خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/29 - 14:22
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
انتقاد اسماعیلی از کمبود محسوس معلم در مدارس کشور:

آموزش و پرورش باید به تثبیت نیروی انسانی خود برسد

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه همیشه کوتاه ترین مسیر برای جبران کسری معلمان در نظر گرفته می‌شود، گفت: هر ساله شاهد بازنشستگی حدود 70 تا 80 هزار نفر از سیستم آموزش و پرورش هستیم و با این حجم بازنشستگان باید مراکز تربیت معلم به ویژه دانشگاه فرهنگیان به تربیت نیروی انسانی بیشتر همت داشته باشند.

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود معلم در برخی از مدارس، گفت: برخورداری آموزش و پرورش از نیروی با کیفیت و کافی یکی از ارکان‌های مهم نظام تعلیم و تربیت آموزش کشور محسوب می‌شود؛ متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کمبود نیروی انسانی ماهر در سیستم آموزشی کشور بودیم به نوعی که بدنه آموزش و پرورش از وجود نیروی انسانی مورد نیاز خالی شده است.



نیروی انسانی آموزش و پرورش به تحلیل رفته است



 نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از عوامل آموزش و پرورش اعم از ناظم، معلم تربیتی تا کتابدار، مربی سلامت و... به تحلیل رفته است و بارها تاکید شده نیروی انسانی باید متناسب با نیاز مدارس باشد که متاسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده است.



 سازمان استخدامی همراهی لازم با آموزش و پرورش را نداشته است



وی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت برخی سازمان‌های حمایتگر از سیستم آموزشی کشور، اظهار داشت: طی چند سال اخیر سازمان‌ استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، همراهی لازم را با آموزش و پرورش کشور نداشته با این تفاسیر باید بپذیریم، سیستم آموزشی کشور به لحاظ نیروی انسانی تحلیل رفته و از ماموریت اصلی خود بازمانده است.



کمبود معلم در مناطق روستایی پررنگ است



اسماعیلی با بیان اینکه هر ساله کمبود معلم دغدغه سیستم آموزشی کشور است، تاکید داشت: هر ساله مناطق محروم و روستایی با کمبود معلم روبرو هستند باید علاج واقعه را قبل از وقوع در نظر گرفت، متاسفانه برای جبران این خلاء در سال تحصیلی متوسل به راهکارهای قبلی می‌شویم و با بهره گیری از معلمان بازنشسته، اصرار برای ماندن معلمان در جایگاه خدمت و یا شیوه‌های دیگر درصدد جبران کسری نیروی مورد نیاز هستیم که این روش ها اصولی نیستند؛ آموزش و پرورش باید به تثبیت نیروی انسانی خود برسد.



 چرا آموزش و پرورش از نیروهای حداقلی خود ناراضی است



عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش به نیروهای حداقلی خود راضی است، یادآور شد: کمیت نیروی انسانی در سیستم آموزشی کشور بر کیفیت آن هم تاثیر می‌گذارد، بنابراین دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بنا به تاکید مقام معظم رهبری و تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نه تنها مرجع تامین نیروی انسانی است بلکه به دلیل بی مهری هایی که در چند سال گذشته نسبت به این دانشگاهها شده عملا خروجی آنها بسیار پایین آمده و تامین کننده نیازهای آموزش و پرورش نبوده است.



سالانه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش  بازنشست می‌شوند



نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این که سالانه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش مشمول بازنشستگی می‌شوند، تاکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش باید اهتمام ویژه و جدی برای گسترش دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داشته باشد، هر ساله شاهد بازنشستگی حدود 70 تا 80 هزار نفر از سیستم آموزش و پرورش هستیم، با این حجم بازنشستگان باید مراکز تربیت معلم به ویژه دانشگاه فرهنگیان به تربیت نیروی انسانی بیشتر همت داشته باشند.



 اسماعیلی با بیان اینکه سیاست گذاری کوتاه مدت برای جبران کمبود معلم بیشترین آسیب را به سیستم آموزشی کشور وارد می‌کند، اظهار داشت: معلم رکن مهم نظام تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش محسوب می‌شود، معلمان باید از کارایی لازم برخوردار باشند تا بتوانند فرایند تعلیم و تربیت را به درستی انجام دهند، برای جذب معلمان شاخص‌هایی وجود دارد تا توانایی اثر گذاری لازم را داشته باشند، متاسفانه ما در کوتاه مدت برای جبران کمبود نیروی لازم کوتاهترین مسیرها را انتخاب کرده ، بهره گیری از معلمان غیر متخصص در دوره های مختلف یکی از لطمات کمبود معلم است و در هر صورت برای آموزش و پرورش نیازمند یک برنامه ریزی اثر بخش هستیم ./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 370255
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار