خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/15 - 18:03
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
قاسم پور در پیامی:

هفته تعاون فرصتی برای رفع موانع قانونی و اجرایی سد راه فعالیت تعاون‌گران است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پیامی هفته تعاون را فرصتی برای ارج ‌نهادن به تلاش‌های تعاون‌گران خستگی‌ناپذیر و پویا، بررسی مسائل، مشکلات و شنیدن مطالبات تعاون‌گران و تلاش برای پاسخ‌گویی و رفع موانع قانونی و اجرایی آنها دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛  فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت هفته تعاون یادآور شد که تعاونی‌ها یکی از بسترهای مهم نقش‌آفرینی‌های اقتصادی و اجتماعی است و نقش پررنگی در کمرنگ‌ ساختن نابرخورداری، توزیع عادلانه فرصت‌ها، توزیع ثروت و جلوگیری از انباشت آن دارند.



متن پیام به شرح زیر است:



هفته تعاون فرصتی است برای ارج‌نهادن به تلاش‌های تعاون‌گران خستگی‌ناپذیر و پویا، بررسی مسائل، مشکلات و شنیدن مطالبات تعاون‌گران و تلاش برای پاسخ‌گویی و رفع موانع قانونی و اجرایی.



تعاونی‌ها یکی از بسترهای مهم نقش‌آفرینی‌های اقتصادی و اجتماعی است و نقش پررنگی در کمرنگ‌ ساختن نابرخورداری، توزیع عادلانه فرصت‌ها، توزیع ثروت و جلوگیری از انباشت آن دارند.



تعاونی ها سازمان‌هایی هستند که افراد را به عنوان انسان با هدف برآوردن و رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک‌شان به هم پیوند می‌زنند. امروزه تعاونی یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی است که می‌تواند هم‌گام با سیاست‌های حاکمیت در بهبود شرایط زندگی، کار، تولید و ارتقاء سطح درآمد و وضعیت اجتماعی مردم مؤثر باشد و چنان‌چه به طور جدی مورد حمایت قرار گیرد، بار هزینه‌های دولتی را کاهش داده و به تدریج استقرار شرایطی را سبب می‌شود که طبقات مختلف در مسائل اقتصادی مربوط به خود، تصمیم‌گیرنده بوده و متناسب با برنامه‌های عمومی و دولتی، امور اقتصادی مربوط را به عهده گیرند. 



از سوی دیگر با توجه به اهمیت جلب مشارکت‌های مردمی در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی، شرکت‌های تعاونی را می‌توان از جمله تشکل‌های مردمی دانست که امکان یکپارچه‌کردن منابع انسانی، تجمیع سرمایه‌های کوچک، ایجاد اشتغال با شرایط سهل و آسان و در نتیجه بالا بردن توان اقتصادی و جلب مشارکت فعال این افراد را فراهم می‌کند. 



هرچند در این عرصه زنان و مردان دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند، اما با توجه به ویژگی‌‌های خاص تعاونی‌ها که راحت‌تر امکان برقراری موازنه میان کار خانگی و اشتغال بیرون از خانه را فراهم می‌سازند، فعالیت در این قالب برای زنان مورد توجه است. این در حالیست که مطابق آمار اعلامی از حدود 97 هزار تعاونی فعال در کشور، کمی بیش از 10 هزار تعاونی به زنان تعلق دارد. ظرفیتی که مغفول مانده و لازم است امکان فعال‌سازی آن فراهم شود.



زنان در مسیر فعالیت در عرصه تعاونی، حسب جنسیت خود با چالش‌هایی مواجه هستند که ضروری است این چالش‌ها در فرآیند تقنین و سیاست‌گذاری اجرایی به جد مورد توجه قرار گیرد. با همین رویکرد، از ابتدای آغاز به کار فعالیتم در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو کمیسیون اجتماعی، با جمعی از تعاون‌گران و به ویژه زنان تعاون‌گر مرتبط شدم و جلسات متعددی را با ایشان در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاونی‌ها، شناسایی و رفع موانع و خلأهای تقنینی در این زمینه داشتم. ضمن توجه به مسائل تمامی فعالان این عرصه و اهتمام به رفع خلأهای تقنینی و نظارتی، مسائل و مشکلات زنان تعاون‌گر را نیز، به جد دنبال می‌کنم. از همین‌رو، ضمن عرض تبریک و خداقوت به تعاون‌گرانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، امید دارم در کنار یکدیگر بتوانیم زمینه گسترش و توسعه تعاونی‌ها را فراهم آوریم./



پایان پیام

  • کد خبر : 326547
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار