خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/29 - 13:19
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : صحن
خانه ملت از جلسه علنی 29 شهریورماه گزارش می‌دهد؛

از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی 3 ساله لایحه عفاف و حجاب تا اصلاح لایحه تجارت

صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی با موضوع گزارش کمیسیون قضایی در خصوص لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی و اجرای آزمایشی سه ساله آن آغاز شد و نمایندگان در خصوص مدت زمان اجرای آن نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 شهریورماه) در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب  و حمایت از سلامت اجتماعی با پیشنهاد کمیسیون مربوطه مبنی بر اجرای آزمایشی 3ساله این لایحه، موافقت کردند.



موافقت با اجرای آزمایشی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به مدت 3سال



لایحه‌ای که دولت از طریق قوه قضائیه به  مجلس ارائه کرد حدوداً 15 ماده داشت، که با رای نماینده در صحن علنی و با استناد به اصل 85 قانون اساسی، به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارسال شد تا کار کارشناسی لازم بر روی آن انجام شود و برای تعیین زمان اجرای آزمایشی مجدد به صحن بیاید.



 موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در تشریح این گزارش، گفت: در این لایحه مباحث فرهنگی لحاظ نشده بود لذا 35 ماده تحت عنوان مباحث فرهنگی در این لایحه گنجانده شد و به دستگاه‌های اجرایی تکالیفی را مقرر کرد که در جهت فرهنگ‌سازی و مقابله با جنگ روانی دشمن اقدامات لازم صورت گیرد.



وی بیان کرد: از جرائم مهم و سازمان یافته که در این لایحه آمده است می‌توان گفت که مجازات‌هایی برای این جرائم در نظر گرفته شده و دستگاه‌هایی که برای شناسایی این جرائم در نظر گرفته شده‌اند باید به طور جدی برای شناسایی آنها تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا پرونده‌ها را به دستگاه‌های قضایی ارسال کنند.



کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اجرای زمان آزمایشی لایحه مذکور را 3 سال در نظر گرفته بود اما در صحن علنی، محمدتقی نقدعلی پیشنهاد دارد این زمان به 5 سال افزایش یابد، همچنین علیرضا سلیمی بازه 4 ساله و محمدرضا صباغیان بافقی پیشنهاد یک ساله را داده بودند که هر سه پیشنهاد رای موافق صحن را کسب نکرد و در نهایت مقرر شد که لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به مدت 3 سال به صورت آزمایشی اجرا شود.



در جریان رسیدگی به این لایحه جلیل رحیمی جهان آبادی،  مطرح کرد: جامعه دین‌مدار در حال حاضر اعتراض دارد و قوه قضائیه نیز اعلام می‌کند لایحه بررسی شده آن لایحه‌ای نیست که توسط این قوه ارائه شده و در داخل مجلس نیز اختلاف نظر زیاد است.



دکتر محمدباقر قالیباف نیز توضیح داد: قوه قضائیه این حرف را نمی‌زند و به صورت کتبی با لایحه مذکور موافقت کرده است.



نحوه امضا قراردادهای بین المللی به روز شد



از آنجایی که استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی تجاری برای کشور بسیار حائز اهمیت است و امروزه ثبت اسناد در دیگر کشورها به شیوه کاغذی صورت نمی گیرد و فعالیت های تجاری به صورت الکترونیکی انجام می شود، لایحه تصویب معاهده کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‌المللی در دستورکار مجلس قرار گرفت که با توجه به ضرورت آن نمایندگان به آن رای موافق دادند.



توقف دستورکار مجلس برای رفع ایراد در رویه اصلاح ایرادات شورای نگهبان



نمایندگان برای تامین نظر شواری نگهبان برای سومین بار، رفع ایرادات لایحه تجارت را در دستور کار داشتند که ضمن اینکه تعدادی از ایرادات اصلاح شد، برخی نمایندگان تذکری در خصوص روند بررسی لایحه اعاده شده از شورای نگهبان مطرح کردند به اعتقاد علیرضا سلیمی از آنجایی که ایراد شورای نگهبان براساس اصل 85 بوده و رسیدگی به این لایحه را براساس این اصل قبول نکرده، لایحه باید به صورت عادی رسیدگی شود. بنابراین اگر قرار است چنین کاری انجام شود باید براساس ماده 149 آئین نامه داخلی مجلس عمل کرد.



همچنین محمدحسین فرهنگی نیز در تذکری نسبت به رویه رفع ایرادات شورای نگهبان انتقاد کرد و گفت: رویه برای رفع ایرادات شورای نگهبان اینگونه بوده که ایرادات مطرح شده ذیل ماده ذکر و اصلاحیه کمیسیون نیز آورده می شود و رأی دهنده می داند ایراد در ماده چگونه رفع شده است. در دوره های گذشته فصل دیگر لایحه تجارت توسط شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و در مجلس بررسی و پیشنهادات مطرح و برخی از آن ها نیز رأی لازم را کسب کرد.



حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر مطرح شده، گفت: نکات مطرح شده صحیح هستند، ایراد شورای نگهبان شکلی بوده و قبلا نیز ایراد شورا به جزئیات نبوده است. در اینجا مذاکرات کفایت می کند و از این لحظه موضوع را به جلسه هیات رئیسه برمی گردانیم تا در آنجا بررسی شود. معاون قوانین مجلس باید نسبت به ایرادات پاسخگو باشد.



از این رو دستورکار رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت متوقف شد تا در هیات رئیسه تعیین تکلیف شود.           



16 سال تاخیر در اصلاح اساسنامه بانک ها











باجه بانکی


پس از نوبت به ارائه گزارش نظارتی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی رسید، علی خضریان سخنگوی این کمیسیون در مورد عدم اجرای قانون تغییر اساسنامه بانک‌ های دولتی گزارش داد و گفت:  تأخیر ۱۶ ساله در اصلاح اساسنامه بانک‌ ها به هیچ وجه قابل قبول نبوده و این نشان از بی توجهی به قانون و همچنین طرز کار معیوب وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد و باید مسئولین مستقیم انجام کار در آن وزارتخانه برای تعلل طولانی و عدم انجام تکالیف قانونی، مورد مؤاخذه قرار گیرند.



وی عنوان کرد: نهایتاً به نظر می‌رسد با ریشهیابی ناهنجاری‌های موصوف باید تدابیری اتخاذ گردد تا قوانین موضوعه در مقام اجرا از این آشفتگی های آزاردهنده مبرّی و در امان باشد. در این راستا مرکز پژوهش‌ها، معاونت قوانین، کمیسیونهای تخصصی و حتی مجلس می‌توانند با دقت نظر بیشتر، به وظایف محوله اهتمام ورزند.



در ادامه نمایندگان برای  تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس موافقت کردند.



مراکز غیردولتی بار سنگینی از دوش دولت برداشته است











مجتبی ذوالنوری


در میانه نشست علنی امروز، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در خصوص مطالبی که درباره مصوبه روز گذشته مجلس برای کنکوری ها داشت، توضیح داد: همواره تاکید داشتم که مراکز غیردولتی بار سنگینی از دوش دولت برداشته و خدمات زیاد و خروجی خوبی داشته اند؛ گروه زیادی از فرهنگیان ما در این مراکز زحمت می کشند و در این رابطه از زحمات آنها تقدیر و تشکر می کنم؛ اگر بیان اینجانب نارسا و ناصواب بوده، انتظار داریم رنجشی پیدا نکنند و اگر کسی رنجیده شده باشد، از آنها عذرخواهی و برایشان آرزوی توفیق داریم.



ناطقان میان دستور











ناطقان میان دستور


علی کریمی فیروزجایی طبق روال همیشگی صحن های علنی نمایندگانی که نطق میان دستور داشتند را برای بیان مطالبشان به جایگاه ناطقان دعوت کرد.



سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو: دریاچه ارومیه در شرایط بدی قرار گرفته است



سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان:ضعف مدیریت یکی از معضلات استان خوزستان است



روبرت بگلریان نماینده مردم مسیحیان ارمنی جنوب ایران: مقامات نظام نسبت به رفتار سبعانه باکو در قره باغ بی‌تفاوت نمانند



مسلم صالحی نماینده مردم اقلید: مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به علت عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت، نتیجه‌ای برای اقلید نداشت



علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان: در برنامه هفتم توجهی به کارگر و کارمند نشده است











تذکرات شفاهی نمایندگان


تذکرات شفاهی



همچنین تعدادی از نمایندگان در قالب تذکر شفاهی مطالبی مطرح کردند.



راستی در تذکر آیین‌نامه‌ای: قوانین بایکوت مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود



 موسوی لارگانی در تذکری: رژیم کودک کش صهیونیستی با همدستی آمریکا تعزیه گردان اغتشاشات در ایران هستند



نقدعلی در تذکر شفاهی: مسئولان مربوطه فکری به حال تأمین لوازم‌التحریر دانش‌آموزان خانواده‌های بی‌بضاعت کنند



سرمدی واله در تذکر شفاهی:هیات رئیسه به موضوع بلاتکلیفی قوانین ساماندهی کارکنان، قیر رایگان و واردات خودرو ورود کند



فروردین در تذکر شفاهی:گندمکاران تنها وعده دریافت مطالبات می‌شنوند



محمدیاری در تذکر شفاهی:عدم پرداخت تسهیلات خرد، دهن‌کجی به مردمی است که پای نظام بوده‌اند



ایری در تذکر شفاهی:موضوع آب شیرین کن دریای خزر با فوریت پیگیری شود



حاجی پور در تذکر شفاهی: شهرستان آمل علی رغم کسب چندین مدال جهانی، از داشتن یک سالن بین المللی محروم است



جمیری در تذکر شفاهی:فوق‌العاده مناطق عملیاتی برای بازنشستگان پیگیری و اجرایی شود



 درخشان در تذکر شفاهی:محرومیت و مظلومیت سیستان و بلوچستان در برنامه هفتم توسعه فراموش نشود



بدری در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور:اقدامات نسنجیده باعث بلاتکلیفی طرح ساماندهی کارکنان دولت شده است



نوروزی در تذکر شفاهی: رفع محرومیت استان گلستان در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد



وحیدی در تذکر شفاهی: دولت هر چه سریع‌تر خودروهای ایمن را وارد کشور کند



سعادتی بیشه سری در تذکر شفاهی: مشکل برنج شمال کشور حل نشده است



حجت الاسلام ذوالنوری در پاسخ به تذکر حسن پور بیگلری: وزارت صمت در اسرع وقت آئین نامه اجرایی قانون واردات خودروهای کارکرده را تعیین تکلیف کند



اعلام وصول سوال از وزیر نیرو











اعلام وصول گراف


مجتبی یوسفی  نیز سوال ملی علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندرود و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر نیرو در خصوص عدم رعایت حقوق کشاورزان، حق‌آبه سد شهید رجایی را اعلام وصول کرد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:00 به صدا درآورد و گفت: نشست علنی بعدی روز (دوشنبه، 3 مهرماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار و احتمال ورود به رسیدگی به لایحه برنامه هفتم کشور برگزار خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 368541
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار