خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/15 - 11:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : صحن
در جلسه امروز صورت گرفت؛

اصرار مجلس بر تخصیص 170 همت برای تأدیه دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس با تخصیص 170 همت برای تأدیه دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اصرار ورزیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند (1) الحاقی تبصره (15) لایحه برنامه و بودجه اعاده شده از سوی شورای نگهبان بر پیشنهاد قبلی خود مبنی بر اختصاص اعتبار 170 همت با 144 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 192 نماینده حاضر در جلسه اصرار کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در توضیح بند (1) الحاقی تبصره 15 لایحه برنامه و بودجه گفت: ایرادات مطرح شده نظارتی است، شورای نگهبان بر اساس اصل 52 موظف کرده دولت برنامه و بودجه را تهیه و حتی تغییر دهد اما بر اساس قانون؛ نمی‌تواند در آن ناترازی ایجاد کند.

وی ادامه داد: از طرفی ایرادات عنوان شده بر اصل 52 و 75 وارد است که طی جلسه‌ای که دکتر قالیباف رئیس مجلس و آقای داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند این مبلغ را بر اساس 170 همت که پیشنهاد مجلس بوده مخالفت کرده که اگر این مبلغ به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم زیرا امکان دارد همین 170 همت نیز از بین برود. اگر مجلس با 130 همت موافقت کند، دولت می‌تواند آن را بپردازد. اینجا دولت می‌تواند دیون بازنشستگان را پرداخت کند. مجلس می‌تواند به نظر خود اصرار کند از طرفی باید در نظر بگیریم مجمع شاید این مسئله را نپذیرد.

بر اساس این گزارش حسینعلی حاجی دلیگانی در جریان بررسی بند (1) الحاقی تبصره (15) لایحه برنامه و بودجه گفت: این الحاقی تذکر ماده 179 است که در تبصره 2 می‌گوید شورای نگهبان نمی‌تواند بعد از مهلت مقرر مجدداً موضوعی که بررسی شده را اصلاح کند و دوباره به مجلس ارائه دهد مگر اینکه در رابطه با آن در انطباق موارد شرعی باشد که در اینجا فقط اصل 75 عنوان شده و هیچ ایرادی در خصوص موارد شرعی در آن مطرح نشده است.

وی ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند 170 هزار همت است که تصویب شده و در زمان مقرر دولت به آن ایراد نگرفته و خلاف شرع نبوده بنابراین این مسئله قابل طرح شدن نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به حاجی دلیگانی بیان کرد: ایرادات هیأت نظارت در وقت مقرر بوده، نمی‌توانیم تذکر شما را در این خصوص بپذیریم.

گفتنی است در جریان بررسی این موضوع پیشنهاداتی مبنی بر کاهش اعتبار مذکور مطرح شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند./

پایان پیام

  • کد خبر : 376192
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار