خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/06/07 - 20:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فراکسیون ها
علی‌اکبر ولایتی:

ایران همواره منشأ الهام‌بخش جریان‌های اسلامی بوده و هست

مشاور مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش ایران در شکل‌گیری جریان بیداری اسلامی، لازمه تداوم این جریان را استقامت و باور به روحیه جهادی در میان کشورهای منطقه خواند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "علی‌اکبر ولایتی" که به‌عنوان مهمان نخستین همایش بیداری اسلامی در این همایش سخن می گفت، جریان امروز کشورهای اسلامی را ریشه در تاریخ استعماری آنان خواند و گفت: حرکتی که امروز شاهد آن هستید برآمده از حدود 200 سال زندگی استعماری این کشورها است.



وی با تأکید بر این که پس از تمام شدن استعمار ظاهری کشورهای غربی و شرقی در کشورهای اسلامی استعمارهای پنهان آنها در این کشورها بر جای مانده است، افزود: استعمار فکری بدترین نوع استعماری است که غربی‌ها در صدد تسلط آن بر کشورهای اسلامی بودند که جریان بیداری اسلامی نشان داد در تحقق این امر ناکام مانده‌اند.



مشاور مقام معظم رهبری با یادآوری این که ساموئل هانکتیگتون در کتاب برخورد تمدن‌ها در جدایی خونین کشورهای اسلامی و تمدن غربی اشاره می‌کند، گفت: مسلمان‌ها از غفلت چندین و چند ساله خود بیدار شدند و به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از کشورهای غربی کمک حال آنها نیستند و نخواهند بود.



وی با تشریح تاریخی تأثیر ایران بر تحولات اسلامی منطقه در یکصد سال گذشته از جمال‌الدین اسدآبادی در دیگر متفکران بیداری اسلامی یاد کرد و بیان کرد: ایران همواره موجب تحول در کشورهای اسلامی بوده است و امروز هم بیدرای اسلامی نتیجه پایداری جمهوری اسلامی ایران در مسیر اهداف و آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی است.



ولایتی در باره تأثیر شخصیت‌های ایرانی بر انقلابیون کشورهای اسلامی گفت: یک نمونه از تأثیر تاریخی شخصیت‌های ایرانی برای انقلابیون کشورهای دیگر تأثیری است که نواب صفوی بر روی یاسر عرفات گذاشت چنان که خود عرفات در خاطراتش می‌گوید ملحق شدن او به اخوان‌المسلمین در نتیجه تأثیری است که وی از سخنرانی نواب صفوی در قاهره گرفته است.



وی تأکید کرد: ایران همچنان منشاء امید و کمک به جریان‌های بیداری اسلامی است و در این مسیر پایدار خواهد ماند.



ولایتی، پیروزی اسلامی را در تداوم آرمان‌های انقلاب نتیجه ریشه داشتن این نظام در اسلام استقامت در برابر فشارهای غرب و باور به روحیه جهاد اعلام کرد.



مشاور عالی مقام معظم رهبری، از برگزاری یک همایش بین‌المللی با حضور حدود یکصد از تن از متفکران و اندیشمندان جهان اسلام، در 26 و 27 شهریور ماه جاری در تهران خبر داد.

  • کد خبر : 57764
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار