خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/27 - 09:56
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : صحن
گزارش خانه ملت از جلسه علنی 27 تیر ماه مجلس؛

ذره بین مجلس بر پرونده دخل و خرج سازمان اوقاف

نمایندگان در جلسه امروز ضمن قانع شدن از توضیحات وزیر ارتباطات به صورت مشروط در پی سوال پورابراهیمی درباره ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های عملیاتی، با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کردند، ضمن آنکه رئیس کمیسیون اقتصادی از نشست فوق العاده این کمیسیون برای بررسی وضعیت ملتهب بازار سرمایه خبر داد.

خبرگزاری خانه ملت، گروه صحن- نشست نظارتی علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 27 تیرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف در حالی رأس ساعت 8 و 14 دقیقه با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد که سوال از وزیر ارتباطات و فناوری درباره ضعف عملکرد وزارت ارتباطات در زمینه‌های عملیاتی ازجمله اصلی‌ترین دستور کارهای امروز صحن بود.



 











دکتر محمدباقر قالیباف صحن چهره


قالیباف: شورای نگهبان نهادی ریشه دار در تاریخ معاصر ایران است/عنوان مجلس انقلابی جز با همکاری شورای نگهبان ممکن نبود



بنابراین گزارش، اما پیش از آغاز صحن علنی امروز دکتر قالیباف به مناسبت سالروز تاسیس شورای  نگهبان در  نطق پیش از دستور خود، با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: لازم می‌دانم به عنوان یکی از اعضای مجلس یازدهم از همکاری و هم‌افزایی بی‌شائبه یکایک اعضای محترم شورای نگهبان به ویژه ریاست محترم آن شورا تقدیر و تشکر کنم، چرا که خود از نزدیک شاهد تلاش بی‌وقفه اعضای محترم و بدنه کارشناسی آن شورا برای تسریع در تصویب بسیاری از قوانین به نفع مردم بوده‌ام.



پورابراهیمی: نشست فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی برای بررسی وضعیت بازار سرمایه امروز برگزار می‌شود



در ادامه محمدرضا پورابراهیمی پیش از تشریح سوال خود از وزیر ارتباطات طی تذکری با انتقاد از تصمیمات دولت و اثرات منفی آن در بازار سرمایه، از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: شاخص بازار سرمایه به شاخص قبل از سال 1401 بازگشته و عملاً در بازده منفی در سال 1402 قرار داریم که به یقین این مسئله به صلاح کشور نیست لذا باید برای آن تصمیم‌گیری شود.



 











محمدرضا پورابراهیمی


پورابراهیمی: تعهدات وزارت ارتباطات محقق نشده است/مردم از زیرساخت‌های ارتباطی ناراضی هستند



در ادامه محمدرضا پورابراهیمی در جریان رسیدگی به سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلیل ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های عملیاتی از جمله توسعه ارتباطات و فناوری، توسعه بسترها و شبکه های مخابراتی، تأمین زیر ساخت‌های استفاده از اینترنت و نظارت بر عملکرد اپراتورها چیست؟، گفت: دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما عملکرد شما در شاخص‌های مرتبط در کمترین میزان به نسبت رشدی است که باید به انجام می‌رسید اما نبود سند ملی و نقشه راه توسعه اقتصاد دیجیتال، عدم التزام به اپراتورها، بانک‌ها و شرکت‌ها نسبت به اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، نبود سند اولویت‌های صادراتی دانش‌بنیان، ضعف کیفی زیرساخت‌های ارتباطی برای ورود به عصر تحول دیجیتال در سه شاخص تاخیر پایین، اتصال انبوه و پهنای باند در کشور مسئله‌ساز شده است.



 











عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات


زارع پور: طراحی ساز وکارهایی برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی تحریم شده



همچنین عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ساز و کارهای مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند طراحی شده است، گفت: کار بزرگی در حوزه اینترنت انجام شده است و زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای پذیرایی از میلیون‌ها ایرانی که دوست دارند از زیرساخت‌های داخلی استفاده کنند، فراهم شده است.



اقناع مشروط پورابراهیمی از پاسخ زارع پور/فرصت ۳ ماهه وزیر ارتباطات برای عمل به تعهدات



در نهایت پس از طرح و بررسی سوال و استماع پاسخ‌های وزیر ارتباطات، محمدرضا پورابراهیمی از پاسخ‌های زارع پور به صورت مشروط قانع شد و فرصت ۳ ماهه‌ای برای عمل به تعهدات در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.



 











نصراله پژمان فر در نطق میان دستور


پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی شد



این گزارش می افزاید؛ در ادامه نشست علنی امروز نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و حسن شجاعی نماینده مردم ابهر از سوی هیات رئیسه به‌عنوان کاندیداهای ریاست کمیسیون اصل 90 در اجلاسیه چهارم معرفی شدند که در نهایت با رأی نمایندگان نصرالله پژمانفر با 115 رأی موافق از مجموع 225 رأی ماخوذه به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 انتخاب شد.



 











علی خضریان


گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد ارزیابی اثر فعالیت پتروشیمی‌های متانولی بر منابع بخش عمومی



بنابراین گزارش؛ از آنجا که کمیسیون اصل 90 مجلس طی ماه‌های اخیر بررسی و ارزیابی نسبت به اثر فعالیت پتروشیمی‌های متانولی بر منابع بخش عمومی داشته است، علی خضریان به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش ارزیابی کمیسیون متبوع خود را از عملکرد پتروشیمی‌ها در این حوزه در صحن علنی قرائت کرد تا این مهم مورد بررسی نمایندگان در صحن علنی نیز قرار گیرد. 



براساس گزارش قرائت شده از سوی خضریان، نظارت بر اجرای صحیح قوانین و تقنین و تصحیح قوانینی که در ادامه راه محیط کسب و کار را برای فعالان اقتصادی هموارتر بسازد، می‌تواند در دستیابی به این اهداف تأثیر بسزایی داشته باشد. شایان ذکر است که قیمت فروش گاز به سایر مصارف کشور که بیش از ۹۰ درصد مصارف گاز طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار کمتر از قیمت گاز صنعت پتروشیمی است و با توجه به هشدارهای نهادهای مختلف درخصوص ناترازی شدید گاز در آینده نزدیک؛ لزوم اصلاح در سبک مصرف و حرکت جدی در بهینه‌سازی مصرف در آن بخش‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.



 











تحقیق و تفحص


رأی مثبت مجلس به تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف



در جریان بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از «درآمدها، نحوه هزینه کرد آن و موقوفات رها شده سازمان اوقاف و امور خیریه» با 170 رأی موافق، 18 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کردند که طبق گزارش ارائه شده اینکه چرا موقوفات بسیار واقفین بدون برنامه رها شده است و برنامه سازمان در نذورات چند صد میلیارد تومانی مردم در بقاع متبرکه چیست؟ ازجمله محورهای این تحقیق و تفحص به شمار می‌آیند.



 











سیدشمس الدین حسینی


شمس‌الدین حسینی: برگزاری آزمون کانون وکلا برخلاف قانون و تفسیر به رأی است/مقابل قانوندانان قانون‌شکن می‌ایستیم



بنابراین گزارش، در ادامه صحن علنی امروز سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی قـانون اساسی در مورد «طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، گفت: برگزاری آزمون‌ها غیرقانونی و تفسیر به رأی است، باید با آن مقابله شود. نباید اجازه دهیم قانون توسط عده‌ای قانوندان قانون‌شکن شکسته شود، مقابل این مسئله می‌ایستم و نمی‌گذاریم حق جوانان این مملکت ضایع شود، همین‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند کسب و کار شکل بگیرد و اجازه نمی‌دهند جوان‌های پاک و غیور به کارکرد نهادهای انقلابی علاقمند شوند.



کوچکی‌نژاد: دستور مخبر برای واردات برنج خلاف قانون اساسی است



اما جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی در اخطار قانون اساسی درباره واردات برنج، گفت: اخیراً واردکنندگان برنج خارجی به معاون اول رئیس‌جمهور برای واردات یک میلیون تن برنج نامه زده‌اند که آقای مخبر با آن موافقت کرده است، این در حالی  است که در فصل برداشت برنج و با توجه به اینکه محصول سال گذشته برنجکاران روی دست کشاورزان مانده است، دستور مخبر برای واردات برنج با هیچ قوانینی سازگار نیست.



 











بورس


پورابراهیمی: چالش بازار سرمایه نتیجه تصمیمات غیرراهبردی و غیرکارشناسی دولت در بخش های مختلف است



اما التهابات پیرامون بازار سرمایه سبب شد؛ محمدرضا پورابراهیمی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اخطار قانون اساسی نیز با استناد به بندهای 8 و 12 اصل 3 این قانون، با انتقاد از اینکه بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی کشور از وضعیت خاصی برخوردار است، بر ضرورت برگزاری نشست ویژه با حضور وزرای اقتصادی دولت برای حل مشکل بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: باید این موضوع پیگیری شود چراکه مشکلات آن متعلق به میلیون‌ها نفر از افراد جامعه است و در گذشته تعداد معدودی در بازار سرمایه مشارکت داشتند، اما امروز 50 میلیون نفر ذینفعان سهام عدالت، همچنین صندوق‌های بازنشستگی مجموعه‌های مهمی از سهامداران هستند که در این بازار ذینفع است.



 











خشکسالی بحران آب کشاورزی


خضریان در تشریح گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد استفاده از آب‌های آلوده در کشت محصولات کشاورزی: آب نامتعارف مورد استفاده در ۱۰ محصول کشاورزی حاوی فلزات سنگین و آلودگی های بیولوژیک است



همچنین از آنجا که براساس گزارش سازمان غذا و دارو، آب نامتعارف مورد استفاده در ۱۰ محصول کشاورزی، حاوی فلزات سنگین و آلودگیهای بیولوژیک و شیمیایی خطرناک است و ماندگاری سموم در سبزیجاتی که ریشۀ غده‌ای دارند، زمینهساز بروز بسیاری از بیماریها و سرطان‌ها خواهد شد، کمیسوین اصل 90 مجلس به بررسی این مهم ورود کرد و در نتیجه امروز سخنگوی  این کمیسیون گزارش کمیسیون متبوعش که حاصل بررسی های انجام شده است در صحن علنی  قرائت کرد و پیشنهادات کمیسیون اصل 90 برای حل این مشکل را مطرح کرد.



 











ناطقان میان دستور 27 تیرماه


در ادامه احمد نادری عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی اسامی ناطقان میان دستور نشست علنی را بدین شرح قرائت کرد:



محمدمهدی فروردین: بار سنگین مالیات هنوز بر دوش اقشار کم درآمد سنگینی می‌کند



روح الله متفکرآزاد: دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است/درد اجاره‌نشینان را دریابید



سیدمجتبی محفوظی: اشک خوزستانی‌ها همچنان از مشکلات عدیده ریزان است/رسیدن آب غدیر به آبادان طنزی تلخ است



سیدجلیل میرمحمدی: افزایش روزانه قیمت گوشت، مرغ، لبنیات و دارو حق مردم نیست/ دولت تدبیری عاجل برای سفره‌های مردم بیاندیشد



علیرضا پاک فطرت: سیستم اداری کشور با بی عدالتی مواجه است



 



تذکرات شفاهی



محمدحسن آصفری: قدرت خرید بازنشستگان کاهش پیدا کرده است/ یارانه افراد بدون توجیه قطع می‌شود



البرز حسینی: بورس ۶۴ هزار واحد سقوط کرده است/ضرورت حضور مسئولان مربوطه در صحن علنی



کمال حسین پور: مسئولان پس از رسیدن به قدرت، دست از خدمت به مردم می‌کشند



سلمان اسحاقی: خودشیرینی برای  کشورهایی که عمرشان کمتر از یک ایرانی کهن سال است می تواند منجر به تکرار فروپاشی شوروی شود



سیدناصر موسوی لارگانی: رئیس‌جمهور و مسئولان فرونشست اصفهان را مانند زلزله ۷ ریشتری ببینند



غلامرضا شریعتی: موانع پیش‌روی اجرای پتروشیمی مازندران برداشته شود



جعفر راستی: چرا قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند



احمد محرم‌زاده: 6هزار هکتار باغ شهرستان اهر در آتش تابستان می‌سوزند



عبدالناصر درخشان: مکانیزم تخصیص سهمیه آرد به استان سیستان و بلوچستان نادرست است



امانقلیچ شادمهر: گنبدکاووس در سفر نخست ریاست‌جمهوری مورد بی‌مهری قرار گرفت



مصری در پاسخ به تذکر فلاحی: کمیسیون فرعی و اصلی هنوز گزارش مربوط به لایحه عفاف و حجاب را به هیات رئیسه ارجاع نداده است



 



تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور/ لزوم سازماندهی حقوق و دستمزد و استخدام نیروهای خدماتی آموزش و پرورش











تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور


احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.



 



زنگ پایان به صدا درآمد



به گزارش خانه ملت، در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 27 تیرماه) مجلس را رأس ساعت 12:11 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (شنبه، 31 تیر ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 365192
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار