خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/14 - 12:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
رحیمی با انتقاد از تأخیر و طولانی شدن روند گزینش آزمون استخدامی معلمان؛

آموزش‌وپرورش تلخی مهرماه سال گذشته را تکرار نکند/طولانی شدن روند گزینش آزمون استخدامی از دلایل کمبود معلم است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با انتقاد از روند کند و طولانی گزینش آزمون استخدامی معلمان در آموزش و پرورش، گفت: در سال جاری نیز با وجود اینکه انتظار داشتیم آموزش‌وپرورش از اتفاقات سال گذشته عبرت بگیرد متأسفانه باز شاهدیم که تازه در اواسط تیرماه فرآیند گزینش را آغاز کرده‌اند، این یعنی احتمال تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته وجود دارد.

رمضان رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از روند کند و طولانی گزینش آزمون استخدامی معلمان انتقاد کرد و گفت: مهرماه سال گذشته آغاز سال تحصیلی با تلخ‌کامی‌هایی از جمله کمبود چشمگیر معلم آغاز شد. این وضعیت موجب شده بود که بسیاری از کلاس‌های درس خالی از معلم باشد و بسیاری از کلاس‌ها هم با حضور مدیران، معاونان و کادر اجرایی مدرسه و ادارات آموزش‌وپرورش تشکیل بشوند که عملاً به معنای تشکیل نشدن کلاس بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، در تشریح چرایی بحران کمبود معلم در سال گذشته بیان کرد: اتفاق سال گذشته دلایل مختلفی داشت که نیازمند است در کمیسیون آموزش مجلس دوازدهم مورد بررسی قرار گیرد اما یکی از اصلی‌ترین دلایل، طولانی شدن روند گزینش آزمون استخدامی بود. گزینش هر چند تغییرات مثبتی داشت اما بسیار طولانی شد و اعلام نتایج به پیش از آغاز سال تحصیلی نرسید و در هفته اول مهرماه نتایج اعلام شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم افزود: عدم اعلام به‌موقع نتایج هم موجب کسر معلم در آغاز سال تحصیلی شد و هم تخلف از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی شرط به‌کارگیری معلمان ورودی آزمون‌های استخدامی تعیین شده است.

رحیمی با اشاره به خسارت این نحوه استخدام معلم به کیفیت آموزشی بیان کرد: وقتی معلم تازه استخدام شده ما که در فضای آموزش‌وپرورش هم نبوده و از دانشگاه یا حوزه آمده یکباره در هفته اول مهر می‌فهمد که مثلاً باید در پایه دوم یا ششم تدریس کند، چطور می‌تواند خودش را آماده تدریس سازد؟ اصلاً فرصت می‌کند که یک دور کتاب‌های درسی را مرور کند تا بداند چه باید به فرزندان مردم بگوید؟

نماینده مردم فلاورجان ادامه داد: در سال جاری نیز با وجود اینکه انتظار داشتیم آموزش‌وپرورش از اتفاقات سال گذشته عبرت بگیرد متأسفانه باز شاهدیم که تازه در اواسط تیرماه فرآیند گزینش را آغاز کرده‌اند، این یعنی احتمال تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته وجود دارد. در این شرایط یا آموزش‌وپرورش بایستی با عجله و بدون دقت نظر گزینش‌ها را انجام دهد یا اینکه باز هم معلمان بدون دیدن حداقل دوره‌های مهارت‌آموزی و با تأخیر وارد کلاس شوند.

رحیمی در پایان با بیان اینکه ساماندهی معلمان در وزارت آموزش‌وپرورش یکی از چالش‌های اصلی و دائمی این وزارت‌خانه است، تصریح کرد: همیشه آموزش‌وپرورش از این ناحیه دچار آسیب‌های جدی می‌شود، آموزش‌وپرورش بایستی نگاه بلندمدتی به تأمین نیروی انسانی داشته باشد و اینگونه نباشد که ابتدای مهرماه تازه مشخص شود کدام مدرسه معلم ندارد. مجلس دوازدهم عزم دارد که ساماندهی نیروی انسانی را در اولویت کاری خود قرار دهد و امیدواریم با ظرفیت‌های برنامه هفتم پیشرفت تدابیری اتخاذ شود که این آشفتگی پایان ‌پذیرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 380268
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار