خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/06 - 12:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : صحن
ذاکر در نطق میان دستور:

اصل 15 قانون اساسی را احیا کنیم/ زبان اقوام تقویت شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت احیاء اصل 15 قانون اساسی گفت: در راستای تقویت زبان اقوام ایرانی گام برداشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید سلمان ذاکر در نشست علنی امروز( سه شنبه 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: امروز روز تودیع فرماندهان، سرداران شمال غرب کشور و استان آذربایجان غربی است سردار اوصانلو فرماندهی  قرارگاه حمزه سید الشهدا، سردار شهسواری فرماندهی سپاه شهدای استانی، سردار ملکانی فرماندهی  قرارگاه شهید بروجردی، من از طرف مردم متعهد و غیرتمند آذربایجان غربی از سرداران ایجاد آرامش و امنیت، ایجاد بستر بر سرمایه گذاری و حمایت تمام از مردم و نیروهای انقلابی و ارزشهای انقلاب اسلامی نهایت قدردانی را دارم. خدا قوت سرداران اسلام و از معارفه دیگر سرداران اسلام، سردار پورجمشیدیان فرماندهی قرارگاه سید الشهدا، سردار رجبی فرماندهی سپاه شهدای استان، سردار علیزاده فرماندهی قرارگاه شهید بروجردی خرسندم و آرزوی موفقیت در ایجاد امنیت، وحدت و همدلی و ایجاد بستر سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی را دارم.



نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند آحاد ملت ایران از تمام اقوام شمال ترک، فارس، عرب، کرد، لر، بلوچ، ترکمن و دیگر اقوام ایرانی قبل از هر چیزی مسلمان هستند یعنی اقوام، زبان، آداب و رسوم در مقابل اسلام عزیز می ایستد در داخل اسلام هویت پیدا می کند.



وی اظهار داشت: بنابراین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شما باید به سبک زندگی اسلامی- ایرانی بپردازید، در نوع مسکن، نوع خوراک، نوع آشپزی و تفریحات، نوع لباس و خط و زبان باید مورد توجه شما قرار گیرد چرا که این موارد قوام یک ملت هستند، اقوام ایرانی هستند که با آن آداب و رسوم در مقابل فرهنگ غرب و لیبرالیست دوام می آورد. آنها نمی توانند به لباس، زبان و آداب و رسوم و فرهنگ ما نفوذ کنند. بنابراین از رئیس مجلس درخواست می کنم طرح تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه ها که دوسال پیش تصویب شده و بارگذاری شد در دستور کار مجلس قرار دهد.



این نماینده مجلس تاکید کرد: اصل 15 قانون اساسی را احیا کنیم جوانان محلی و بومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است. زبان فارسی زبان اتحاد ملی است، زبان مشترک است اما زبان اقوام مهمترین و بارزترین و شناسه هر قوم و هر زبانی است این د غدغه اقوام است چطور می شود از زبان خود و زبان مادری محافظت کرد؟ چطور می توان به نسل های بعدی انتقال داد؟ راه آن ایجاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی در توسعه فرهنگستان به اقوام دیگر است، فرهنگستان زبان های اقوام ایرانی را از رئیس مجلس، هیات رئیسه مطالبه داریم.



ذاکر یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند آذربایجان پرچم اتحاد و آزادی ایران است./



پایان پیام

  • کد خبر : 364127
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار