم. تمام دروس را نمی‌توان به صورت نظری تدریس کرد؛ امروز برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل عدم مهارت آموزی از چرخه بازار کار عقب می‌مانند.



بیشتربخوانید: 





عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان که مصوبه کمیسیون آموزش است، مسیری برای ارتباطات دانشگاه و صنعت محسوب می‌شود، امیدواریم این مصوبه به درستی اجرا شود همچنین انتظار می‌رود کمیسیون صنایع رابطه مهارتی میان صنعت و دانشگاه را فراهم کند./



پایان پیام





 

  • کد خبر : 353234
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم