خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/29 - 09:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : صحن
نخعی درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو؛

اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار تعرفه‌های وارداتی از عوامل عقب‌ماندگی در صنعت خودروسازی است

نماینده نهبندان در مجلس از اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی را از عومل عقب ماندگی در صنعت خودروسازی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ‌ملت، مصطفی نخعی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 29 خردادماه) مجلس شورای اسلامی پیرامون نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو دغدغه بخش قابل توجهی از جامعه است، گفت: همه می‌دانیم دلایل متعددی از جمله اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی که در مقاطعی به طور کلی واردات ممنوع شد باعث عقب‌ماندگی‌های جدی در فناوری و امکانات خودروهای تولید داخل کشور شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه های عقب‌ماندگی در این زمینه متعدد است، تصریح کرد: اگر به این حوزه نگاه تخصصی داشته باشیم نشان می‌دهد پیشرانه یا موتور خودروها یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در شرایطی که بیش از 90 درصد خودروهای تولید داخل متعلق به دوخودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا است اما هنوز نتوانسته‌اند یک موتور به روز و قدرتمند مطابق با سلیقه ایرانیان تولید کنند و این در حالی است که شما در دنیا یک  خودروساز معتبر پیدا نمی‌کنید که با این تاریخچه هنوز نتوانسته باشد یک موتور به روز را صفر تا صد خود تولید کند، یا حوزه گیربکس با وجود جوانان نخبه و دانشمند که در کشور داریم با این همه رانت، امتیاز و انحصاری که برای خودروسازان به وجود آوردند هنوز نمی‌توانند گیربکس اتومات تولید کنند در حالی که در بازار جهانی همه خودروها دارای گیربکس اتومات هستند مگر در کاربردهای خاص.

وی افزود: در مورد امکانات رفاهی خودروهای تولید داخل نیز اصلا نیاز به توضیح ندارد، یا بدتر از همه حوزه ایمنی آنها است کما اینکه سالانه بین 16 تا 28هزار نفر در جاده‌های کشور در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که یکی از دلایل این اتفاقات ضعف در ایمنی خودروهای تولید داخل است.

نخعی یادآور شد: مردم هنوز به یاد دارند حادثه زنجیره‌ای تصادفی که در بهبهان اتفاق افتاد که حتی ایربگ خودروها نیز باز نشد، چه کسی باید پاسخگوی مردم داغدار و بی‌سرپرست ناشی از وقوع این حادثه باشد؟ مگر نه اینکه این استراتژی و مأموریت را وزارت صنعت به عنوان حاکمیت باید برای خودروسازان تعریف کند و پای آن بایستد. چطور اصرار دارند در تعیین مدیرعامل و هیأت مدیره‌ها حتماً نظرشان اعمال شود در حالی که مجموع سهامشان در این خودروسازی‌ها به 20 درصد هم نمی‌رسد اما پای تعریف این مأموریت‌ها و استراتژی‌های اساسی نمی‌ایستند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: سوال جدی در این حوزه در خصوص ناترازی بنزین است، تولید خودروهایی با مصرف سوخت بالا و مهمتر از آن نداشتن برنامه مدون و مشخص برای اسقاط خودروهای فرسوده از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور است.

وی افزود: سالانه 1.5 میلیون خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود، در این شرایط کدام مشوق برای مردم ایجاد شده است تا به سمت خارج کردن خودروهای فرسوده به سمت خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور بروند.

نخعی خطاب به وزیر صمت گفت: شما قول دادید خودروهای برقی تولید کنید، امروز چند درصد خودروهای تولید داخل برقی است./

پایان پیام

  • کد خبر : 379662
کلمات کلیدی
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

آخرین اخبار