خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/15 - 10:28
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : سیاسی
کنعانی در نشست با اصحاب رسانه:

۷۰ درصد شهدا و مجروحان غزه زن و کودک هستند/ ساماندهی اتباع از محورهای گفت‌وگوی مقامات ایران و افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و آمار شهدا و مجروحان، گفت: شورای امنیت سازمان ملل، صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان خود در آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز (دوشنبه، 15 آبان ماه) خود با اصحاب رسانه  به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و با یادآوری استمرار جنایات صهیونیست‌ها،گفت: جنایات صهیونیست ها در یک ماه اخیر قابل شمارش نیست. با کمال تاسف این نسل کشی و بربریت عصر جدید به صورت روزانه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت علنی چند کشور غربی از جمله رژیم آمریکا در حال انجام است. 



قدرت مواد منفجره در غزه یک و نیم برابر بمب اتمی آمریکا در هیروشیما بود



سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه از هفتم اکتبر تا دیروز ۹ هزار و ۷۷۰ نفر شهید هستند. ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار قرار دارند و شمار مجروحان تا این لحظه ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر است. یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است که این رژیم در این یک ماه چه میزان جنایت را مرتکب شده است.



وی با بیان اینکه ۱۶ بیمارستان در نوار غزه از خدمت رسانی خارج شده‌اند، افزود: ۵۱ درمانگاه از ۷۲ درمانگاه موجود در غزه به دلیل نداشتن سوخت قادر به خدمت رسانی نیستند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان در نوار غزه به شهادت رسیدند و آمار خبرنگاران شهید در صحنه غزه براساس آخرین آمار به ۴۶ نفر رسیده است. قدرت انفجاری مواد منفجره در غزه یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود.



شورای امنیت صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان در آورده است



کنعانی با اشاره به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع غزه، افزود: جنایات اسفناکی در غزه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی از جمله در حال ارتکاب است و آمریکا با سوءاستفاده از قدرت، مانع انجام وظیفه شورای امنیت شده و این شورا و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان خودش در آورده است.



تهدید رژیم صهیونیستی به استفاده از بمب اتم باید تهدید علیه صلح بین المللی قلمداد شود



وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص تهدید یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به استفاده از تسهیلات اتمی، گفت: این تهدید تضعیف کننده قوانین منع به کارگیری تسلیحات هسته‌ای است و باید به عنوان تهدید علیه صلح بین المللی قلمداد شود. سکوت مدعیان جهانی و کسانی که تهدید واقعی را می‌شنوند اما واکنشی نداشتند و در مقابل تهدیدات موهوم سال‌ها معرکه گیری کردند را رصد می‌کنیم. این تهدید نشان داد این رژیم صهیونسیتی بیش از هر زمان دیگری یک تهدید واقعی برای امنیت و صلح جهانی است.



کنعانی افزود: دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند لذا تاکید داریم سازمان ملل متحد این موضوع را مورد توجه قرار دهد و واکنش نشان دهد. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران نیز این را مورد توجه قرار خواهیم داد و با سازمان ملل مکاتبه می‌کنیم تا این نهاد بین المللی را متوجه مسئولیت خود کنیم چرا که رژیم صهیونسیتی هیچ ارزشی برای قوانین بین‌المللی و انسانی قائل نیست.



موضوع تحولات غزه از مباحث اصلی مذاکرات نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران



سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق در خصوص سفر نخست وزیر عراق به تهران، گفت: موضوع تحولات غزه یکی از موضوعات اصلی در نشست نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران خواهد بود. اینکه حامل پیامی است تا این لحظه در جریان این موضوع قرار ندارم.



وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر السودانی نخست‌وزیر عراق به تهران و امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه اظهار کرد: این موضوع کاملا متحمل است. با توجه به حجم جنایت رژیم منحوس صهیونیستی که بیش از ۲۰جنگ را علیه کشورهای منطقه راه‌اندازی کرده و همچنان بخش های از خاک سوریه و لبنان را در اشغال دارد و پشتوانه بسیاری از اقدامات تروریستی است، کاملا عادی است که همه منطقه این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی کنند.



کنعانی یادآور شد: ذات رژیم صهیونسیتی تهدیدزا است، دولت آمریکا نمی‌تواند از یک سو پیغام دهد ما طرفدار گسترش جنگ نیستیم و از سوی دیگر دست رژیم صهیونسیتی را برای جنایات جنگی باز بگذارد، در صورتی که جامعه بین المللی اقدام بازدارنده جدی صورت ندهد، همه احتمالات ممکن است. ارسال پیام از سوی آمریکا به دیگران که خویشتنداری کنید با آنچه در عمل در حال انجام هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را آمریکایی‌ها باید درک کنند.



سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران در ادامه رایزنی‌ها برای ادامه گفتگوهای یمنی- یمنی



کنعانی در خصوص تحولات یمن و سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران نیز تأکید کرد: پایان جنگ در این کشور موضوعی مورد تأکید برای همه طرف ها است و سفر انجام شده برای استمرار مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین ایران و سازمان ملل و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن و حمایت از روندهای سیاسی و گفتگوهای یمنی- یمنی و تشکیل دولت در این کشور بود اما در ارتباط با تحولات غزه، جریان مقاومت مردمی در یمن به دلیل رویکرد اصولی که در حمایت از مسأله فلسطین دارند در کنار مردم غزه قرار دارند و انصار الله نظر خود را روشن اعلام کرد که در کنار مردم فلسطین و غزه و مقاومت ضد صهیونیستی ملت فلسطین است.



وی در پاسخ به یک سوال در خصوص تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: شناسایی شرکت های صهیونیستی انجام شده این موضوع به طور مستمر در حال انجام است و جلسات با بخش های سهیم از اجرای قانون در حال انجام است و آخرین اطلاعات در حال تبادل است و موضوع به طور جدی در تبادل است.



اتباع و مواجهه با مهاجران از محورهای گفت‌وگوی مقامات ایران و افغانستان 



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص نحوه مواجهه با مهاجران افغانستانی و رایزنی با هیئت اعزامی این کشور نیز گفت: در ارتباط با اخراج مهاجران توسط پاکستان خود مقامات پاکستانی باید اظهار نظر کنند اما موضوع آوارگان افغانستانی نتیجه ۲۰سال اشغال آمریکا است، مردم این کشور با تخریب زیر ساخت ها و مشکلات معیشتی مجبور به مهاجرت شدند. ما به عنوان موضوع انسانی به این مسأله نگاه کردیم البته مهاجران افغان یک مسئولیت بین المللی است و بیش از هر طرفی در ارتباط با جبران این خسارت، دولت آمریکاست که باید غرامات وارده به مردم افغانستان را بپردازد.



کنعانی افزود:  این موضوع محل گفت‌وگوی ما با مقامات افغانستان بوده و دیروز در نشستی که در وزارت خارجه انجام شد این موضوع مطرح شد تا مهاجران بتوانند به وطن بازگردانده شوند، در حوزه داخلی ما به دلیل جمعیت زیاد آوارگان در ایران باید با تبادل نظر مشترک اقداماتی انجام شود که مشکلات ناشی از آن کاهش یابد و موانع بازگشت آنها به وطنشان در افغانستان برطرف شود.



سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه و در خصوص سفرعلی باقری به ژنو و دیدارش با انریکه مورا معاون بورل نیز گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپایی و مسؤولان سیاسی اتحادیه اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و تحولات غزه و نقش و مسؤولیتی که متوجه اتحادیه اروپاست، انجام گرفت. آنها با توجه به دیدگاه‌هایی که در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعات حقوق بشری دارند باید در مورد غزه به مسؤولیت خود عمل کنند. 



وی یادآور شد: در مورد موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها این تبادل نظرها و مشورت برقرار است. چنانچه تحول قابل ذکری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد اطلاع رسانی خواهد شد.



 ایران  شریک اول اقتصادی افغانستان



کنعانی در پاسخ به سوال دیگری، گفت: موضوع گفتگو های ما با طرف افغانستانی عمدتا مبتنی بر رویکردهای اقتصادی بود، ایران همواره شریک اول اقتصادی افغانستان بوده اما موضوعات مهم دیگری هم در مناسبات نظیر مسایل مرزی،کنسولی، حق آبه و غیره است که همه این ها مطرح شد. درگیری های مرزی در سایه تبادل نظرها که میان طرفین شکل گرفت به کمترین حد خود رسیده است، در مورد فعال سازی مرزها و گذرگاه‌های تجاری دو کشور نیز گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و اتفاق نظر وجود دارد که زمینه فعال سازی گذرگاه‌های تجاری با هدف گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری انجام شود. درباره استفاده از کریدورهای ترانزیتی ایران و بنادر ایران گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.



حمایت ایران از مردم مظلوم غزه تا تحقق آرمان فلسطین



وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: ما موضع خود را در مورد جنگ ناجوانمردانه علیه مردم غزه به صراحت بار‌ها اعلام کردیم، از منظر حقوق بین الملل مبارزه ملت ها علیه اشغالگری به رسمیت شناخته شده و ما از این حق مشروع حمایت می‌کنیم و تا تحقق آرمان فلسطین این حمایت را ادامه می‌دهیم. دولت آمریکا یک طرف بحران و نقش استمرار بحران را دارد و با تمام قوا درکنار رژیم صهیونسیتی بوده و عملاً بخشی از جنگ و نه بخشی از راه حل است.



کنعانی افزود: ما موضع خود را اعلام کردیم و اگر دولت آمریکا به دنبال رفع بحران است باید رفتار خود را تغییر دهد، این دولت به عنوان عضو دائم شورای امنیت باید به افکار عمومی جهان پاسخگو باشد.



جریان‌های  مقاومت در منطقه مستقل عمل می‌کنند



وی در خصوص حضور وزیر خارجه آمریکا در منطقه نیز تصریح کرد: اتهام زنی به جمهوری اسلامی در مسیر تلاش آمریکا برای منحرف کردن افکار عمومی است، جریان های مقاومت در منطقه مستقل عمل می‌کنند و ما به دوستان خود و جریانات مقاومت امر و نهی نمی‌کنیم و در جریان عملیات حماس هم تصمیمی کاملا داخلی در اجرا و طراحی بود و این اتهام زنی ها مسئولیت دولت آمریکا را در جنگ و آتش افروزی کم نمی‌کند. دولت آمریکا ریشه این اقدامات را در نوع رفتار خود باید دنبال کند، جنایات صهیونیست ها در مقابل چشم همه ملت ها و آزادگان دنیا در حال انجام است و اگر اینگونه نبود وزیر خارجه آمریکا مجبور نبود با جلیقه ضد گلوله و شب هنگام وارد منطقه شود و به پایگاه نظامی برورد، این ها نتیجه اقدامات صهیونیست ها و آمریکا است.



لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای پیگرد عاملان جنایات اسرائیل در دیوان بین‌المللی و مراجع حقوقی



وی در ادامه افزود:از منظر همه کارشناسان منصف، مقامات رژیم صهیونسیتی در حال ارتکاب جنایات جنگی در غزه هستند و تعدد این جنایات بر کسی پوشیده نیست و باید مورد پیگیری قرار گیرد اما برخی قدرت ها برای رژیم صهیونسیتی مصونیت ایجاد کردند و این جنایات نتیجه همان مصونیت است اما معتقدیم باید کمیته ای برای حقیقت یابی و پیگرد عاملان این جنایات در دیوان بین‌المللی و مراجع حقوقی تشکیل شود، این موضوع را پیگیری می‌کنیم و جنایت کاران نباید از کیفر این جنایات مصون باشند زیرا بی کیفری امکان تکرار جنایت را ایجاد می‌کند و جمعیت های چند هزار نفری در دنیا که در خیابان ها تجمع می کنند همین مطالبه را دارند و جای تأسف است برخی کشور های علی رغم ادعای آزادی بیان حق اعتراض را به مردم نمی دهند.



عدم امکان تبادل اسرای جنگی غزه به دلیل وضعیت بحرانی و بمباران دائم



سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیشرفت های احتمالی برای تبادل اسرای جنگی غزه نیز گفت: ما به عنوان کشور مورد درخواست از سوی برخی کشور های دیگر موضوع آزادی شهروندانی که به عنوان نیروی کار در سرزمین های اشغالی مشغول بودند را به حماس منتقل کردیم و حماس، اصل موضوع را به عنوان یک موضوع انسانی پذیرفته اما وضعیت بحرانی و بمباران دائم و حضور این افراد در مکان‌های امن کار را سخت کرده و تا کنون ۶۰نفر هم از اسرای در اختیار حماس کشته شدند. حماس اعلام کرده در شرایط کنونی به دلیل تهدید و نگرانی از مورد هدف قرار گرفتن، امکان انتقال اسرا وجود ندارد اما اگر وقفه‌ای حاصل شود این امکان فراهم می شود.



ایران و افغانستان به دنبال تحکیم آرامش، ثبات و حل و فصل مشکلات



کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه تصریح کرد: ما در ارتباط با افغانستان به دنبال تحکیم آرامش و ثبات و حل و فصل مشکلات هستیم و موضوع همکاری ها ما هم شکل گرفته و معتقدیم همه کشور ها باید به تثبیت آرامش در این کشور کمک کنند، ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو ملت با هم قابل تفکیک نیست و نمی‌توانیم بین مرز ها دیوار بکشیم و برای منافع مشترک هم در تلاش هستیم و به وظیفه خود عمل می کنیم.



وی در خصوص بیانیه دولت آمریکا در سالگرد ۱۳ آبان نیز اظهار کرد: اینگونه اتهامات فاقد ارزش است آنچه که آمریکا می‌گوید چیزی‌ است که خود علیه ملت ها انجام داده است و در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم.



کوچاندن مردم بومی غزه و تهاجم علیه این ملت بر خلاف کنوانسیون لاهه و ژنو است



کنعانی در خصوص نقض آشکار قوانین جهانی برای اخراج جمعیت شمال غزه، گفت:ملت غزه نشان دادن با وجود حجم بالای جنایات جنگی رژیم صهیونسیتی حاضر به ترک سرزمین خود نیستند و بر اساس آمار ۴۰۰هزار نفر از شهروندان در این منطقه حضور دارند و تلاش رژیم صهیونسیتی برای گسترش سرزمینی و کوچاندن مردم بومی بر خلاف قوانین جهانی و مخالف قطعنامه های شورای امنیت است. در این زمینه رژیم صهیونسیتی مرتبک نقض آشکار قوانین شده و این باید مورد توجه دنیا باشد.



سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تهاجم علیه مردم بومی غزه بر خلاف کنوانسیون لاهه و ژنو و نقض آشکار حقوق بشر دوستانه است، این یک نسل کشی آشکار و جنایت جنگی آشکار است و تحرکات آمریکا در منطقه نیز در استمرار پوشش برای باز گذاشتن دست رژیم صهیونسیتی برای تداوم جنایات است و به دنبال خروج از شکست و ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونسیتی است و گسیل ناوگان دریایی و هوایی به منطقه برای کمک به این رژیم است.



دستگاه دیپلماسی مسؤول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است



کنعانی درباره برنامه هفتم توسعه و مستقل عمل کردن دستگاه‌ها از همکاری با وزارت خارجه بیان کرد: دستگاه دیپلماسی مسؤول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و در این خصوص هیچ تردیدی نیست و هیچ گونه نگاه و دیدگاه و قصدی برای محدود کردن وظایف و اختیارات مصرح این دستگاه وجود ندارد. دیدگاه وزارت خارجه روشن است و در چارچوب مصوبات و قوانین بالادستی هیچگونه قصدی برای محدود کردن شرح وظایف و اختیارات دستگاه‌ دیپلماسی وجود ندارد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 371027
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم