خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/01/28 - 23:35
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
مشروح سخنان نمایندگان در دیدار با وزیر اقتصاد؛

تاکید نمایندگان بر تثبیت بازار ارز/ اعلام آمادگی مجلس برای همراهی دولت به منظور عضویت در FATF

نمایندگان عضو فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در دیدار با وزیر اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور پرداختند و بر تثبیت نرخ ارز تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور در حضور وزیر اقتصاد و معاونان وی برگزار شد.



در این نشست برخی از نمایندگان به بیان مشکلات و معضلات اقتصادی کشور از دیدگاه خود پرداختند.



شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری از بهبود اوضاع اقتصادی کشور عنوان کرد: امیدواریم این بحران اقتصادی را نیز مانند سایر مقاطع انقلاب که با پیچیدگی هایی مواجه شده است، به نحو مطلوبی پشت سر بگذاریم.



وی وزارت اقتصاد و دارایی را یکی از هماهنگ ترین وزارتخانه های دولت با مجلس دانست و از معاونت پارلمانی این وزارتخانه قدردانی و اضافه کرد: لازم است علاوه بر توجه به بازار ارز به وضعیت بازار بورس نیز رسیدگی شود و در این زمینه نیز کمیته ای تحت عنوان کمیته بورس تشکیل شود تا سرمایه ها از این بازار خارج نشوند.



حسن پور توجه دولت به جوایز صادراتی را نیز یکی از ضرورت های فعلی برای افزایش ارز آوری و تثبیت نرخ ارز در کشور عنوان کرد.



پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به بحث جایگزینی یورو به جای دلار این سوال را طرح کرد که چه مقدار زیرساخت های اقتصادی کشور برای این تغییر آماده است و آیا سخنان در این حوزه شعار است یا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اقدام عملی برای این مهم صورت داده است.



وی با اشاره به ارز قاچاق موجود در بازار تصریح  کرد: با این مقوله باید به شدت برخورد شود تا از سوداگری در بازار ارز جلوگیری به عمل آید.



شهرام کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: چیزی که امروز در کشور فراموش شده فرهنگ تشکر کردن است، متاسفانه ما مسئولان، مردم و همه افراد موثر در جامعه این موضوع را فراموش کرده ایم و مسئولان به همین دلیل که کارهای بسیار زیادی کار می کنند و همواره مورد نقد و توهین قرار می گیرند، بدون انگیزه شده اند، لذا با توجه به اینکه ما شاهد زحمات فراوان دولت به ویژه تیم اقتصادی دولت هستیم، با وجود خلأهای موجود در حوزه اقتصاد باید از تیم اقتصادی دولت تشکر کرد.



داوود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شائبه افزایش قیمت بنزین که پس از 6 سال قرار بود در لایحه بودجه امسال نرخ بنزین از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش پیدا کند، گفت: آیا بهتر نیست در طول زمان دولت تدبیری بیندیشد و این افزایش قیمت ها را با شیبی ملایم اعمال کند. در نوسانات شدید بازار ارز نیز دولت به یک باره نتوانست در برابر افزایش شدید قیمت دلار واکنش مناسب نشان دهد و قیمت دلار یک شبه افزایش چشمگیری داشت.



رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس دهم وحدت رویه تیم اقتصادی دولت را یکی از موضوعات مهمی خواند که باید به آن توجه شود و افزود: اقتصاد کشور ما اقتصادی بانک محور است و با توجه به اینکه معوقات بانکی در کشور 130 هزار میلیارد تومان است، دولت در این زمینه چه برنامه هایی دارد.



وی با طرح این سوال که آیا نرخ 4200 تومان برای دلار راه حلی قطعی برای تثبیت بازار ارز است یا خیر؟ گفت: اگر این راه حل، راه حل موقت دولت است، دولت باید راه حل قطعی و دائمی خود در این زمینه را تبیین کند.



محمد وحدتی نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار اعلام برنامه بلند مدت و کوتاه مدت دولت برای مقابله با بحران های اقتصادی کشور شد و تاکید کرد: اعلام برنامه های دولت می تواند اعتمادسازی عمومی را به دنبال داشته باشد و مردم در حال حاضر نیاز به این مسئله دارند.



هادی قوامی نماینده مردم اسفراین با اشاره به موضوع جلسه که درخصوص دیپلماسی اقتصادی بود، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه نرخ ارز شناور مدیریت شده اعلام شده بود، اما اقدام دولت مبنی بر اعلام قیمت تک نرخی 4200 تومان نوعی سرکوب در بازار ارز بود و در واقع باید اعلام کنیم ما نتوانستیم بازار را به صورت شناور مدیریت کنیم.



وی ضمن تاکید بر حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد: حمایت ها از کالای ایرانی باید به گونه ای باشد که ما در کشورهای همسایه بتوانیم صادرات داشته باشیم و اگر درآمدهای نفتی رو به کاهش باشد، موضوع صادرات در این زمینه باید کمک حال اقتصاد کشور باشد.



قوامی با اشاره به کاهش صادرات نفت نسبت به سال گذشته عنوان کرد: کاهش صادرات از 2 میلیون بشکه نشان دهنده این است که ما در دیپلماسی اقتصادی ضعف داریم و باید در این زمینه به صورت فعالانه عمل کنیم. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه عضویت در FATF (گروه ویژه اقدام مالی) است.



فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر تغییر نگاه اقتصادی به بازار جهان بر پرهیز از نگاه تک بعدی در دیپلماسی خارجی تاکید و عنوان کرد: ما باید بتوانیم در شرایط مختلف از وضعیت اقتصادی و سیاسی جهان بهترین بهره را ببریم و در این زمینه نباید نگاهی تک بعدی به مسائل سیاسی و اقتصادی در دنیا داشته باشیم.



الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس دهم با اشاره به اهمیت عضویت ایران در FATF عنوان کرد: در حال حاضر 4 لایحه در این خصوص در کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی  مجلس قرار دارد که لازم است برای حضور فعالانه ایران در اقتصاد دنیا به این لوایح هر چه سریع تر رسیدگی شود.



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: یکی از این لوایح در صحن علنی مجلس که در زمینه پولشویی بود، با رأی مثبت نمایندگان مواجه شد و در حال حاضر شورای نگهبان باید به آن رسیدگی کند.



وی ادامه داد: 3 لایحه از این لوایح در کمیسیون قضایی و یک لایحه دیگر آن در کمیسیون امنیت ملی است که نیاز دارد مجلس در این زمینه همراهی فعالانه با دولت داشته باشد.



به گزارش خانه ملت پس از سخنان نمایندگان، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و مصطفی کواکبیان رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند./



پایان پیام

  • کد خبر : 239899
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار