خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/27 - 10:49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : صحن
صمصامی در تذکری شفاهی؛

رشد قیمت ارز عامل اصلی گرانی کالاهای اساسی است

نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمار وضعیت کالاهای اساسی را طی سال‌های 96 الی 1403 بررسی کنیم متوجه می‌شویم که رشد نرخ ارز عامل اصلی گرانی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسین صمصامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 27 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی گفت: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری در خصوص معیشت مردم و سفره آنها است. اخیرا قیمت کالاها به شدت افزایش پیدا کرده و ما نمایندگان وظیفه داریم بررسی کنیم که تک‌تک دلیل این افزایش قیمت‌ها به لحاظ علمی و اجرایی چیست.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: امروز برگه‌ای را تکثیر کردیم و روی میز نمایندگان قرار دادیم، در این برگه اطلاعات را از مرکز آمار دریافت نمودیم که مربوط به برخی از اقلام کالاهای اساسی است که از سال 96 تا مرداد 1403 وضعیت قیمتی آنها را مشخص کرده است، به عنوان مثال قیمت مرغ از 7 هزار تومان به 84 هزار تومان افزایش داشته است؛ چرا این اتفاق رخ داده است اگر ما آنالیز کنیم متوجه می‌شویم که عامل اصلی این افزایش رشد نرخ ارز بوده و به همین ترتیب سایر کالاها را بررسی کنیم همانند روغن مایع 900 گرمی که از 5400 به 64 هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اگر قیمت‌ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که روغن خام بخشی از آن وارداتی بوده و دلیل افزایش قیمت آن رشد قیمت ارز است، لذا نرخ ارز یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت کالاها است. امسال 485 رقم کالا از شمول ارز 28500 تومانی خارج شده است و همین امر موجب شده قیمت آنها از جمله حبوبات افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در شورای اسلامی عنوان کرد: قیمت جو امسال 48 درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش به سایر کالا نیز سرایت کرده است./

پایان پیام

  • کد خبر : 383520
کلمات کلیدی
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی

آخرین اخبار