خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1393/08/14 - 08:56
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
دامادی :

تعریف شاغل باید اصلاح شود/تغییر در تعریف شاغل آمار را مخدوش کرده است

عضو هیات رئیسه فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم، مفهوم اشتغال دستخوش تغییرات بسیاری شد، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم تبعات ناشی از عملکرد نامطلوب دولت گذشته در این زمینه کماکان به قوت خویش باقی مانده ، بطوریکه مسئولان فعلی را نیز با چالش و دردسر مواجه کرده است.


محمد دامادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه تغییر در تعریف شاغل آمار را مخدوش کرده است، افزود:  مفهوم و تعریف واقعی اشتغال در سال های گذشته کاملا تغییر کرد. بطوریکه بر اساس تعریف جدید حتی یک ساعت کار در هفته به معنی شاغل بودن منظور می شد که این نوع نگرش سرچشمه بسیاری از مشکلات فعلی است.



نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر باید در اولین قدم برای حل مشکلات مربوط به اشتغال، تعریف دقیق و مشخصی از شاغل بودن و بیکاری ارائه شود .چرا که  مفهوم اشتغال از دوره احمدی نژاد با توجه به اینکه وی تعریف بین المللی و استاندارد شغل را تغییر داده بودند همواره  به محل مناقشه بین کارشناسان تبدیل شده است.


 


وی ادامه داد: به عنوان مثال در تعریف رسمی اشتغال  مفهومی به نام «کار در برابر مزد» وجود دارد اما در دولت های نهم و دهم تعاریف جدید و نادرستی مانند «کارگر فامیلی» یا «کار در برابر آموزش» بوجود آمد. با این تعریف حتی محصلین مثلا دانشجویان دانشگاه آزاد را نیز جزء شاغلین به شمار می آیند.


 


عضو هیات رئیسه فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه ریشه ابهامات موجود در آمار مربوط به اشتغال در دولت یازدهم  نیست، توضیح داد: مساله آمار اشتغال مساله ای نیست که منشاء آن وزیر جدید یعنی آقای ربیعی باشد. مشکل ازدولت های نهم و دهم است، که در واقع برای حل این مشکل باید عملکرد سرچشمه آن را مورد بررسی قرار دهیم.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر خط فقر برای هر خانوار 3 میلیون تومان و «بعد خانوار» یعنی متوسط تعداد افرادی که در هر واحد مسکونی زندگی می کنند نیز 3.6 نفراست./


پایان پیام 

 
  • کد خبر : 137251
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار