خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/23 - 13:06
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

سومین مجلس کارگری دوشنبه افتتاح می شود

**رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از برگزاری سومین مجلس کارگری در روز دوشنبه خبر داد و تاکید کرد: جایگاه این مجلس بیشتر جنبه سمبلیک دارد و نه کاربردی اما قانون باید در این رابطه تصمیم گیرنده باشد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، علیرضا محجوب صبح امروز در نخستین نشست خبری فراکسیون کارگری درخصوص تشکیل مجلس کارگری اظهار کرد: نخستین مجلس کارگری به دنبال تشکیل فراکسیون کارگری در مجلس هفتم اتفاق افتاد و در سال دوم مجلس هفتم که فراکسیون کارگری تشکیل شد در سال سوم نخستین جلسه مجلس کارگری برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان این که در سال نخست مجلس هشتم مجلس کارگری دومین جلسه خود را تشکیل داد افزود: سومین جلسه مجلس کارگری دوشنبه این هفته در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در خیابان امام خمینی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل و مباحثی که در سومین مجلس کارگری بررسی شود گفت: حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان که البته مرجع تصمیم گیری آن شورای عالی کار است و مطابق ماده 96 قانون تامین اجتماعی هیات وزیران در مورد حقوق بازنشستگان تصمیم گیری می کنند بررسی خواهد شد و نظرات اعضا نیز به سایر مراجع ابلاغ می شود.

محجوب مهمترین بحثی که اعضای مجلس به آن اعتراض دارند را افزایش 6 درصدی دستمزدها در امسال عنوان کرد و افزود: در این رابطه نیز نظرات و پیشنهادات اعضا جمع آوری خواهد شد و به مسوولان مربوطه ارائه می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به سند کار شایسته و ارائه آن از سوی دولت اشاره کرد و افزود: این سند قرار بود در قالب برنامه چهارم و در ماده 101 پیش بینی شود و دولت در یک سال اول این سند را ارائه کند اما این اتفاق نیفتاد و در برنامه پنجم نیز که هم اکنون ابلاغ شده است باز به دولت یک سال فرصت داده شده است که سند کار شایسته را تهیه و ارائه کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس موضوع واحدهای بحران زده که نمایندگان استانهای مختلف نیز این مورد را بررسی کرده اند و همچنین لیست بحران های موجود که به آنها رسیدگی شده است را یکی دیگر از عناوینی مطرح کرد که قرار است در جلسه روز دوشنبه مطرح شود.

به گفته محجوب موضوع تشکل های کارگری و کارکرد و مشکلات آنها پیش نویس قانون تعاون و اعتبار کارگری، بیمه و درمان کارگران از دیگر دستور کارهای این مجمع است.

وی همچنین به بیمه بیکاری که در دستور کار کمیسیون اجتماعی نیز است اشاره کرد و افزود: طرح جدید بیمه بیکاری برای شاغلان و متقاضیان کار نیز از جمله مباحث مهمی است که در مجلس کارگری مورد بررسی قرار می گیرد.

محجوب با تاکید بر این که حذف شرکتهای پیمانکار و عقد قراردادهای مستقیم هم اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است گفت: امنیت شغلی و بهسازی قراردادهای موقت آخرین طرحی است که در مجلس تحت عنوان لغو قراردادهای پیمانکار و تبدیل آن به قراردادهای دائم در حال بررسی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تشکیل 10 کمیته در مجلس کارگری خبر داد و افزود: سهام عدالت و موضوع های قانون کار در دو کمیته در حال رسیدگی است به طوری که این کمیته ها پس از بررسی در موارد اختصاصی مربوط به خود گزارش کار خود را به مجلس کارگری ارائه خواهند کرد. در واقع کار کمیته ها از فردا آغاز می شود که نتایج بررسی شان را تا روز دوشنبه به مجلس ارائه کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان این که تاکنون هیچ مصاحبه و گفتگوی رسمی در رابطه با مجلس کارگری صورت نگرفته است گفت: فراکسیون کارگری تا به امروز تصمیمی برای گفتگو و مصاحبه نداشت و این نخستین نشستی است که در این رابطه برگزار می شود.

وی به اعضای مجلس کارگری اشاره کرد و گفت: 40 عضو فراکسیون کارگری علاوه بر عضویت در این فراکسیون در مجلس کارگری نیز فعالیت دارند. اعضای هیات رئیسه این مجلس نیز همان اعضای هیات رئیسه فراکسیون کارگری هستند.

محجوب ادامه داد: از کل نماینده های شوراهای اسلامی کار، انجمن های صنفی، مجمع نمایندگان کارگری و از تشکل های عالی کارگران، بازنشستگان تعاونی های مصرف، پیشکسوتان مسائل کارگری و صاحب نظران در این عرصه که حدود 300 نفر هستند در این مجلس دعوت شدند.

وی همچنین از احتمال حضور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در افتتاح سومین مجلس کارگری خبر داد و گفت: ما از هر 30 استان کشور نمایندگان تشکل های کارگری را دعوت کرده ایم و همچنین از مقامات نیز در این مجلس دعوت شده است اما چون هنوز پاسخ قطعی دریافت نکرده ایم مشخص نیست در این مجلس حاضر می شوند یا نه؟

رئیس فراکسیون کارگران مجلس با بیان این که جایگاه مجلس کارگری جنبه سمبلیک دارد گفت: کاربرد اصلی این مجلس در اعمال نظراتی خواهد بود که باید به آنها رسیدگی شود. در واقع سمبلیک بدین معناست که مجموعه آراء و نظرات کانونی برای پیشبرد این اهداف می خواهد.

محجوب یکی از رسالتهای این مجلس را گشوده شدن باب گفتگوهای اجتماعی عنوان کرد و افزود: مهمترین سرفصلی که باید به عنوان فرهنگ و نوعی هنجار تبدیل شود اصل سه جانبه گرایی است و ما نیز در جلسه آتی تنها روی این موضوع متمرکز خواهیم شد اما آنچه که مهم است پشتوانه پیشبرد این آراء و نظرات است.

عضو کمیسیون های اجتماعی مجلس مباحث مربوط به دستمزد و واحدهای بحران زده در رئوس مسائل کارگری دانست و تاکید کرد: تمام مسائل کارگری مهم و در اولویت است و نمی توان میان آنها فاصله ای گذاشت اما برخی از مشکلات مانند دستمزد، سختی ها و مشقت های زیادی را به وجود می آورند که هر چه زودتر باید به آنها رسیدگی کرد.

وی درخصوص اعضای شورای عالی کار و پاسخ وزارت کار و امور اجتماعی در این رابطه گفت: پاسخ وزارت کار هنوز برای ما روشن نیست اما این موضوع به طور قطع در حاشیه کمیته دستمزد مجلس کارگری رسیدگی خواهد شد و البته در مجلس و در کمیسیون اجتماعی نیز باید پیگیری شود. ما از تمام مجموعه های ذیربط دعوت کردیم و شرکت در این شورا نباید برای کسی منع شود.

  • کد خبر : 37774
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار