خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/21 - 13:02
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ترک خوردن رخ تاریخ:

آثار تاریخی اصفهان به‌ دلیل بی‌آبی از بین می‌روند

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بی آبی از دل زاینده رود به قلب آثار باستانی اصفهان رسیده است و شاهد ترک‌های بر در و دیوار آثار تاریخی کشور هستیم.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد بحران بی آبی و خشک شدن زاینده رود گفت: حدود یک دهه است که شاهد خشک شدن زاینده رود هستیم، خشکسالی و کاهش بارندگی یکی از بزرگترین رودخانه‌های کشور را تبدیل به یک رودخانه فصلی کرده است.



نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: خشکی و بحران بی آبی زاینده رود ابعاد گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد، طبق سرشماری سال ۹۵، زندگی حدود ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر در اصفهان با مسائل آبی گره خورده است، پیش بینی هواشناسی در مورد کم بارشی امسال گویای این بحران آبی در تابستان است. 



بی آبی تهدیدی برای آثار باستانی



وی ادامه داد: اصفهان مهد تمدن، زیبایی و گردشگری است که تاریخ و ارزش‌های ایران را بیان می‌کند، بی آبی و فرونشست زمین در این شهر تاریخی ایران بیش از سال‌های گذشته است. امروز بی آبی از دل زاینده رود به قلب آثار باستانی اصفهان رسیده است و شاهد ترک‌های بر در و دیوار تمدن ایرانی هستیم که اگر بی مهری ها نسبت به حقابه این رودخانه ادامه داشته باشد بی شک شاهد از بین رفتن بسیاری از آثار باستانی این شهر خواهیم بود.



 آثار دیدنی این شهر تاریخی اصفهان را به نصف جهان معروف کرده و امروز زیبنده این شهر نیست که بحران بی آبی منجر به از بین رفتن بیشتر این آثار تاریخی باشد



رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: پل خواجو اصفهان، سردر و بازار قیصریه، کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، کاخ چهلستون، عمارت هشت بهشت، سی و سه پل، منارجنبان و …. همه از آثار دیدنی این شهر تاریخی هستند که اصفهان را به نصف جهان معروف کرده و امروز زیبنده این شهر نیست که بحران بی آبی منجر به از بین رفتن بیشتر این آثار تاریخی باشد. در بازدید نخست وزیر مالزی از استان اصفهان تاکید کردند که اگر فقط شهر اصفهان با تمام تمدن و آثار تاریخی آن متعلق به ما بود دوبرابر نفت می‌توانستم از آن کسب درآمد کنم. باید فکر عاجلی از طرف دولتمردان و نمایندگان مجلس برای بحران بی آبی اصفهان صورت بگیرد.



اصفهان از وعده و وعید امروز و فردا خسته شده است



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی گفت: در حال حاضر اصفهان از وعده و وعید امروز و فردا خسته شده است از دولت مردمی آقای رئیسی درخواست دارم، اصفهان را با ظرفیت‌ها و بحرانیهایی که آن را تهدید می‌کند، ببینند. طبق پیش بینی های صورت گرفته مشخص شده اصفهان ظرف ۲۵ سال آینده خالی از سکنه خواهد بود اما با شرایطی که شاهد آن هستیم این پیش بینی شاید به کمتر از ۱۰ سال برسد. راه حل های متعددی برای جبران خشکسالی اصفهان وجود دارد، باید یکبار برای همیشه به فکر اصفهان باشیم.



اصفهان دین خود را به نظام و اسلام ادا کرده است



موسوی لارگانی با اشاره به اینکه مردم اصفهان دین خود را به نظام و اسلام ادا کرده‌اند، گفت: شهر اصفهان حدود یک دهم جمعیت کشور را در خود جای داده است  بر همین اساس یک دهم شهدای اسلام از مردم اصفهان هستند و مردم اصفهان دین خود را به نظام ادا کرده‌اند. انتظار ما از دولت، مجلس و نظام این است مشکلات مردم اصفهان را به گونه ای منطقی حل و فصل کنند.



کاهش ورود گردشگر به اصفهان در سایه بی‌آبی



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رشد معضلات زیست محیطی جدای از مسائلی که برای زندگی کشاورزان و مردم اصفهان داشته منجر به کاهش ورود گردشگر داخلی و خارجی به این شهر تاریخی شده است، قبل از خشکسالی زیبایی زاینده رود و بیشه زارها و قلمستان این شهر ﭼﺸﻢ ﻫﺮ ﺑﻴﻨﻨﺪه ای را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻣﯽکرد که متاسفانه بیشتر آنها تبدیل به کویر شده است.   



رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: برخی از کشورها از آثار باستانی خود دلار چاپ می‌کنند و متاسفانه آثار باستانی ما در سایه بی توجهی و بی مهری که نشات گرفته از سوء مدیریت‌ها از بین می‌رود.



بیشتر بخوانید:







به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در تشریح تصمیماتی اخذ شده در جلسه‌ای که با رییس جمهور داشتند،تاکید کردند؛ مقرر گردید ستادی برای احیای زاینده‌رود تشکیل شود؛ این ستاد اجرایی و عملیاتی خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 331025
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار