خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/11 - 07:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
محمدرضا خباز:

جایگاه واقعی فراکسیون‌ها در ساختار پارلمان تعریف نشده است

**عضو فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید براینکه فراکسیون‌ها به جایگاه واقعی‌شان در ساختار پارلمانی کشور دست نیافته‌اند گفت: باید از ظرفیت‌های فراکسیون‌ها برای ارتقای روند قانونگذاری بهره گرفت .

"محمد رضا خباز" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خانه ملت بابیان  اینکه فراکسیون ها  می توانند در روند قانونگذاری به منزله کمیسیون ها عمل کنند اظهار داشت: اگر اعضای یک فراکسیون حضور فعال داشته باشند و حضورشان تنها جنبه تشریفاتی نداشته باشد حتی می توانند مهمتر و تاثیرگذارتر از کمیسیون ها هم باشند .

وی افزود: نمایندگانی که عضو فراکسیون می شوند باید با عشق و علاقه و انگیزه بالا وارد فراکسیون شوند و مهمتر از همه اینکه وقت کافی برای فعالیت ها و کارهای فراکسیون داشته باشند . اگر این 3 شرط محقق شود، معتقدم فراکسیون ها به دلیل تنوعی که از نمایندگان کمیسیون های مختلف دارند می توانند نقش موثرتر و مهمتری از کمیسیون ها ایفا کنند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد  تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل اینکه در فراکسیون ها تعداد نمایندگان بیشتر است و آن تعصب کمیسیونی وجود ندارد می تواند از ظرفیت هایش برای تصویب لوایح و طرح ها استفاده کند .

عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فراکسیون ها هنوز به جایگاه واقعی شان در ساختار پارلمانی کشورمان دست نیافته اند خاطر نشان کرد: البته در دوره های مختلف استثنائاتی هم وجود داشته است اما عموما مشاهده می شود که به جز فراکسیون های سیاسی، سایر فراکسیون ها که جنبه صنفی - تخصص دارند نتوانسته اند خوب عمل کنند.

خباز تاکید کرد : از آنجا که فراکسیون های تخصصی هرکدام به یکی از دستگاه ها و نهادهای اجرایی وابسته هستند و آنها را رصد می کنند، می توانند نسبت به  کمیسیون های تخصصی نقش مهمتری را ایفا کنند. مثلا فراکسیون مناطق آزاد تنها مسائل مربوط به مناطق آزاد را دنبال می کند.

وی با اشاره به اینکه فراکسیون ها محدودیتی برای انجام فعالیت ندارند تصریح کرد: اگر سیستم اجرایی مشکل داشته باشد می توانند به نهادها و دستگاه های اجرایی فشار وارد کنند، اگر سیستم تقنینی دچار نقص است می توانند از طریق لابی هایی که با دولت می کنند لایحه ای را تنظیم و مشکل را برطرف کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه فراکسیون ها  حتی حق سوال از دستگاه ها یا وزرا و مسئولان اجرایی  را دارند گفت: البته این سوال تحت عنوان فراکسیون مطرح نمی شود ولی زمانی که در فراکسیون به نتیجه ای برسند آن مساله را از طریق نمایندگان عضو کمیسیون مربوطه مورد پیگیری قرار می دهند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر سازوکار و ساختار فعالیتی فراکسیون ها در پارلمان تعریف شود می توان از ظرفیت هایشان برای بهبود و ارتقا روند قانونگذاری بهره گرفت.

  • کد خبر : 23760
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار