خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/29 - 15:51
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : صحن
نصیرزاده در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛

کار ویژه اصلی وزارت دفاع حداکثرسازی تولید قدرت است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: بی شک کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت 31 مرداد روز صنعت دفاعی یاد و خاطره شهدای این عرصه به ویژه شهید دانشمند دکتر فخری زاده را گرامی داشت، از حسن اعتماد دکتر پزشکیان رئیس جمهور و مجموعه نیروهای مسلح به ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نمایندگان هیات رئیسه مجلس تشکر کرد و گفت: نظرات نمایندگان برای ما ارزشمند است و از این نظرات در تدوین و اجرای برنامه ها استفاده می کنیم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تحلیل محیط راهبردی کشور بیان کرد: در حال حاضر شرایط منطقه و جهان در حوزه های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می پذیرد. فناوری های نوین و غافلگیرکننده در حال بروز و ظهور است.

وی با بیان اینکه معادلات نظم و امنیت منطقه ای پیچیده و پر تلاطم است، ادامه داد: منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده است و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است. در چنین وضعیتی فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه ای در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

نصیرزاده تصریح کرد: تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه تجهیزات و فناوری های دفاعی و امنیتی علیه کشور ما با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است. پس از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف شده رژیم منحوس صهیونیستی توسط آمریکا آغاز شده و این رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی بیش از گذشته ماهیت نامشروع، تنش زا و غیرانسانی و بی مسئولیتی خود در مقابل همه قواعد بین المللی را با کمک آمریکا به نمایش گذاشته است و با ارتکاب انواع جنایت های جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز عبور کرده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مجموعه این شرایط محیطی جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داده است، در چنین فضایی جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیت ممتاز و محترمانه ای را در محیط بین الملل به ویژه منطقه غرب آسیا کسب کند و بنیان های جبهه مقاومت را فراتر از مرزهای خود مستحکم سازد. نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در بین الملل و جوامع مستضعف و مستقل که تشکیل دهنده بخش اعظم جامعه جهانی است روند افزایشی یافته است.

نصیرزاده با بیان اینکه عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران امروز نسبت به 2 دهه گذشته تغییر شگرفی کرده و مسیر نویدبخشی را برای تولید و بازتولید قدرت جهت ایفای نقش در منطقه و فرا منطقه پیش روی کشور قرار داده است، اضافه کرد: همانگونه که دشمن تلاش می کند تا ائتلاف ها و همکاری های متعدد را علیه کشور ما سامان دهد جمهوری اسلامی ایران نیز در محیط پویای پیش رو به ایجاد شبکه قدرتمند پرداخته و قابلیت های انسانی و فناورانه خود را در راستای گسترش و تقویت جبهه مقاومت در بعد وسیع تر در جبهه انقلاب اسلامی و بلکه جبهه انقلابی استکبارستیزی سازمان دهی نماید.

وی ادامه داد: کسب قابلیت های راهبردی، روزآمد سازی تجهیزات و زیرساخت ها و افزایش آمادگی نیروهای مسلح و جبهه مقاومت نیازمند ابتکارعمل، نوآوری و تحولات متعددی در پشتیبانی دفاعی است، در این راستا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وضعیت وزارت دفاع در قالب محیط داخلی و بیرونی از الزامات تنظیم برنامه 4 ساله این وزارتخانه با رویکرد تحول آفرینی و پیشرفت همه جانبه در حوزه های دفاعی، نظامی و امنیتی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برنامه ما تابعی از شکل بندی امنیت منطقه ای و نیازهای ایفای نقش ایران در سیاست جهانی است که به فضل خداوند متعال و تحت هدایت های داهیانه فرماندهی معظم کل قوا، حمایت های مجلس محترم و همراهی و همکاری سایر دستگاه های کشور به بار می نشیند. بی شک کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت است و بر اساس مهم ترین ماموریت ما این موضوع در 2 نکته سخت و نرم متمرکز است که با به کارگیری مولفه های سخت افزاری، مغزافزاری و نرم افزاری محقق می شود.

وی با بیان اینکه هدف ما بازدارندگی فعال است، بیان کرد: اگر ما این بازدارندگی فعال را نداشتیم قطعا دشمن به کشور ما حمله کرده بود، بازدارندگی و قدرت است که مانع جسارت دشمن شده است. با توجه به سرعت زیاد تغییرات در محیط های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افزایش سطح تهدیدات این وزارتخانه بنا دارد طی 4 سال آینده تمامی فعالیت های خود را در اولویت اول با تکیه بر توانمندی های داخلی انجام دهد. توانمندی های داخلی یعنی جوانان، نخبگان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و شرکت های خصوصی نقطه امید ما هستند و اولویت ما بهره گیری از آن ها است.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایجاد همکاری با کشورهای منطقه، تقویت دیپلماسی دفاعی چندگانه، کنشگری چندجانبه، ارائه خدمات فرصت‌ساز، جلب رضایت کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی، بهبود وضعیت معیشت کارکنان هرچند به این نکته نیز توجه کنید اگر این گروه حقوقی دریافت نکنند در مکتب شهید سلیمانی دفاع از ملت را در اولویت خود قرار می‌دهند، تسریع در مولدسازی اراضی در تأمین معیشت کارکنان، شفافیت کامل، عدم تعارض با بخش خصوصی، برنامه آمایش سرزمینی و توسعه متوازن قابلیت‌ها با ایجاد صنایع نوین، ارتقاء کرامت آمیز معیشت نیروهای مسلح به کمک دولت و مجلس از دیگر برنامه‌های اینجانب در حوزه دفاعی است.

نصیرزاده با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص ارجحیت نهادن بر منزلت نیروهای مسلح یادآور شد: ارتقاء منزلت سطح دینی نیروهای انسانی ولایتمدار و از طرفی صیانت از امنیت سازمان با همکاری سازمان های دیگر بخشی از برنامه‌های اینجانب است که در طول 4 سال آینده امکان دستیابی به آن فراهم است .

وی خاطر نشان کرد: بنده به اقتضای شغلم بر فراز بلندای آسمان بیش از سه هزار ساعت پرواز برای حفاظت از مراکز حساس انجام دادم، از دماوند تا سهند و سبلان، از زاگرس تا خلیج همیشه فارس، تنگه راهبردی هرمز، چابهار و تفتان تا کویر پرستاره، از خراسان میزبان امام رئوف تا دریای مازندران، همیشه با افتخار به این سرزمین چشم دوختم و تا پای جان برای سرافرازی ایستاده‌ام. هرگز در حین پرواز بر فراز آسمان به این فکر نکردم  چه کسی با چه قومیتی و چه مذهبی و هویت سیاسی زندگی می کند بلکه به رسالت و وظیفه خود که همانا دفاغ از تمامیت ارضی و کیان و ناموس کل ملت ایران است، فکر کردم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: حال این سرباز کمترین به شما نمایندگان اطمینان می دهم که هر تصمیم شما اتخاذ کنید درست و حتما نفع ملی در آن مستتر است بنابراین اگر صلاح دانستید در سنگر وزارت دفاع به وظیفه خود ادامه می دهم و اگر صلاح ندانید در سنگر دیگر تا شهادت ادامه می دهم.

نصیرزاده در پاسخ به سلیمانی نماینده بافت گفت: ما ملت قهرمان ایران در 8 سال دفاع مقدس نشان دادیم امنیت ما مهمترین موضوع است، در امنیت ما خط قرمز وجود دارد، اگر بخواهند از خط قرمزمان عبور کنند آنها را نمی بخشیم، اما در این  مسیر عقلانیت حاکم است، حتما این کار انجام می‌شود، نگران نباشید.

وی افزود: همچنین در بخش دفاعی و امنیتی با دشمن مدارا نمی کنیم و به شما قول می‌دهم همان طور که شما دستور دادید عمل می‌کنیم، شعار صنایع دفاع «در زمان صلح سلاح باید ساخت وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست».

نصیرزاده افزود: اما به صورت مکمل با به کارگیری دیپلماسی فعال در سطوح کشورهای منطقه و جهانی با حفظ اقتدار و عزت ملی از فرصت های موجود خارجی نیز بهره خواهیم برد تا نسبت به تامین و صدور تولیدات خود و هم پیمانان در جهت تقویت آن ها هم تلاش خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: وزارت دفاع در 4 سال پیش رو در راستای تدابیر و منویات فرمانده معظم کل قوا و تحقق اهداف و سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی دیگر همچون برنامه هفتم توسعه، برنامه های خود را با رویکرد جهادی، جهشی و تحولی با هدف پشتیبانی کارآمد و موثر از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت که از ما جدا و منفک نیست تدوین و تلاش خواهیم کرد تا با اجرای پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی و به کارگیری سیاست های تسلیحاتی، بنیه دفاعی کشور را مناسب با تهدیدات و بر اساس دانش روز ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: به همین منظور جهت تامین نیازمندی های نیروهای مسلح و تحقق سیاست های رئیس جمهور، ضمن انجام هماهنگی های لازم با ستاد کل و سازمان های تابعه در نیروهای مسلح از تمامی ظرفیت های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم برد و تجربیاتی که در جمع های اخیر به ویژه در عملیات وعده صادق بدست آوردیم استفاده خواهیم کرد.

نصیرزاده گفت: رویکرد این وزارتخانه در حوزه های دفاعی به ویژه در حوزه دفاع ملی و توسعه داخلی بر اساس ماده 102 قانون برنامه هفتم توسعه است و این برنامه معطوف به چند منظوره سازی صنایع و امکانات موجود و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های ملی و بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان است. ما همین حالا در وزارت دفاع با 1300 شرکت دانش بنیان و 700 شرکت خصوصی همکاری داریم. ما به دنبال این هستیم که هم در وزارت دفاع هم در سپاه و هم در ارتش پارک های فناوری را به درون نیروهای مسلح منتقل کنیم و برای آن برنامه داریم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: از مهم ترین رویکردهای برنامه اینجانب در وزارت دفاع با توجه به زمینه های ایجاد شده از جمله عضویت در سازمان های همکاری های شانگهای و بریکس به دنبال تامین پایدار منابع در قالب پشتیبانی فعال و ارتقای قدرت دفاعی، ایجاد قابلیت برای پاسخگویی به تهدیدات متنوع و روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان با تکیه بر الگوهای نوین، همکاری و فرصت های کمتر استفاده شده در محیط ملی و بین المللی هستیم. ما نمی توانیم تنها متکی به منابع ملی دفاعی باشیم، مطالبه ما بیشتر از این و برنامه ما فراتر از این نیاز دارد. باید بتوانیم خلق منبع کنیم.

امیر نصیرزاده اضافه کرد: همانطور که در کمیسیون های مجلس تشریح شد برنامه اینجانب به موازات وظایف و تکالیف ماموریتی نیروهای مسلح بر 8 حوزه ماموریتی و در عرصه پشتیبانی دفاعی از نیروهای مسلح است.

وی با اشاره به پدافند موشکی، فضایی، زمینی، هوایی، الکترونیک و رزم نوین و سایبر الکترونیک به عنوان 8 حوزه رزم در وزارت دفاع به بیان بخشی از برنامه های خود در این حوزه ها پرداخت و گفت: تامین پایدار منابع با متنوع سازی و توسعه منابع فراتر از اعتبارات دفاعی با برقراری ساز و کارهای هوشمندانه برای توسعه، تامین، تخصیص و مراقبت از منابع، اولویت بندی و انتقال از بخش های غیرمولد و کم اولویت به بخش های با اولویت بالاتر، دستیابی به صنعت پیش رو و دانش بنیان در محصولات پیشرفته و تعقیب فناوری های روز دنیا برای اینکه غافلگیر نشویم، ایجاد محیط جذاب برای نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان، ارتقا جهش تولید و تغییر فناوری ها و تجهیزات پیشرفته و فناوری های روز به ویژه تجهیزات و سامانه های بومی و هوشمند با تکیه بر منابع داخلی. ارتقا بهره وری در سازمان های صنعتی و خدماتی وزارت دفاع با اصلاح مدیریت، کیفیت سرمایه انسانی، چابک سازی ساختارها، بهبود نظامات و روش ها و استانداردسازی بخشی از این برنامه ها است.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خطاب به نمایندگان با اشاره به اینکه ما دو بخش صنعت داریم، اضافه کرد: یکی از این صنعت ها، صنعت نظامی است که بسیار پویا است و دیگری صنعت غیرنظامی و غیر دولتی است که صندوق بازنشستگان سرمایه گذاری کرده است و در آنجا مشکل داریم لذا حتما باید روشمان را عوض کرده و انضباط بخشی را در آنجا نهادینه کنیم و شفاف سازی را در آنجا ایجاد کنیم که نگرانی بسیاری از نمایندگان بود.

امیر نصیرزاده ادامه داد: توسعه و تنوع بخشی به صادرات در زمینه های فناوری، کالا و خدمات و کسب سهم قابل توجه از بازارهای خارجی با رویکرد افزایش منابع مورد نیاز برای تقویت بنیه دفاعی، دو منظوره سازی ظرفیت های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی کشور و دفاع برای سرریز دانش و فناوری و پشتیبانی متقابل در مواقع لازم که همان ماده 102 قانون برنامه است نیز در دستورکار ما قرار دارد. توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی جهت تکمیل نیازمندی های آزمون تحقیقات و تولید، افزایش ضریب صیانت سامانه ها و محصولات دفاعی با هدف جلوگیری از خرابکاری های صنعتی که مورد نیاز ما است، پایش مستمر تحولات فناوری های دفاعی در جهان و دستیابی به فناوری های محصولاتی که موجب غافلگیری دشمن شود، پشتیبانی پایدار و موثر از جبهه مقاومت و ضد استکبار به صورت آشکار و پنهان به ویژه در مجامع بین المللی و منطقه ای./

پایان پیام

  • کد خبر : 382553
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار