خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/14 - 11:34
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
جعفری آذر:

«زنگ تغذیه» در مدارس تضمین کننده سلامتی جامعه خواهد بود

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود نظارت در طرح ارائه شیر رایگان در مدارس کشور، گفت: آموزش و پرورش کشور باید یک زمان مشخصی را روزانه به عنوان « زنگ تغذیه» در سیستم آموزشی کشور همچون ساعت ریاضی، ادبیات، علوم و غیره در نظر بگیرد.

جعفری

علی جعفری آذر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد عدم وجود برنامه‌ای مناسب برای تغذیه دانش آموزان، گفت: آمارهای متفاوتی از بیماری دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از طریق رسانه‌های متفاوت ارائه می‌شود، این بیماری‌ها خود را به عناوین مختلف نشان می‌دهند. 

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: حضور طولانی مدت دانش آموزان در مدارس بدون تغذیه مناسب بی‌تردید تبعات ملی در حوزه سلامت به دنبال خواهد داشت، امروز با شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر جامعه بسیاری از خانوارهای ایرانی به ویژه گروهی در مناطق کم برخوردار هنوز توانایی تامین بسته تغذیه ساده و کم هزینه برای دانش آموزان خود را ندارند، کم هزینه‌ترین بسته تغذیه‌ای برای هر دانش آموز حدودا 30 الی 40 هزار تومان است.

جعفری آذری با تاکید بر اینکه حضور طولانی مدت دانش آموزان در مدارس بدون تغذیه بازخورد یادگیری را کاهش می‌دهد، تاکید کرد: کاهش یادگیری دانش آموزان به هر دلیلی آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، این مسئله می‌تواند تهدیدی برای کشور باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیماری در جامعه از سن کم تبعات گرانی را به دنبال خواهد داشت، افزود: اگر دانش آموزان جامعه از سن کودکی دچار انواع بیماری‌های مختلف باشند غیر از هزینه مادی و جانی هزینه‌های دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت، بی توجهی بر موضوع سلامتی برای هر فردی در سن 60 الی 70 سالگی هزینه کلانی را به همراه دارد این که مسئله سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای بیمه گر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جعفری آذری با انتقاد از نبود نظارت در طرح  ارائه شیر رایگان در مدارس کشور، گفت: عدم توزیع شیر رایگان در تمام استان‌ها در گیر و دار هزاران طرح و لایحه اولویت دار آموزشی جای انتقاد فراوان دارد که با دلایلی همچون عدم اختصاص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه قابل قبول نیست.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه سلامت مهمترین اصل در کشور است، اظهار کرد: سلامتی در جلوگیری از بسیاری آسیب‌ها موثر خواهد بود به گونه‌‌ای که می‌تواند کنترل کننده بسیاری از معضلات باشد، آموزش و پرورش کشور باید یک زمان مشخصی را روزانه به عنوان «زنگ تغذیه» در سیستم آموزشی کشور همچون ساعت ریاضی، ادبیات، علوم و ... در نظر بگیرد، تا دانش آموزان حدود 15 دقیقه در طول حضورشان در کلاس درس بتوانند توسط مدارس، مهمان تغذیه سالم و مقوی باشند.

جعفری آذر با تاکید بر اینکه اعتبارات تغذیه سالم باید توسط وزارتخانه دیده شود، اظهار کرد: بودجه اعتبارات تغذیه سالم را باید توسط وزارتخانه و یا حتی والدین دانش آموزان اگر در حد و توان آنها بود تامین نمایند، همانگونه که انتقادهای متعددی مبنی بر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش وجود دارد و از آن به عنوان هزینه یاد می‌کنند باید به این مسئله نیز توجه کرد عدم سرمایه گذاری در سیستم آموزشی هزینه‌های کلانی را بر دوش کشور خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: در مرحله نخست آموزش و پرورش باید قالب بندی و برنامه درستی را برای ساعت تغذیه دانش آموزان در نظر بگیرد، تا سلامتی جامعه تضمین شود این موضوع شادابی و سلامتی را به دنبال خواهد داشت، بی تردید با چنین برنامه‌ای کشور در مسیر توسعه یافتگی گام برمی‌دارد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محصولات کشاورزی که در انبارها تلنبار و بعضا از بین می‌رود، گفت: هر ساله حجم بسیاری از  محصولات کشاورزی از جمله میوه را از کشاورزان با قیمت اندک خریداری و در انبارها تلنبار می‌کنند، دولت می‌تواند برای مقابله با چنین مسئله‌ای با خرید میوه باغات از کشاورزان آن را در اختیار مدارس قرار دهد تا شاهد اجرای برنامه تغذیه سالم دانش آموزان باشیم؛ این مسئله به تولید کشور هم کمک خواهد کرد.

جعفری آذری با بیان اینکه آموزش و پرورش بار مسئولیت تغذیه سالم دانش آموزان را باید بپذیرد، تاکید کرد: سلامت کشور و مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آموزش و پرورش همان مسیری است که می‌تواند سلامتی کشور را رقم بزند، از طرفی اجرایی شدن چنین برنامه‌ای منجر به بالا رفتن کیفیت «ساعت تغذیه» خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن « زنگ تغذیه» اگر در یک پروسه 5 ساله تست سلامتی از دانش آموزان گرفته شود بی تردید به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد، از طرفی عملیاتی شدن این طرح برای نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و بین المللی بسیار مناسب خواهد بود./

پایان پیام 

 

  • کد خبر : 380265
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار