خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/10 - 10:13
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
آرین‌منش:

فراکسیون‌ها برای هماهنگی و همفکری تاسیس می‌شوند

**نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی فراکسیون های سیاسی و تخصصی مجلس را از لحاظ حقوقی فاقد جایگاه قانونی دانست و اعلام کرد: فراکسیون ها برای هماهنگ و همفکری نمایندگان بوجود می آیند.

"جواد آرین منش" در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به نقشی که فراکسیون ها در مجلس ایفا می نمایند، تصریح کرد: درقوانین موجود و آئین نامه داخلی مجلس اصولا چیزی تحت عنوان فراکسیون وجود ندارد و به این ترتیب فراکسیون ها از جایگاه قانونی برخوردار نیستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اظهاراینکه فراکسیون ها در خانه ملت برای هماهنگی و همفکری نمایندگان درخصوص موضوعی خاص برحسب علاقه و دغدغه بیشترنمایندگان بوجود می آیند، خاطرنشان کرد: بنابراین نمایندگان با اختصاص بخشی از وقت خود در فراکسیون ها درصدد رفع آن مشکلات و دغدغه بر می آیند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی یادآورشد: درآیین نامه داخلی مجلس مشابه آن چیزی که برای کمیسیون های تخصصی، جایگاه و وظایفی مشخص شده برای فراکسیون ها چیزی نیامده است.

وی با اعلام اینکه در دوره های گذشته فراکسیون ها بیشتر جنبه سیاسی داشت و در دوره های اخیر جنبه کاری هم پیدا کرده اند، افزود: اصولا در دنیا فراکسیون ها جنبه سیاسی دارند تا بتوانند درباره تصمیمات مهم که عموما در انتخاب مدیران و مسایل اجرایی است همفکری داشته باشند.

آرین منش با نام بردن ازفراکسیون های همچون جوانان، زنان و ایثارگران، خاطرنشان کرد: برخلاف دیگر کشورها، در کشور ما فراکسیون های مختلفی که طی سال های اخیر شکل گرفته اند، بیشتر جنبه کاری دارند.

نماینده مشهد با اظهار اینکه بسیاری از فراکسیون ها از کارآمدی لازم برخوردار نبوده و فقط نامی از آنها وجود دارد، خاطرنشان ساخت: هر چند که ممکن است برخی فراکسیون های درونی مجلس در دوره قانون گذاری منشا اثر باشند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی با اعلام اینکه فراکسیون ها زمانی ضرورت پیدا می کنند که کمیسیون های تخصصی وجود نداشته باشند؛ به ذکر نمونه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: وقتی کارگروهی در کمیسیون فرهنگی داریم که به مسائل جوانان می پردازند، تشکیل فراکسیونی به نام جوانان چه معنایی می تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی کمیسیون فرهنگی امور ورزشی را به عنوان مسئله اصلی مورد بررسی قرار می دهد، تشکیل فراکسیون ورزش لزومی ندارد.

آرین منش به این ترتیب در پایان سخنان خود نتیجه گیری کرد: وقتی برای هر مورد جایگاه قانونی وجود دارد، تشکیل فراکسیون معنایی ندارد.

  • کد خبر : 23726
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار