خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 16:37
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
"بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور"

دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه به صورت برنامه محور شد

نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه براساس برنامه هفتم توسعه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه 8 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (پ) ماده 13 این لایحه با 151 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.



براساس بند (پ) ماده 13 این لایحه؛ سازمان مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت با رعایت ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب 1351/12/10 بر اساس ضوابط ذیل اقدام نماید:



-1 کلیه اعتبارات از محل منابع عمومی و اختصاصی درقالب اعتبار الکترونیکی به دستگاه اجرائی تخصیص می یابد.  تضمین نقدشوندگی اعتبار توسط خزانه داری کل کشور در سقف تخصیص های ابلاغی انجام و تمام پرداخت های دولت از محل حساب پشتیبان حساب های اعتباری توسط خزانه داری کل کشور در وجه ذینفع نهائی واریز می شود.



-2 تمامی حساب های بانکی فرعی دستگاه های اجرائی اعم از حساب های عاملین ذیحساب و تنخواه گردان پرداخت در قالب حساب اعتباری ذیل حساب اعتباری اصلی دستگاه اجرائی تعریف و پرداخت آنها از محل حساب پشتیبان حساب اعتباری اصلی به ذینفع نهائی انجام می شود.



-3 باقیمانده موجودی حساب اعتباری تملک دارایی سرمایه ای دستگاه های اجرائی در پایان سال مالی که تأمین آن توسط خزانه داری کل کشور انجام شده است، به سال بعد منتقل می شود و خزانه داری کل کشور و دستگاه های اجرائی ذیربط حداکثر تا 6 ماه بعد اجازه پرداخت و مصرف آن را دارد.  آیین نامه اجرائی این بند ظرف 6 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.



در ادامه نمایندگان بند (ت) ماده 13 این لایحه را نیز با 164 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.



براساس بند (ت) ماده 13 این لایحه؛ دستگاه های اجرائی که از منابع بودجه کل کشور استفاده می کنند، مکلفند برنامه عملیاتی خود را هرساله بر اساس تکالیف برنامه شامل اهداف سال مورد نظر، شاخص های عملکرد، مخاطرات رسیدن به اهداف، منابع لازم، نحوه تأمین مالی، طرح های توسعه ای مرتبط و گزارش عملکرد سال گذشته در چارچوبی که توسط سازمان اعلام می شود، حداکثر تا پایان مرداد هرسال برای استفاده در تهیه لایحه بودجه سال بعد به سازمان ارائه نمایند.



سازمان مکلف است با استفاده از کلیه ابزارها و ظرفیت های قانونی خود، نسبت به راهبری، ارزیابی و هماهنگی اجرای برنامه و نظارت بر حسن اجرای آن اقدام نماید. سازمان مکلف است لایحه بودجه سالانه را به صورت برنامه محور که حاوی برنامه های اجرائی و اهداف کمّی باشد به منظور تحقق اهداف این قانون و اهداف قانونی دستگاه های اصلی تهیه و توسط دولت به مجلس تقدیم کند. این برنامه ها مبنای صدور تخصیص پرداخت و نظارت دیوان محاسبات می باشد.



همچنین عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 8 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: قربان برم خدا را یک بام و چند هوا را، امروز نزدیک به 2 تا 3 بار مستقیم و غیرمستقیم به جای آن که از ما تشکر کنند که شاید شما مشارکت بیشتری داشتید حتی در قرعه اسم شما آمد و از 10 باری که نوبتت شد یک بار هم صحبت نکردید و در وقت صرفه‌جویی کردید اما اتفاقی نیفتاد، شما رئیس نیز به قوانین بیشتر ملتزم باشید. شما سعی می‌کنید ولی برخی مواقع از باب مصلحت از آیین‌نامه خیلی خارج می‌شوید.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: آن نفر کنار دستی شما برخی مواقع مثلا در زمان 2 دقیقه و 14 ثانیه ترمز زمان را می‌زند تا یکی دو دقیقه اضافه شود که ما ندید می‌گیریم. از طرفی زمان صحبت نماینده دولت تمام می‌شود و شما آن را برگردانده تا مجدد صحبت کند و خودتان نیز مجدد صحبت می‌کنید، هر سر که به احترام قانون خم شد در مسلک ارباب قلم محترم است، امید اینکه همه قانون‌گریزان و قانون ستیزان قانون‌پذیر شوند.



وی افزود: آقای رئیس طوری عمل کنید آنهایی که در استفاده بی‌حد و حصر از زمان صرفه‌جویی می‌کنند مورد تشویق قرار گیرند. بنده که کفر نفس به خرج داده و از این تریبون استفاده نمی‌کنم کاری نکنید که تذکر دهم. یکی از دوستان گفت که شاید زمان دیگر بگویم به شتر گفتند کوهانت کج است و جواب داد و گفت کجایم درست است.



دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: البته ما تشکر می‌کنیم که جنابعالی از صبح در صحن همراهی کردید و تشویق کردیم و بدون اینکه اینجا باشد هفتاد و پنجی شما را قبول کردیم.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده خلاف آیین‌نامه عمل نکردم ، اگر خاطر نمایندگان باشد آیین‌نامه 5 دقیقه به همه وقت داده است که صحبت کنند، بنده خواهش کرده و رأی گرفتم که مجلس 5 دقیقه را به 2 دقیقه تقلیل داد که از آن طرف آقای شریعتی نیاسر اعتراض کرد و گفت در برخی موارد ممکن است موضوعات مهمی مطرح باشد که بیش از 2 دقیقه وقت بخواهد. بنده همان جا قول دادم اگر موضوعات مهمی بود وقت را اضافه خواهیم داد تا آن 5 دقیقه تکمیل شود.



وی افزود: اگر نکته‌ای بود و دولت زمان خواست 5 دقیقه وقت دارد مطالب خود را ارائه کند البته آنها هم با دو دقیقه موافقت کردند البته اگر زمانی موضوعات مهمی همچون بحث میادین دو دقیقه اضافه صحبت کردم بر اساس آیین‌نامه بوده است چرا که بند اضافی نداریم تا خلاف قانون کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 369078
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار