خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/01/26 - 12:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار با اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس:

باز انتشار/ بومی‌سازی دانشگاه‌ها ضرورت اساسی سیستم علمی کشور است

آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار با جمعی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس بر لزوم بومی‌سازی دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: البته باید در بومی‌سازی مصلحت اندیشی شود و توجه داشت که امکانات کشور به صورت عادلانه در کشور توزیع شود تا استعدادهای کشور به بهترین وجه تربیت شوند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت(www.icana.ir)، جمعی  از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس عصر امروز پنج شنبه – 25 فروردین ماه – بعد از دیدار با تعدای از علما و مراجع قم به دیدار" آیت‌الله جعفر سبحانی" رفتند.



نمایندگان در این دیدار پس از ارائه گزارش درباره برخی از مسائل روز کشور به تشریح مشکلات سیستم آموزشی کشور پرداختند.



"عسگر جلالیان" عضو فراکسیون دانشگاهیان در این دیدار با بیان اینکه شهر قم خاستگاه دانش اسلامی است، گفت: توقع ما این است که بزرگان حوزه علمیه متولی موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها باشند و این موضوع را مدیریت کنید.



در این نشست همچنین" سید فاضل موسوی" نماینده خدابنده با اشاره به ظهور و بروز فرقه‌های انحرافی، تصریح کرد: افکار منحرف سعی می کنند عامل پویایی شیعه را که همان انتظار ظهور امام عصر(عج) است را زیر سوال ببرند و جا دارد حوزه علمیه در برابر این مسائل ایستادگی کند.



آیت الله العظمی سبحانی پس از استماع سخنان نمایندگان با اشاره به اهمیت دانشگاه در کشور، اظهار داشت:  اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید قشر دانشگاهی اصلاح شود چون این گروه مقدار زیادی از رهبری فکری جامعه را در دست دارند و اگر این افراد باورهای خوبی نداشته باشند خروجی رفتارشان منجر به باورها و اعمال غیر درست خواهد شد.



آیت الله العظمی سبحانی مشکل فعلی دانشگاه‌های ایران را در سه وجه متون درسی، فقدان اساتید اسلامی و مشکل تداخل جنسیتی عنوان کرد.



ایشان در تشریح مشکل دانشگاه های کشور برای اسلامی شدن، گفت: تا وقتی که متون درسی ترجمه مادی گرایانه غربی باشد نباید انتظار داشت دانشگاه‌ها اصلاح شود زیرا اساس دانشگاه‌های غربی برخلاف آنچه در اسلام وجود دارد تبیین مادی گرایانه تمام زمینه های علوم از علوم طبیعی گرفته تا علوم اسلامی است.



ایشان یکی دیگر از مشکلات فعلی دانشگاه ها را فقدان اساتید مسلط به علوم اسلامی عنوان کرد و افزود: برخی اساتید تنها مسلط به علوم غربی هستند که همین امر باعث می شود این افراد در برابر تغییر متون درسی و تدریس علوم اسلامی مقاومت کنند.



ایشان مهمترین مشکل دانشگاه‌های کشور را مشکل تداخل جنسیتی در دانشگاه‌ها خواند و ادامه داد: مشکل تداخل جنسیتی در دانشگاه‌ها مشکلی است که باید هرچه سریعتر حل شود و دانشگا‌های مجزا برای این دو جنس در نظر گرفته شود.



آیت الله العظمی سبحانی تاکید کردند: این اصلاحات باید قدم به قدم و در روندی آرام صورت گیرد و اصلاح علوم انسانی در خط مقدم این اصلاح قرار گیرد.



ایشان همچنین بر لزوم بومی سازی دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: بومی سازی دانشگاه‌ها هرچه سریعتر باید در دانشگاه‌های کشور اجرایی شود زیرا در توزیع دانشجو در نقاط مختلف کشور بومی کردن دانشجویان از والدینشان منجر به مشکلاتی می شود که دولتمردان و مسئولان باید فکری برای آن کنند، البته باید در بومی سازی مصلحت اندیشی شود و توجه داشت که امکانات کشور به صورت عادلانه در کشور توزیع شود تا استعدادهای کشور به بهترین وجه تربیت شوند.



اعضای فراکسیون دانشگاهیان را در این دیدار  " مصطفی کواکبیان" نماینده سمنان و مهدیشهر، "حسین نجابت" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، "علی بنائی" نماینده قم،  "عسگر جلالیان" نماینده دیر و کنگان، "حجت‌الله رحمانی" نماینده الیگودرز، "سعدالله نصیری قیداری" نماینده زنجان و طارم، "محمدعلی دلاور" نماینده درگز، "سید علی محمد موسوی مبارکه" نماینده مبارکه، " سید فاضل موسوی" نماینده خدابنده تشکیل می دادند.

  • کد خبر : 43420
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار