خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/29 - 17:41
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
"بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور"

سنجه‌‌های مربوط به تولید سریال ملی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مردم در مجلس بند مربوط به سنجه‌های برنامه‌های صدا و سیما را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه 29 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند(الف) و تبصره‌های این بند از ماده 77 را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.



حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با بند (الف) این ماده عنوان کرد: داده‌های آماری عنوان شده در این بند قابل دستیابی نیست و بودجه و اعتباراتی که برای آن در نظر گرفته شده به سختی قابل جبران هستند، باید شاخص‌ها، امکانات و اعتبارات سنجیده شود، در اغلب نهادهای فرهنگی به ندرت اعتبارات جاری را می‌توان به این شاخص‌ها اختصاص داد.



رضا حاجی پور عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در موافقت با این بند از ماده 77 تأکید کرد: صدا و سیما در راستای فرهنگ‌سازی باید مورد حمایت قرار گیرد، همه انتظار داریم رسانه ملی در اختیار مردم پاسخگوی تمام مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. امروز تمام دشمنان در برابر ما ایستاده‌اند و ما نیازمندیم رسانه ملی را حمایت کنیم. رسانه ملی زیر نظر ولی فقیه است، تمام جداول مطرح شده در این بند بر اساس کار کارشناسی مطرح شده است.



داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت در بررسی بند (الف) ماده 77 گفت: این حکم کاملاً 75 است و تمام اعداد و ارقام جدول آن بار مالی را به همراه دارد.



وی ادامه داد: این جدول حدوداً 17 همت بار مالی را به همراه خواهد داشت، قرار است صدا و سیما تمام کارهای جاری را انجام دهد و در قالب برنامه بیاورد، این قابل قبول نست. امروز صراحتا اعلام می‌کند که دولت باید تمامی منابع را تأمین کند. آورده‌های این جدول کاملاً مغایر با اصل 75 است. طبق گفته مقام معظم رهبری رسیدگی به برنامه هفتم توسعه باید بر اساس ماده 75 و 74 باشد.



بیژن نوباوه عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در موافقت با این بند از ماده 77 تأکید کرد: در حال حاضر حدود 300 قسمت سریال نمی‌توانیم برای یک شبکه تلویزیون تولید کنیم اما در این جدول حدود 1300 ساعت برای 4 شبکه برنامه‌ریزی شده است. اگر نتوانیم فیلم و سریال برای رسانه ملی تولید کنیم مطمئنا با مخاطب‌گریزی روبرو هستیم. امروز ساخت سریال «الف ویژه» نیازمند تولید هزینه است. همچنین  در تبصره‌های این بند عنوان کردیم که حدود 10 درصد تبلیغات رسانه ملی کاهش یابد تا مخاطبان را جذب برنامه‌های صدا و سیما کنیم.



دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام به 3 دستگاه بودجه عمومی برای اعتبارات آنها پیش‌بینی شد. یکی در حوزه بخش رفاه که سالیان سال این مبلغ حدود 5 درصد در نظر گرفته شد، برای سازمان صدا و سیما حدود 0.07 درصد بوده است و برای قوه فضائیه حدود 3 درصد، این پیشنهاد هم در مجمع به تصویب رسید ولی زمانی که محضر حضرت آقا رفت مصوبات مجمع با درصدی بودجه برای سازمان صدا و سیما و قوه قضائیه مخالفت شد و فقط برای بخش دفاع درصد پذیرفته شد، در همان جا حضرت آقا فرمودند باید این دستگاه در برنامه پشتیبانی و تقویت شود.



وی ادامه داد: آنچه در قبل بوده یعنی این 0.07 درصد باید نسبت به قبل افزایش داشته باشد اما مبنای آن درصد نباشد. در قوه قضائیه هم همین طور، در حال حاضر آقای منظور عنوان کردند ما برای مباحث فرهنگی اصل 75 را رعایت نمی‌کنیم، نه اینگونه نیست، بلکه اصل 75 را رعایت می‌کنیم.



رئیس قوه مقننه بیان کرد: اجازه دهید ماده 77  را به کمیسیون ارجاع دهیم و مبنا را بر اساس اصل 75 رعایت شود، در نظر داشته باشید باید بودجه صدا و سیما تقویت شود اما نه 77 درصد.



براساس بند (الف) ماده 77 لایحه مذکور؛ به منظور مرجعیت رسانه‌ای سازمان صدا وسیما و تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی برای گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی- ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان و ایجاد تحول در محتوا، رویکرد و سازوکار، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:



الف- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای ارتقای رسانه ملی به عنوان مرجعیت رسانهای، پوشش حداکثری و پاسخگویی به نیازهای تمامی مخاطبان و ارتقای شاخص‌های هویت ملی و انقلابی آنان و با ساماندهی شبکه‌ها، برون‌سپاری و خرید خدمات، صنعتی‌سازی از طریق ارتقای فناوری‌های تولید و پوشش صددرصدی (100%) استان‌ها، توسعه کمّی و کیفی برنامه‌های تولیدی (ملی، استانی، و برون مرزی) و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی نسبت به تحقق سنجه‌های مورد نیاز جدول ذیل تا پایان برنامه اقدام نماید. دولت مکلف است منابع مورد نیاز این برنامه را تأمین کند.



تبصره 1- سازمان صدا و سیما مکلف است به طور میانگین سالانه ده درصد (%10) از حجم تبلیغات آگهی بازرگانی خود را کاهش دهد. دولت مکلف است کاهش منابع درآمدی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از این محل جبران نماید.



تبصره 2- به منظور تحقق تکالیف و شاخص‌های تعیین شده در این قانون برای سازمان صدا و سیما، سازمان مکلف است در سال اول برنامه، نسبت به رشد هفتاد و پنج درصدی (%75) سهم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (نسبت اعتبارات کل سازمان به منابع بودجه عمومی) اقدام و نسبت مذکور را سالانه در سال‌های اجرای برنامه اعمال کند.



تبصره  3- سازمان مکلف است در اجرای بند «چ» ماده (37) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، منابع مذکور را از سهم هر دستگاه کسر و به صورت مستقیم در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبتنی بر سهم هر دستگاه طی قرارداد مشخص با دستگاه، برنامه مناسب جهت فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی آن دستگاه را تولید نماید.











جدول ماده 77


 



/




پایان پیام


  • کد خبر : 370283
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار