خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/23 - 08:47
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست خبری آیین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت مطرح شد؛

ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود/ دومین جایزه ملی جوانی در اردیبهشت به منتخبان اهدا می‌شود

نشست خبری آیین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در راستای اجرای ماده (۱۹) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست خبری آیین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در راستای اجرای ماده (۱۹) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده عصر روز گذشته (۲۲ اسفند ماه) با حضور ­شکیبا محبی تبار رییس ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری، انسیه کتابچی معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری، محمد جواد محمودی رییس موسسه تحقیقات جمعیت و دبیر علمی دومین جایزه ملی جوانی، غفاری دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت در محل سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

­شکیبا محبی تبار رییس ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری در این نشست خبری با بیان اینکه ثروت آفرینی و رشد جمعیت از ضروریات ایران در سال‌های آینده است، گفت: ضرورت اساسی کشور طی ۲۰ سال آینده ثروت آفرینی و بالا بردن رفاه عمومی جامعه است، این مهم با وجود جمعیت جوان و کافی امکان پذیر خواهد بود تا بتواند در عرصه‌های متفاوت به خلق ثروت و دانش بپردازد.

رییس ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید با هوشمندی به دو مقوله ثروت اندوزی و افزایش جمعیت بپردازیم، افزود: در حوزه تدوین و ایجاد زمینه ثروت آفرینی و افزایش رفاه عمومی جامعه سیاستگذاری‌هایی در سطح بسیار مناسب شکل گرفته است، اما در خصوص افزایش جمعیت هنوز در آغاز راه قرار داریم و نیازمند تلاش‌های گسترده ای در این حوزه هستیم.

محبی تبار با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه افزایش جمعیت، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب بارها در خصوص افزایش جمعیت تاکیداتی داشتند و مردم را به فرزندآوری تشویق کرده‌اند، رییس جمهور نیز رشد جمعیت را از اولویت‌های جامعه می‌داند، حفظ جوانی جمعیت و ثروت آفرینی دو بال پیشرفت کشور هستند که بدون هر یک از آنها به موفقیت دست نخواهیم یافت.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت باید در بین عموم مردم جامعه جایگاه خود را پیدا کند، یادآور شد: اهدای جایزه ملی جمعیت فرصتی است تا از همه ظرفیت‌ها بهره لازم را برده تا جوانی جمعیت از مسیر علمی به سرانجام برسد و هر فردی که در زمینه دانش و پژوهش در مقوله جوانی جمعیت نقش دارد به عرصه بیاورد.

رییس ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری با بیان اینکه لازم و ضروری است دانشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز دانش بنیان‌ جدی‌تر به مسئله جوانی جمعیت ورود داشته باشند، اظهار داشت: مراکز علمی مسیری برای رشد جمعیت است، جشنواره جایزه ملی جمعیت با محوریت ۷ موضوع امکان مردمی بودن این رویداد را فراهم کرده است. 

محبی تبار با تاکید بر اینکه رویداد اصلی جایزه جوانی در اردیبهشت ماه سال آتی با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود، اظهار داشت: مردمی بودن از مهمترین خصوصیات این رویداد است که باید با شناسایی آن از حداکثر ظرفیت آنها بهره برداری و ساماندهی کرد، سیاست کلی در برگزاری این رویداد تدوین علمی مباحث فرزندآوری است.

وی رسانه‌ها را ﭘﯿﺸ ‌ﻘﺮاوﻻن اجرای قانون جوانی دانست و گفت: رسانه‌ها با ظرافت می‌توانند رشد جمعیت را در دستور کار قرار دهند، امیدواریم طی دو ماه باقی مانده تا برگزاری این رویداد رسانه‌ها با تمام ظرفیت به میدان آمده، تا جوانی جمعیت جایگاه خود را در میان تمام سطوح مردمی و نخبگان اجتماعی پیدا کند.

انسیه کتابچی معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری، در نشست دومین اهدای جایزه جوانی جمعیت، گفت: عمده وضعیت دانشجویان در مواد ۲۶ و ۲۷ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده جمع آوری شده و دانشجویانی که باردار هستند یک ترم مرخصی به آنان تعلق می‌گیرد و پس از تولد فرزند حداکثر ۴ ترم می‌توانند مرخصی داشته باشند که این امتیاز را در اختیار مادران قرار خواهد داد.

معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری ادامه داد: دانشجویانی که تمایلی به توقف تحصیلات خود ندارند اما خواهان حضور کمتر در کلاس‌های درس هستند برای آنان نیز مزایایی از جمله آموزش‌های مجازی در نظر گرفته شده است و آن گروه از مادران دانشجو که فرزند زیر سه سال دارند می‌توانند دروس خود را به صورت مجازی پاس کنند در این راستا دانشگاه نیز موظف است تا برای آنان کلاس‌های ترکیبی برگزار کند.

وی با بیان اینکه امتیازاتی برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برای مدت طرح و کاهش شیفت شب آنان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: حمایت‌هایی از قبیل خوابگاه دانشجویی، وام ودیعه مسکن و ایجاد مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها در جهت ترویج ازدواج دانشجویی برای حمایت از قانون جوانی جمعیت بین دانشجویان در نظر گرفته شده است و از طرف دو وزارتخانه بهداشت و علوم اعلام شده که در سال جدید تحصیلی خدمات خود را آغاز خواهند کرد.

محمدجواد محمودی رییس موسسه تحقیقات جمعیت و دبیر علمی دومین جایزه ملی جوانی در این نشست با هشدار به سرعت سالمندی ایران، یادآور شد: کاهش مستمر نرخ باروری در کشور خطر سالمندی ایران را افزایش داده است بی تردید پیری جمعیت تبعات بسیاری بر اقتصاد در سطح ملی و جهانی خواهد داشت و همچنین عرضه و تقاضا در تمام حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت و دبیر علمی دومین جایزه ملی جوانی با اشاره به اجرای ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت، افزود: اعطای جایزه به بهترین اجرا کننده قانون با تدوین موضوع از مهمترین مباحثی است که در قانون عنوان شده و امروز در قالب رویداد جایزه جوانی جمعیت عملیاتی می‌شود.

محمودی با تاکید بر اینکه سعی شد شاخص‌هایی برای انتخاب بهترین رسانه‌، خانواده، موسسه، دستگاه و بهترین مدیر برای اهدای جایزه ملی، در رویداد اردیبهشت ماه 1403 در نظر گرفته شود، گفت: برای این موضوع هفت گروه تخصصی تشکیل شده است که در هر گروه سه نفر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها و معیارهایی برای سنجش برگزیدگان به کار گرفته می‌شود، یادآور شد: انتخاب خانواده مناسب به جهت تعداد فرزندان یکی از شاخص‌های سنجش است، افراد برتر در کمیته داوران با توجه به معیارها، برگزیده می‌شوند و وظایف براساس فهم مشترک شاخص‌ها تعریف می‌شوند.

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت و دبیر علمی دومین جایزه ملی جوانی ادامه داد: ارزیابی وظایف دستگاه‌های اجرایی و شیوه اجرا، ارزیابی بخش مدیران، ارزیابی عملکرد نخبگان و… از مهمترین مسیرهای گزینش برترین دستگاه در اجرایی شدن قانون است.

محمودی با بیان اینکه سال ۲۰۵۰ حدود ۳۳ درصد ایران سالمند خواهند شد، تاکید کرد: اگر امروز در اندیشه حل معضل پیری کشور نباشیم، بی تردید با بحران‌های جدی روبرو خواهیم شد، اگر سیاست‌ها به درستی اجرایی نشود در سال ۲۰۶۰ با فاجعه جمعیتی روبرو خواهیم بود و ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۷۰۰ خوابگاه متاهلی در دستور ساخت وزارت علوم است، مطرح کرد: وزیر علوم پیش بینی ساخت ۵۰ هزار خوابگاه متاهلی را کرده است، اجاره بها و ودیعه مسکن دانشجویی در کلانشهرها، پایان نامه دانشجویان مادر، مرخصی تحصیلی به مادران از مباحثی است که وزارت علوم در خصوص جوانی جمعیت به آن پرداخته است.

غفاری دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه جایزه جوانی جمعیت بسیار کم سن و سال است، اظهار داشت: جایزه جوانی جمعیت یکی از جوایز کم سن و سال است و تنها برای انگیزه بخشی طراحی شده است، باید تمام دستگاه‌ها پای کار آمده تا با این اتفاق مبارک بتوانیم پدیده فرزند آوری را در کشور ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در بخش اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت اطلاع رسانی داشته باشند، اظهار داشت: بخش خانواده از جمله قسمت‌هایی است که نیازمند اطلاع رسانی است، به فرض مثال خانواده ای با ۷۰ عضو خود پای صندوق‌های رای حضور می‌یابد، آیا این مسئله نیاز به اطلاع رسانی ندارد؟

غفاری با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند با ظرافت مسائل مربوط به خانواده ها و موضوع فرزندآوری را مطرح کنند، یادآور شد: رسانه‌ها نقش بی بدیلی در عرصه فرزندآوری و جوانی جمعیت دارند، آنها پیشران بسیاری از مباحث هستند.

 دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت نیز عنوان کرد: این جایزه اردیبهشت سال آینده در بخش رسانه به پایگاه‌های خبری و خبرگزاری برتر نیز به صورت جداگانه اهدا خواهد شد. فعالان رسانه‌ای نیز با شاخص خلاقیت در این حوزه انتخاب خواهند شد و به فراخور این جایزه ۳۰ رویداد استانی خواهیم داشت.

گفتنی است در ادامه این نشست، با حضور مادر ۶ شهید از پوستر دومین جایزه ملی جوانی جمعیت رونمایی شد و در پایان مسئولان اجرایی قانون جوانی جمعیت پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند./

پایان پیام

  • کد خبر : 376537
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار