خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/29 - 11:47
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : صحن
حاجی بابایی با اشاره به کلیات لایحه بودجه 1403:

بودجه عمومی دولت 2 هزار و 462 همت نیست/ منابع عمومی دولت بیش از 3 هزار همت است

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403، گفت: بر اساس محاسبه کسری های برآورد شده، بودجه عمومی دولت 3 هزار و 450 همت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  حمیدرضا حاجی بابائی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات  لایحه بودجه سال 1403 گفت: همکاران عزیز، بنده امروز به صورت متفاوت اعداد و ارقامی را عرض خواهم کرد که اگر صلاح دانستید در یک صفحه این اعداد و ارقام را یادداشت کنید تا نتیجه ای از آن به دست بیاوریم.



وی با اشاره به نقدهای نمایندگان در خصوص کلیات لایحه بودجه سال 1403، تاکید کرد: نمایندگان مواضع بنده را کاملا می دانند، مجلس باید در بسیاری از مسائل و جزئیات بودجه نظر دهد، یکی از این موارد بحث مربوط به امور بازنشستگان است. امور مربوط به بازنشستگان خط قرمز مجلس است،  متناسب سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال 1403 بر اساس شیوه 40، 30 ، 30 امری قطعی است، این در حالی است که دولت پیشنهاد داده منابع این بخش را از مالیات بر ارزش افزوده تامین خواهد کرد لذا نمایندگان می توانند بگویند تا منابع این بخش را از جای دیگری تامین کنیم.



این نماینده مجلس افزود: ما می توانیم بر روی این مسئله در مجلس بحث و بررسی داشته باشیم و سایر منابع درآمدی را در این بخش پیشنهاد دهیم. می توانیم بگوییم که می خواهیم اوراق و اموال دولتی را به فروش برسانیم و یا به سمت مالیات ها برویم لذا عمده راهکارها همین هاست.



حاجی بابایی با بیان اینکه در سال 1402، 108 همت منابع برای فروش اموال دولتی لحاظ شد، گفت: این در حالی است که ما تنها 4 هزار و 477 میلیارد از اموال دولتی را به فروش رساندیم. این در حالی است 4 هزار میلیارد از این اموال برای اداره سازمان اموال تملیکی است. دولت تاکنون 447 میلیارد اموال به فروش رسانده و این منابع به یک همت هم نرسیده است.



وی با بیان اینکه مجلس ارادت ویژه ای به بازنشستگان دارد، گفت: ما مگر می توانیم از راه دیگری مسائل بازنشستگان را پیگیری کنیم و بگویم می توانیم این منابع را از فروش اموال دولتی محقق کنیم و اما اگر این اموال محقق نشود چه؟



این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال 1401 مقرر بوده 14 همت اموال دولتی به فروش برسد و منابع آن به بازنشستگان داده شود این در حالی است که ما تاکنون 5 نامه به دیوان محاسبات نوشته ایم و خواستار تحقق این مسئله بوده ایم و اما فروش این اموال محقق نشده است.



حاجی بابایی با بیان اینکه اگر منابع افزایش حقوق بازنشستگان را از فروش اموال دولتی تامین نکنیم باید به سراغ فروش اوراق برویم تاکید کرد: این بدین معنا است که ما 70 همت اوراق به فروش برسانیم و منابع آن را از بانک مرکزی بگیریم، در این صورت بانک مرکزی مجبور است 70 همت پول جدید چاپ کند. این جای سوال دارد که این موضوع تورم بیشتری ایجاد خواهد کرد و یا سایر موارد؟



وی با بیان اینکه ما باید به درستی جزئیات لایحه بودجه را بررسی کنیم، ادامه داد: بنده چند عدد و رقم به نمایندگان خواهم داد تا بدانند که در بودجه چه خبر است چراکه بنده حرف های جدیدی را در این بخش مطرح خواهم کرد.



حاجی بابایی با بیان اینکه کل بودجه عمومی دولت 2 هزار و 462 همت است، ضمن تاکید بر اجزای درآمد حاصله،گفت: هزار و 498 عدد از این منابع مربوط به درآمدها است و این یعنی هزار و 122 عدد مربوط به مالیات ها، 142 مربوط به حقوق ورودی گمرک و 233 عدد هم مربوط به سایر موارد بودجه است. این در حالی است که حقوق گمرکی ما در سال 1402 از 146 تا پایان سال به 80 میلیارد نمی رسد و این یعنی نیمی از آن تحقق پیدا نمی کند.



فروش اموال دولتی محقق نشده است 



 وی با بیان اینکه هزار و 498  عدد از این منابع مربوط به درآمدهاست، بیان کرد: این در حالی است که درآمد نفتی 582 عدد است که با فروش اموال دولتی به 644 میلیارد می رسد. لذا اشاره کردم که فروش اموال دولتی تحققی نداشته و تقریبا صفر است.



رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه عنوان کرد: از ناحیه فروش نفت در سال 1402 تاکنون 208 همت کسری بودجه داریم و این مسئله در سال بعد هم پیش بینی شده است.



وی با بیان اینکه از محل واگذاری اوراق و فروش شرکت ها 319 هزار میلیارد منابع کسب خواهیم کرد،گفت: در حقیقت این بودجه ما خواهد بود، بعلاوه اینکه 60 هزار میلیارد فروش سهام شرکت هاست. بنابراین این موارد سه قلم بیشتر نیست.



حاجی بابایی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت 2 هزار و 462 همت نیست، گفت: باید به این منابع، منابع 758 میلیاردی تبصره 14 را اضافه کنیم بنابراین بودجه عمومی دولت با در نظر گرفتن این اعداد روی هم 3 هزار و 220 همت خواهد شد.



130 همت یارانه کالاهای اساسی پرداخت می شود



حاجی بابایی با بیان اینکه 13 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در بودجه منابع پیش بینی شده است، افزود: با در نظر گرفتن نرخ دلار 28.500 تا 38.500،  130همت در این بخش یارانه پرداخت می شود.



وی با اشاره به قیمت خرید گندم در سال آینده بیان کرد: اگر قیمت خرید گندم در سال آینده را حداقل 20 هزار تومان در نظر بگیریم  و 10 میلیون تن را ضرب در 20 تومان کنیم، 200 همت خواهد شد، این درحالی است که کل منابعی که در این بخش درنظر گرفته شده 120 همت است و باید 80 همت اضافه کنیم لذا باید بگوییم عمده گرانی ها در این بخش است.



حاجی بابایی تاکید کرد: در مجموع و بر اساس محاسبه کسری های برآورد شده بودجه عمومی دولت از دیدگاه بنده 3 هزار و 450 همت است. اگر مجموع درآمدهای دولت در بودجه را جمع بزنیم، 770 همت جای خالی داریم که باید آن ها را با اوراق، تخصیص و هزار مسئله دیگر که تورم زا است، پر شود و این وضعیت بودجه کشور است.



وی تاکید کرد: در سال 1403، 880 همت یارانه مستقیم داده می شود و این بدین معناست که هر ماه 72 همت در قالب 400،300تومان یارانه مستقیم داده شود.



حاجی بابایی ادامه داد: ما می گوییم که باید حقوق بازنشستگان متناسب سازی شود که این متناسب سازی نزدیک به 50 تا 60 همت می شود درحالیکه 12 تا 15 برابر آن را باید یارانه مستقیم بدهیم آن وقت جای خالی آن از کجا پر می شود؟



وی اضافه کرد: منابع درآمدی حاصل از فروش نفت مشخص است ما 45 میلیارد دلار برای سال آینده نفت می فروشیم 19 میلیارد آن برای دولت است، 19 میلیارد آن برای صندوق است و 7 میلیارد آن برای 4.5 درصد نفت است. این 19 میلیاردی که دولت نفت می فروشد 13 میلیارد آن را به کالاهای اساسی می دهد تنها 6 میلیارد برای دولت می ماند. نزدیک 580 همت پول نفت می شود اما امسال این عدد محقق نشده است اگر سال آینده هم به این منوال باشد 380 همت می شود که برای کسری آن یا باید بودجه های عمرانی کم شود یا از بانک مرکزی استقراض صورت گیرد که بطور قطع تورم زا خواهد بود.



رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 مجلس بیان کرد: این بودجه، بودجه اورژانسی است. این بودجه سالمی نیست که بتوانیم هرچه دوست داریم بخریم بلکه مریضی است که باید دارویی برای درمان تهیه کنیم.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: امروز زمانی که اعداد و ارقام را کنار هم می گذارم به این نتیجه می رسم که واقعا مشکل جدی وجود دارد. در تبصره 14 که یک اتاق درآمد و هزینه دارد. درآمد های این تبصره از محل صادرات و فروش فراورده های نفتی است و تنها دو ردیف دارد ما به دلیل مصرف 120 میلیونی نتوانستیم بنزین صادر کنیم درحالیکه بنزین وارد می کنیم. ما باید4 میلیون لیتر بنزین به مبلغ  30 تا 40 هزار تومان وارد کنیم و آن را به مبلغ یک هزار و پانصد و 3 هزار تومان بفروشیم. بنابراین این مبلغ از بودجه کم می شود.



مجلس هیچ تصمیمی برای گرانی بنزین ندارد



وی ادامه داد: مجلس هیچ تصمیمی برای گرانی بنزین ندارد اما 5 سال گذشته در تبصره 14 نوشته شد که 84 میلیون لیتر در داخل مصرف می کنیم که مقداری را یک هزار و پانصد و مقداری را 3 هزار تومان می فروشیم. آن روزی که آن را می فروختیم 400 تومان به مردم یارانه نمی دادیم و حقوق کمیته امداد و بهزیستی نصف این مبالغ بود.



تبصره 14 بودجه به جای اینکه دست دولت را بگیرد یقه او را گرفته است



حاج بابایی افزود: برای سال آینده نوشتیم که بنزین صادراتی نداریم. بنزین برای داخل نیز مبلغ یک هزار و پانصد و 3 هزار تومان است اما برای هزینه ها در بخش خرید تضمینی گندم نزدیک به 200 همت می خواهد و در بخش دارو 100همت دیگر. بنابراین تبصره 14 که باید دست دولت را بگیرد در حال حاضر یقه دولت را گرفته است لذا باید فکری اساسی برای آن کرد.



رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 مجلس بیان کرد: هراصلاحی که در مجلس انجام بپذیرد،  دولت باید آن را اجرا کند. مجلس به کلیات رای مثبت می دهد اما در جزییات حرف دارد. در خصوص گرانی ها، بازنشستگان و سایر موارد لازم باشد مجلس نظر خود را خواهد داد و هرجا لازم باشد مجلس اصلاح خواهد کرد. البته باید به این نکته اذعان کرد که مجلس به دولت کمک خواهد کرد چراکه مجلس برای مردم است و جدا نیست.



اگر اصلاح ساختار بودجه صورت نگیرد بودجه به بن بست می رسد



ی اضافه کرد: 131 همت برای اشتغال در نظر گرفته شده، کار مثبتی است. دولت نسبت به بودجه های قبلی اصلاحات مناسبی انجام داده است اما کافی نیست در خصوص اصلاح ساختار بودجه که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، دولت باید به این بحث ورود کند و مجلس کمک خواهد کرد که این اصلاح صورت گیرد و اگر اصلاح صورت نگیرد بودجه به بن بست می رسد.



رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 مجلس یادآور شد: مجلس بطور قطع در خصوص حقوق بازنشستگان و  کنترل گرانی ها  جدی است. از سال 1392 نزدیک به 1060همت اوراق فروخته شده است که 430 همت پرداخت شده و مابقی دیون است که باید پرداخت شود. دولت باید سال آینده 254 همت اوراق بفروشد که 225 را برای بدهی ها بدهد که این به معنای تورم است البته ما باید کمک کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 373383
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار