خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1393/06/23 - 12:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
لاهوتی مطرح کرد:

وجود 53 بندر نیمه تمام و در حال ساخت/ احداث بنادر جدید توجیه اقتصادی ندارد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس با اشاره به وجود 53 بندر نیمه تمام و در حال ساخت، گفت: با توجه به مشکل سازمان بنادرودریانوردی درتامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح ها، باید تکمیل بنادر نیمه تمام و توسعه بنادر موجود اولویت این سازمان قرار گیرد و ایجاد بنادر جدید توصیه نمی شود.


مهرداد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در خصوص نامه‌نگاری رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر با مجلس  و درخواست وی برای تجدیدنظر  کمیسیون عمران در آیین‌نامه احداث بندر خشک، گفت: با توجه به اینکه 53 بندر نیمه تمام در کشور وجود دارد واحداث بنادر جدید از لحاظ اقتصادی و مشکل تامین منابع مالی توصیه نمی شود.



نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه این 53 بندر نیمه تمام جزء طرح های دولت قبلی است و سازمان بنادر در دولت فعلی  خیلی مایل به تکمیل این طرح ها نیست، افزود: با توجه به اهمیت کاهش دموراژ بنادر و هزینه های حمل و تخیله بار کشتی ها باید تکمیل بنادر نیمه تمام و توسعه بنادر موجود در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.



عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به طولانی شدن فاصله توقف کشتی ها برای نوبت بارگیری، حمل و یا تخلیه بار  و افزایش هزینه های دموراژ  تکمیل بنادر نیمه تمام ضرورت دارد.



این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در شرایط فعلی ایجاد بنادر جدید را اقتصادی نمی دانیم و مسئله اصلی این است که هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی این بنادر از چه محلی تامین خواهد شد چرا که در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوری  در تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل 53 بندر نمیه تمامی که در حال ساخت است مشکل دارد.



لاهوتی در خصوص تجدید نظر در تعرفه بنادر و تدوین تعرفه های ضد انحصار و رقابت پذیر  نیز افزود: قانون دریا و دریانوردی حدود 8 ماه پیش اصلاح و بازنگری شده  است و اکنون هر اقدامی در حوزه بنادر و صنایع دریانوردی باید بر اساس این قانون صورت گیرد.



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون تمام مباحث مربوط به تعرفه ها ، بیمه و  سایر موضوعات لحاظ شده است،  یادآور شد: در انجام هر اقدامی که به توسعه فعالیت های بنادر و ایجاد منابع درآمدی در این حوزه بیانجامد مانعی نمی بینیم.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس انجمن پایانه‌داران بنادر گفت، این انجمن در قالب نامه‌ای، ‌انتقادات خود را درباره ایجاد بنادر خشک‌  را به مسئولان بندری کشور، مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی ارائه داده است و لازم است ‌کمیسیون عمران مجلس‌ در جریان غیرمفید بودن اجرای این بنادر باشد.



پایان پیام/

  • کد خبر : 134429
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار